به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۲۶۶۸۰
پرسپولیسی‌ها حریص‌تر، آبی‌پوشان آسوده خاطرتر

دربی با طعم قهرمانی

دربی با طعم قهرمانی
عرفان قنواتی
گروه ورزشی: عصر امروز پنجشنبه و در آخرین روزهای سال شاهد یکی از حساس‌ترین و چه بسا دیدنی‌ترین دربی‌های پایتخت در سالیان اخیر خواهیم بود، جایی که می‌تواند تکلیف قهرمان لیگ‌برتر را تا حدود زیادی مشخص کند و یا سرنوشت چهره قهرمان را به هفته‌های باقی مانده بکشاند.
*‌ قدرت متفاوت سرخابی‌‌ها در تاکتیک دفاع و حمله
تیم فرهاد مجیدی که در این فصل به یک ثبات دفاعی رسیده و امیدوار است که بتواند با وجود رفتن اجباری دو مهره اصلی خط دفاعش (یزدانی و مرادمند) که به خدمت سربازی رفته‌اند و فرهاد امیدوار است با جذب دفاع تنومند برزیلی «رافائل داسیلوا» بتواند این خلا را برطرف کند. در آن سو هنوز خط دفاع قرمزها ضعف‌هایی را در خود می‌بیند. با جدا شدن محمدحسین کنعانی‌زادگان در پایان فصل گذشته، یحیی هنوز نتوانسته جانشین مناسبی برای او پیدا کند او تاکنون برای پر کردن این خلا، سه بازیکن را به خدمت گرفته است: علیرضا ابراهیمی، محسن فرجی و وحدت حنانوف که هنوز هیچکدام از آن‌ها نتوانسته‌اند اطمینان کامل گل‌محمدی را به خود جلب کنند، اگرچه در چند بازی اخیر از زوج سیدجلال و حنانوف بیشتر در ترکیب خود استفاده کرده است. 
مجیدی توانسته نظم خاصی به دفاع خود بدهد و تیمش تاکنون کمترین گل را در لیگ دریافت کرده است. آبی‌ها این فصل تمرکز تاکتیکی خود را بر گل نخوردن گذاشته و در ضد حمله‌ها زهردار و با برنامه نشان می‌دهند. تاکتیکی که تاکنون آبی‌پوشان را تا هفته بیست‌وسوم با اختلاف 6 امتیازی نسبت به رقیب سنتی خود در صدر نگه داشته است. در طرف دیگر، گل‌محمدی که چهارمین فصل حضورش را در پرسپولیس به عنوان سرمربی تجربه می‌کند، توانست به عنوان سرمربی هتریک در قهرمانی و به عنوان تیمی گلات ر در فصل گذشته به ارمغان بیاورد. او در کنار حمید مطهری، کمک مورد اطمینان خود امسال کار سختی برای کسب دبل هتریکی پیش‌روی خود می‌بینند و بردن دربی برای رسیدن به این عنوان از نان شب واجب‌تر است.
یحیی برخلاف سیستم دفاعی فرهاد مجیدی که از سه دفاع فول‌بک استفاده می‌کند، ترجیح خود را بر دفاع چهار نفره (دو فول‌بک) گذاشته و در اکثر بازی‌های لیگ از سیستم (2-4-4) استفاده کرده و امیدوار است با جذب تمیروف مهاجم 23 ساله ازبکستانی و بازگشت رامین رضاییان از ضعف‌های تیمش کاسته شود. یحیی که پس از سوپرجام مهدی شیری را از تیم کنار گذاشت نشان داد که با هیچ بازیکنی تعارف ندارد، اتفاقی که شاید برای حامد لک با ادامه یافتن عملکرد غیرقابل قبول در دروازه پرسپولیس هم تکرار شود. 
*‌ مثلث گلزنی دو تیم
ستاره بی‌چون و چرای استقلال را در این فصل باید مهاجم فرانسوی یعنی کوین یامگا دانست که با ثبت 10 گل و عملکرد تاثیرگذار در طول مسابقات یکی از بهترین بازیکنان لیگ بیست‌ویکم لقب گرفته است. در آن سو نیز مهدی ترابی با عملکرد ثبت 9 پاس گل، یکی از پایه‌گذاران اصلی گل‌های این فصل پرسپولیس لقب گرفته است و مهدی عبدی نیز توانسته با ثبت 7 گل عملکرد قابل قبولی از خود به جای بگذارد. 
*‌ بازیکنانی که درسیبل انتقادات هستند
انتقادات از تعدادی بازیکنان گران قیمت دو تیم دربین رسانه‌ها و هواداران اخیرا شدت گرفته است. «رضا اسدی» که با اصرار یحیی و پرداخت رضایت‌نامه‌ای سنگین به پرسپولیس پیوست تاکنون نتوانسته عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد اگرچه در هفته گذشته در مقابل نفت مسجدسلیمان موفق به ثبت دبل برای قرمزها شد تا با روحیه‌ای مضاعف به مصاف آبی‌پوشان برود. «رودی ژسته« مهاجم سرزن و تنومند استقلال دیگر بازیکنی است که اسیر انتقادات شده است. اگرچه مجیدی به طور کامل از مهاجم فرانسوی خود حمایت کرده و عقیده دارد که دستورات تاکتیکی و فنی را به خوبی در زمین ایفا می‌کند. 
مصدومان غایب؛ محمد دانشگر و عیسی آل‌کثیر
محمد دانشگر و عیسی آل‌کثیر دو بازیکن شاخص اما مصدوم دو تیم در دربی پایان سال 1400 هستند.  آل‌کثیر که ادعا دارد نظر پزشکان درباره پارگی رباط صلیبی‌اش اشتباه است و با ریکاوری می‌تواند بر آن غلبه کند! اما مشخص است هر دو نفر، این دیدار حساس را از دست می‌دهند. اما امید عالیشاه نیز که دو هفته نمی‌توانست قرمزها را همراهی کند به احتمال زیاد مشکلی برای همراهی قرمزها در این دیدار حساس نخواهد داشت.
*‌ کاهش یا افزایش فاصله؟
در پنج دیدار اخیر این دو تیم در لیگ‌برتر، استقلال توانسته 4 برد و یک تساوی کسب کند و پرسپولیس 3 برد، 1 باخت و 1 تساوی کسب کرده است. آبی‌ها بهترین خط دفاعی لیگ را با 7 گل خورده به خود اختصاص داده‌اند و قرمزها بهترین خط حمله لیگ را با زدن 33 گل در اختیار دارند. این دو تیم تاکنون 97 بار روبه‌روی هم قرار گرفته که 26 پیروزی سهم استقلال و 25 بُرد سهم پرسپولیس و 46 بازی نیز به تساوی رضایت داده‌اند. پرسپولیس می‌تواند با برد دربی 98 اختلاف امتیاز را با رقیب خود به 3 برساند و آن طرف هم استقلال با برد می‌تواند به یک حاشیه امنیت 9 امتیازی برسد که با خیال راحت لیگ را به جلو ببرد و پس از 9 سال ناکامی در کسب این عنوان خیز بلندی برای جام قهرمانی لیگ بیست‌ویکم بردارد. 
برچسب ها: دربی پایتخت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها