به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۲ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب : ۳۹۵۰۲۴

سریال جیران و نفوذ ایدئولوژیک قاجارها

سریال جیران و نفوذ ایدئولوژیک قاجارها
هاشم فیروزی
آنها که تاریخ را کمی خوانده باشند.نیک می دانند در دوران سلسله نامیمون قاجار چه بلایی بر سر این خاک و ملت فرود آمد.
از قحطی های متعدد و شیوع انواع بیماریها و تحمیل رنج و مکنت همگانی تا تکه و پاره شدن مام میهن بواسطه تعرض روس‌ها و انگلیسی ها حسب ضعف و ناکارآمدی قبیله جادومزاج قاجار و در نهایت فساد جنسی لجام گسیخته شاهان قاجار که پسر و دختر و زن را بحال خود نمی گذاشتند و بواسطه حرمسرا روح و جسم آنها را به بند می کشیدند.فسادی که عملا دغدغه و مسئله اصلی شاهان قاجار را شکل می داد.
درست در دوره قدم نهادن غرب در مسیر توسعه بواسطه انقلاب صنعتی و مدرنیته ایران دچار چنان حاکمان دون پایه ای بود که هرروز ادامه سلطنت آنان عملا مترادف با چندسال عقب ماندگی جمعی یک ملت از دیگر بلاد در حال توسعه بود.
همواره قائل به این هستم که هنرمند باید دغدغه داشته باشد.اساسا باید فیلم و سریال او  یک نسبتی با وضعیت حال و گذشته و آینده ملتش داشته باشد.رنجی را نشان دهد.راهکاری را در دل داستان بپروراند.امیدی را نشان دهد و قس علی هذا.
حسن فتحی با سریال #جیران نشان داد بقدری بی نسبت با واقعیات تاریخی و رنج ملتی در بند سلطنت مطلقه و تفکر قبیله گرایی ممزوج شده با جادو و مورد سوء استفاده قرارگرفته از دین سلطنتی می باشد که خواسته و ناخواسته در پاره ای از موارد رسماً بعنوان تطهیرکننده سلسله نامیمون قاجار برآمد ولو خود این را نخواسته باشد.
این حجم از خرج کرد رسانه ای با کلاکت هایی به ارزش چند میلیارد تومان ای کاش حرف و سخنی برای گفتن نیز می داشت! علی ای حال بنظر بنده سریال جیران نفوذ ایدئولوژیک بازماندگان قاجار و یا نفوذ متمایلین به تطهیر سلطنت قاجار بود.
بازنمایی شاهی عاشق پیشه و درباری سرشار از رنگ و لعاب و سرخآب سفیدآب زنانه در کنار عدم بازنمایی رنج و محنت ملتی در بند جماعتی دون پایه و همچنین عدم بازنمایی حوادث حادث شده طبیعی و سیاسی با بک‌گراند مذمت و تقبیح تلاشهای تغییرخواهانه زندیان بواسطه نمایش خشونت آمیز این تلاش ها،همه و همه نشان از یک نفوذ ایدئولوژیک در قالب نمایشی داستانی دارد.
برچسب ها: سریال جیران

عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ ۲۱:۲۵
بهارنیوز عزیز چرا نظرات رو درج نمیکنی درد مملکت ما تفکر طالبانی نیست آدمهای به اصطلاح روشنفکر مثل نگارنده این متن هاست! (425470)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها