به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۷۳۰۱۵

تمدید در دقیقه۹۰

تمدید در دقیقه۹۰
گروه سیاسی: گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF یک بار دیگر تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تمدید کرده است.
 
برخی بر این عقیده بودند که با توجه به فشار لابی اسرائیل، آمریکا و عربستان دیگر اف.ای.تی.اف فرصت مجددی به ایران نخواهد داد اما بنا بر بیانیه منتشر شده از سوی FATF یک مهلت حدود ۹۰ روز دیگر در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته است تا توصیه‌ها و لوایح مرتبط با فتف را مورر توجه جدی قرار داده و به مرحله اجرایی برساند.

به این خبر با دو رویکرد می‌توان پرداخت. رویکرد نخست آن است که همچون دفعات پیشین این فرصت را نیز تا دقیقه نود بلااستفاده بگذاریم و به خودتحریمی بپردازیم. بر اساس چنین رویکردی اساسا موضوع لوایح FATF و در یک نگاه کلان‌تر ارتباط اقتصادی و سیاسی با خارج از کشور اهمیتی نداشته و راه صحیح همان مسیری است که کیم جونگ اون و پدرش در کره شمالی رفته‌اند!

 اگر این رویکرد را انتخاب کنیم آنگاه نه تمدید تعلیق اقدامات FATF علیه ایران اهمیتی دارد و نه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها زیرا الگوی کره شمالی، کشوری محصور در تحریم‌هاست که به قیمت تنگ‌تر شدن شرایط زندگی بر مردم اهداف و آرمان‌هایی که مشخص نیست چیست را به مرحله اجرا می‌رساند!

 اما رویکرد دوم توجه به این است که در شرایطی که اولا بخش بزرگی از توصیه‌های FATFدر حال اجرایی شدن است و تنها دو لایحه باقی مانده دلیلی وجود ندارد که تا دقیقه نود رای مثبت به آن را به تعویق انداخت و ثانیا به  اینستکس و دیگر ابزارهایی که ممکن است آسیب تحریم‌ها را کاهش دهد هنگامی می‌توان امیدوار بود که FATF  اجرایی شود.

مطلب آخر آنکه با دقت در بیانیه منتشر شده از سوی فتف می‌توان به این نکته توجه داشت که این بیانیه بر خلاف موارد مشابه گذشته با لحنی تندتر تدوین شده است و می‌توان گفت در آن نوعی اولتیماتوم نیز وجود دارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تصمیم‌گیران به این ضرب‌الاجل توجه نشان خواهند داد یا همچون موارد قبلی از کنار آن به سادگی و با بی توجهی گذر خواهند کرد؟!
 
برچسب ها: لایحه FATF