به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۶۴۳۷۵

حمله پهپادها به نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین

حمله پهپادها به نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین
گروه بین الملل: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وابسته به سازمان ملل متحد هشدار داد که حمله جدید پهپادها به نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین، خطر یک «حادثه بزرگ هسته‌ای» را افزایش داده است.
روسیه می‌گوید که این حمله توسط اوکراین صورت گرفته و در آن سه نفر زخمی شده‌اند، با این حال اوکراین دست داشتن در این حمله را رد کرده است.نیروگاه هسته‌ای عظیم زاپوریژیا که در اشغال مسکو قرار دارد، با شش رآکتور در خط مقدم جنگ روسیه و اوکراین است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها نسبت به چنین حملاتی هشدار داده است.
رافائل گروسی، رئیس این آژانس گفته است که حمله پهپادی روز یکشنبه «بی‌ملاحظه» و «تشدید جدی خطرات ایمنی و امنیت هسته‌ای» پیش روی این نیروگاه اتمی است.مجموعه هسته‌ای زاپوریژیا، در جنوب اوکراین، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا است.نیروهای روسیه مدت کوتاهی پس از آغاز تهاجم تمام عیار خود در فوریه ۲۰۲۲، این نیروگاه را تصرف کردند و از آن زمان تاکنون این نیروگاه در اختیار آنان است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تیمی از کارشناسان را در زاپوریژیا دارد، «تاثیر فیزیکی حملات پهپادها» در نیروگاه، از جمله در یکی از رآکتورها را تایید کرده است.مقامات روسی اداره کننده این نیروگاه، اعلام کرده‌اند که سطح تشعشعات طبیعی است و آسیب جدی وارد نشده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته است که آسیب وارده در اثر حمله پهپادها، ایمنی هسته‌ای را به خطر نینداخته است، اما هشدار داده که «این یک حادثه جدی است، و بالقوه می‌تواند یکپارچگی سیستم مهار راکتور را تضعیف کند». گروسی تصریح کرد که «حداقل سه بار به طور مستقیم نیروگاه هدف قرار گرفته» که به «ساختارهای اصلی مهار راکتور» بوده است.
او گفت: «این حادثه نباید تکرار شود» و «هیچ کس نمی‌تواند از حملات علیه تاسیسات هسته‌ای منتفع شده یا از هیچ مزیت نظامی یا سیاسی آن بهره‌مند شود.»
روسیه و اوکراین مرتبا یکدیگر را به گلوله باران نیروگاه و خطر وقوع یک حادثه جدی هسته‌ای متهم می‌کنند.مقامات روس اداره کننده نیروگاه گفته‌اند که نیروهای مسلح اوکراین پشت این حمله بوده‌اند، اما اوکراین این اتهام را رد کرده است.آندری یوسف، سخنگوی اداره اطلاعات مرکزی اوکراین به یک وب‌سایت خبری گفته است که: «اوکراین هیچ اقدام نظامی علیه این مجموعه هسته‌ای نداشته است».وی افزود: «این نیروگاه به طور غیرقانونی توسط روسیه اشغال شده است.»
 یوسف روسیه را متهم کرد که با انجام حملات به این نیروگاه و تاسیسات هسته‌ای، جمعیت غیرنظامی و محیط زیست را به خطر می‌اندازد.
ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیم کارشناسان این نیروگاه به مدت یک هفته هر روز صدای انفجار شنیده‌اند.
در آن زمان،  گروسی گفت: «بیش از دو سال است که ایمنی و امنیت هسته‌ای در اوکراین دائما در خطر است. ما مصمم هستیم تا هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا خطر یک حادثه هسته‌ای را به حداقل برسانیم که می‌تواند آسیبی فراتر از اوکراین به مردم و محیط زیست برساند».

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها