به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ - ۱۷:۵۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۷۶۲۲۳
مصر دچار آشوب شود براي جهان فاجعه خواهد بود

سيسي: مداخله نمی‌کردم، مصر فرو مي‌پاشيد

گروه بين‌الملل: رییس‌جمهور مصر در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی زبان تاکید کرد، با مداخله خود جلوی جنگ داخلی در این کشور 90 ميليوني را گرفته است.
سيسي: مداخله نمی‌کردم، مصر فرو مي‌پاشيد
عبدالفتاح سیسی، در مصاحبه‌ای با روزنامه ال‌موندو اسپانیا که روز چهارشنبه همزمان با سفر رسمی‌اش به این کشور منتشر شد، همچنین وعده داد، انتخابات پارلمانی این کشور که ابتدا قرار بود ماه گذشته میلادی برگزار شود تا پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. وی گفت: من قول می‌دهم انتخابات پارلمانی مصر پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود.

این اظهارات سیسی در حالی مطرح شد که قرار بود انتخابات پارلمانی مصر 21 مارس آغاز شده و تا هفتم مه به طول بیانجامد اما پس از آن که دادگاه قانون اساسی مصر حکم داد بخش‌هایی از قانون انتخاباتی این کشور مغایر با قانون اساسی هستند این انتخابات به تعویق افتاد. این نخستین انتخابات پارلمانی مصر از زمان سرنگون شدن دولت محمد مرسی، است.

السیسی به روزنامه ال‌موندو گفت که با این اقدام جلوی افتادن مصر به ورطه جنگ داخلی را گرفته است. وی تاکید کرد: من با یک معادله دشوار روبرو شدم؛ نقش من تضمین زندگی و امنیت 90 میلیون مصری بود که با خطر آشوب روبرو بودند. اگر من اجازه می‌دادم که هر اتفاقی بیفتد، آیا این اروپا بود که می‌خواست حقوق مصری ها را پرداخت کند؟ وی افزود: درباره من بدون درنظر گرفتن واقعیت موجود قضاوت نکنید. اگر دولت مصر سقوط کند آسیبی وحشتناک متوجه اروپا خواهد شد و منطقه با یک فاجعه روبرو خواهد شد. مصر مثل عراق یا سوریه یا یمن،‌ کشورهایی که هرکدام نزدیک به 20 میلیون جمعیت دارند، نیست. ما یک کشور 90 میلیونی هستیم.

سیسی همچنین گفت:‌ من هر کاری که بتوانم برای حمایت از مصری‌ها انجام می دهم. من تلاش دارم دچار وضعیتی نشوم که بابت آن تاسف بخورم. وی ادامه داد: مصری‌ها می‌توانند اگر بخواهند با سیسی قطع رابطه کنند. اگر من مداخله نکرده بودم در مصر یک جنگ داخلی رخ می‌داد. در عین حال سیسی از پاسخ به سوالی درباره محمد مرسی، نخستین رییس جمهور منتخب مصر که چند روز پیش به 20 سال زندان محکوم شد، خودداری کرد.

رئيس‌جمهور مصر، نسبت به توافق احتمالی اتمی میان ایران و ایالات متحده آمریکا اظهار بدبینی کرده است. به گفته سیسی، این مساله می‌تواند به افزایش نفوذ ایران در منطقه بینجامد و بر امنیت کشورهای عربی تاثیر بگذارد. سیسی خاطر نشان ساخته است: «ما در این زمینه به اندازه کافی مشکل داریم و نباید مشکلات تازه‌ای ایجاد کنیم».

به گفته سیسی، مصریان حق دارند اعتراض کنند، ولی سازمان‌دهی تظاهرات از طریق یک قانون تنظیم شده است. سیسی که در ماه ژوئیه ۲۰۱۳ به عنوان رئیس ستاد ارتش مصر، محمد مرسی، رئيس‌جمهوری اسلامگرای آن کشور را سرنگون ساخت، از آن پس به مقابله با مخالفان خود پرداخته است. او در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی همچنین تصریح کرده است: «ترجیح می‌دادم خشونتی در کار نبود، ولی آمار و ارقام خشونت‌ها در مصر را با عراق و سوریه مقایسه کنید».

متحدی ضروری برای غرب

روزنامه لیبرال "ال موندو" در همان شماره خود نوشته است که رژیم عبدالفتاح سیسی در مصر به یکی از باثبات‌ترین رژیم‌های منطقه تبدیل شده است و این امر مصر را به یکی از اصلی‌ترین متحدان در دفاع از منافع غرب در شمال آفریقا و حوزه دریای مدیترانه تبدیل می‌کند. این روزنامه ثبات مصر را برای امنیت اروپا و حل بحران خاورمیانه دارای اهمیت بزرگی می‌داند و همزمان یادآور می‌شود که اروپا و ایالات متحده آمریکا نباید از این امر دست بردارند که از قاهره انجام اصلاحاتی دموکراتیک را مطالبه کنند. به نوشته این روزنامه، پس از ناکامی "بهار عربی" در شماری از کشورها، سیسی سدی در برابر پیشروی اسلام‌گرایی در منطقه ایجاد کرده است. بنابراین او متحدی ضروری برای غرب است و اروپا و آمریکا باید کمک کنند تا راهی دموکراتیک را در پیش گیرد.