به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۲:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۳۲۰۳۲۳

به ناموس‌پرستی مردسالارانه، نه بگوییم

به ناموس‌پرستی مردسالارانه، نه بگوییم
✍️ صادق زیباکلام
این چندمین بار است که در ایران چنین جنایتی اتفاق میفتاد.
پدری، شوهر، برادری یا حتی پسری برای پاک کردن «لکه ننگی» که همسر، خواهر، دختر یا حتی مادر ایجاد کرده او را بطرزفجیعی کشته اند. «لکه ننگ» هم عبارتست از داشتن رابطه نامشروع با مرد دیگری.
اینکه چنین جنایاتی در جوامع پیشرفته ترخیلی بندرت رخ میدهندمبین آنست که این نوع رفتارها لزوما در ذات انسان‌ها نیست. به عبارت دیگر،"غیرت" و "تعصبات ناموسی" لزوما در ذات انسانها نیست و رفتاری است که مردان ایرانی آنرا از مناسبات اجتماعی و فرهنگی رایج در ایران کسب میکنند.
سوال اساسی آنست که آیا من و شما که در این جامعه مردسالار زندگی میکنیم، آیا نظام و نهادهای تربیتی‌ و حکومتی‌مان در قبال این دست رفتارهای خشونت‌آمیز مردان مسولیتی نداریم؟ 
اگر جامعه اینگونه رفتارها را طبیعی بداند که جای بحث زیادی باقی‌نمیماند. اما اگر این رفتارها ناهنجار و ناپسند هستند، آیا نظام تربیتی ما در قبال زدودن آنها وظیفه‌ای ندارد؟ آیا زدودن آنها در آموزش و پرورش و در سایر نهادهای فرهنگی و تربیتی مان اساسا گنجانده شده‌اند؟
جالب است که نظام در قبال حجاب و پوشش خانم‌ها، در قبال تصمیم به ادامه بارداری آنها و رابطه شان با مردان دیگر، خود را موظف به دخالت میداند.اما ظاهراً حفظ جان زنان جز وظایفش تعریف نمی‌شوند.
آیا پدر، شوهر و برادرحق دارند هر بلایی که خواستند بر سر زنان و دختران بیاورند بواسطه آنکه "غرور" ، "غیرت" و "مردانگی" شان خدشه دار شده؟ آیا مرد در نظام ما "صاحب" زن تعریف میشودو مجاز است هر طور خواست با او رفتار نماید؟ آیا مراد ازالگوی "سبک زندگی ایرانی-اسلامی" همین است؟ همین که مردان هر طور که خواستند با زنان رفتار نمایند؟ الگو گرفتن جوامع دیگر از "سبک زندگی ایرانی- اسلامی" پیشکش مان، دختران خودمان از فرهنگ مردسالارانه حاکم بر جامعه مان،چقدر الگو گرفته اند و چقدر این الگو برایشان مطلوبیت داشته؟
می ماند پرسش آخر: جامعه ای که جلودار اعدام در دنیاست و به نسبت جمعیتش شاید فقط  عربستان و چین بالاتر از آن بایستند ، نظامی که۴۳است  عدالت و رافت اسلامی از آن رخت بر بسته و خرد کردن،خشونت و بی رحمی در برابر مخالفین را افتخار میداند، چقدر قتلهای ناموسی و تلاش برای از بین بردن فرهنگ منحط مردسالار پشت قتلهای ناموسی برایش از اهمیت برخوردار است.
برچسب ها: قتل‌های ناموسی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۴:۵۹
اتفاقا این جور آدمها به امثال شماها رای میدن (382611)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۶:۴۲
زیبا کلام غلط کرد
برید ببینید تو انکلیس سالانه چندتا قتل شه؟
............
میخوای بی ناموسی رو رواج بدی بی شرف (382616)
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۷:۰۲
برو بمیر تو دیگه (382619)
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۷:۱۲
ناموس پرستی و ناموس دوستی در خون ما ایرانیان است. اما لازمه که از رفتارهای ضد زن اجتناب کنیم و به بانوان به عنوان یک کالا نگاه نکنیم (382621)
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۷:۳۱
یک زمانی کلی عشق میکردیم روزی چند بار میومدیم توی بهار نیوز و توی کامنتها در سایت زیر خبرها بحث میکردیم و خیلی هم شیرین بود. الان متاسفانه کمتر شده !! اما اگر بهار نیوز در سایت در ابتدای اخبار و در کانال تلگرام و پیج اینستاگرام بهار نیوز اعلام کنه و دعوت کنه دوستان نظرات خودشون رو در زیر پست ها بنویسند. دوباره حال و هوای گذشته برمیگرده و اینطوری خیلی هم بهتره و استقبال بیشتری از سایت و مطالب سایت میشه. ادمین جان خواهشاً یک اطلاع رسانی در پیج و کانال سایت داشته باشید که همه بیان نظر بدن (382635)
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۲۰:۰۹
افعی شهر از تب دیوانگی
حلقه می‌زد گرد مرغ خانگی

خلق را خونخوارگی اصل خوشی‌ست
شادی مخلوق از مردم‌کشی‌ست

کودکان از کشتن موران خوشند
مردمان از کودکی مردم‌کشند (382642)
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۰۸:۴۸
دمت گرم باز هم مثل همیشه عالی بود. (382654)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۲:۵۲
چرت و پرت میگید
ناموس پرستی باید باشه (382659)
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۳۸
جالب است که نظام در قبال حجاب و پوشش خانم‌ها، در قبال تصمیم به ادامه بارداری آنها و رابطه شان با مردان دیگر، خود را موظف به دخالت میداند.

در مورد حجاب و پوشش، گناه علنی هیچ کس حق ندارد بکند و دیگری را به گناه بیندازد
در باره ی تصمیم به ادامه بارداری سقط جنین شرعا حرام است و خوبه ممنوعه
رابطه با مردان دیگر هم خب جناب یکهو بیا بگو زنا رو ازاد کنید. زنا حرام است و مجازات اسلامی ان اعدام است (382670)
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۳۹
کسی که زنا کرده، شرعا مجازاتش مرگ است فقط این مجازات باید توسط دادگاه شرعی انجام شود نه شخص. لیکن قطعا چنین قتلی شایسته مجازات نیست (382671)
بیطرف منطقی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ۱۷:۰۰
یه جوری نوشتی ...
انگار فقط تو ایران از این اتفاقات میفته؟!
انگار قاتل رو مجازات نمیکنن؟!
انگار به قاتل مدال افتخار و شجاعت میدن؟!
انگار ...
ضمنا اگه وقت کردی آمار زنانی که شوهرانشان را کشته اند یه نگاهی بنداز !! (382711)
۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ۱۹:۵۹
قاتل این زنان و دختران بی گناه هر کسی که میخواهد باشد پدر برادر شوهر باید به اشد مجازات برسن (382720)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها