به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۴۶۹۹۲

حجاب از منظر حزب‌الله لبنان و حزب‌الله ایران!

حجاب از منظر حزب‌الله لبنان و حزب‌الله ایران!
✍مهدی نصیری 
چند سال پیش در سفری به لبنان، در موزه نظامی و جنگ ۳۳ روزه حزب الله با اسرائیل حضور یافتم و شاهد حضور بانوان بی حجاب و بعضا کمی عریان بودم. از مسئول موزه پرسیدم  محدودیتی برای ورود خانمهای بی حجاب ندارید؟ گفت: ابدا. سید حسن و حزب الله مانع حضور هیچ کسی با هیچ پوششی در اینجا نمی شوند.

در هتل محل اقامت در بیروت هم که متعلق به موسسه مرحوم آیت الله سید محمد حسین فضل الله (حامی حزب الله) بود، هیچ محدودیتی برای حضور بانوان بی حجاب  وجود نداشت. حزب الله لبنان تحت تاثیر آموزه ها و سلوک تربیتی آیت الله سید موسی صدر با تنوع عقیدتی و سبک زندگی در لبنان به راحتی کنار آمده است و در عین حال ظرف سال‌های اخیر بر تعداد محجبه های لبنانی به خصوص در میان شیعیان افزوده شده است.

در این میان پرسش قابل طرح از حزب الله ایران و نظریه پردازان آن و اتاق فکر حجاب الزامی و اجباری این است که این دوگانگی بین ایران و لبنان را در حالی که حزب الله مرجع دینی و سیاسی خود را آیت الله خامنه ای می داند، چگونه توجیه می کند؟
آیا حکم شرعی حجاب در این دو کشور متفاوت است؟ چطور سید حسن نصر الله می تواند حکم به آزادی حجاب در موسسات اختصاصی حزب الله بدهد و هرگز شیعیان لبنان را علیه زنان بی حجاب تحریک نکند اما در ایران چنین امری غیر مجاز و نامشروع است و سالهاست که مساله حجاب یکی از عوامل دوقطبی سازی و تشتت و تنفر اجتماعی در ایران شده است؟

اگر شرایط و مصلحت ویژه ای عامل این مدارا و پذیرش تکثر سبک پوشش و زندگی در لبنان است، چرا در ایران چنین نباشد؟ ادله و شواهد بسیاری بر سیاسی - و نه شرعی - بودن نحوه برخورد با مساله حجاب در ایران است. اگر پای شرع در میان بود، حد اقل نباید حجاب زنان اهل کتاب و اقلیت‌های دینی و نیز توریست‌ها و زنان مسن، اجباری بود. ضمن آن که باید با بی حجابی و شل حجابی در انتخابات‌ها و راهپیمایی ها و برخی تجمعات انقلابی نیز برخورد می شد و نه آن که بر عکس در گزارش‌های سیما به عنوان سندی بر حمایت اقشار گوناگون مردم از نظام منعکس می گشت.

متاسفانه بوی سیاسی کاری و محوریت قدرت و سلطه طلبی سیاسی و اجتماعی و سوژه سازی برای انحراف افکار عمومی از بحران‌های بسیار حادی که کشور با آن روبروست، از این بساط گشت ارشاد و گسیل ون به میادین متصاعد است و همین امر موجب انزجار بیشتر مردم و حتی قشر وسیعی از زنان کاملا محجبه از این پروژه سرکوب و انحراف اذهان است و کاربرد مهم آن برای اقلیتی بسیار محدود است که نظام باید پیوسته مشتهای گره کرده آنان را در دفاع از حکمرانی فشل و ناکارآمد و آغشته به انواع مفاسد خود بسته نگه دارد و به آنان چنین وانمود کند که با دغدغه دینی در حال ستیز با استکبار جهانی و عوامل داخلی آن هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۰۹:۵۳
طرح باصطلاح مبارزه با بدحجابی در اصل ....... جلوگیری از اعتراضات مردم به فساد و ناکارآمدی.......... (390677)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۰۸
یه فیلمی هم از حرمسرای سد حسن میذاشتید بد نبودا! (390681)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۱۷
حجاب اجباری حاصل.... (390682)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۲:۰۸
حسن نصرا.. به امام موسی صدر اقتدا میکند ما به منفعت شخصی (390687)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۲:۱۷
جمهوری اسلامی با زنان بی حجاب هم عجیبه اخه (390688)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۲:۳۱
دلارهای ایرانی روی لباسش نقش بسته ولی اینجا .... تفو بر تو ای چرخگردون تفو (390689)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۲:۴۶
سوال اصلی این است که جمهوری اسلامی ، حساب چی رو از کی می خواد؟!........... (390692)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۲:۴۸
آیا افرادی که فاسدترین هستند در جایگاهی قرار دارند که مدعی اخلاق باشند؟ و مسخره ترین چیز هم این است که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین سینه چاک میکنند و این در حالی است که خود بدترین ها را بر سر مردم ایران می آورند........ (390693)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۶:۴۰
سید حسن نصر... اگر غلطی کرده به ما چه؟ (390700)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۶:۴۲
ای.......... فرد منحرفی بودی (390701)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۶:۵۳
از حسن نصرا.. یاد بگیرید بی کلاسای امل (390703)
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۷:۰۶
از ساده اندیشی نویسنده مقاله تعجب کردم شما به تاریخ اسلام اگر نگاه کنید هرگاه که مسلمانان در موضع ضعف قرار داشتند با تقیه و مسامحه با مردم برخورد داشته اند قطعا درمورد سید حزب الله لبنان هم همینطور است (390707)
طقزلیسرلز
Italy
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۹:۰۳
............ خاااک عااام بر سرت
احمق بیشعور (390712)
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۰۱:۴۱
واقعا که نباید در حجاب زور و اجباری باشه
تجربه نشون داه که زور و اجبار نه تنها جواب نمیده بلکه جواب عکس میده (390720)
۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۱۵:۳۲
در اینجا محجبه های حکومتی به بی حجاب ها حسادت می کنند (390738)
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۱۷:۳۴
ما که حزب الله وسید حسن را از خودمان می دانیم (390786)
۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۲۰:۰۴
درستش هم همینه (391086)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها