به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۶۸۴۰۹

انواع مدرک تحصیلی در دانشگاه های کانادا چیست؟

گروه گردشگری: دانشگاه‌های کانادا مجموعه‌ای غنی از فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی را به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. این مؤسسات با تعهد به تعالی، تحقیقات پیشرفته و امکانات رفاهی، دروازه‌ای برای رشد شخصی و توسعه حرفه‌ای دانشجویان هستند. اگر به تحصیل در رشته پزشکی علاقه دارید یا می‌خواهید در رشته‌های مهندسی یا علوم انسانی مدرک معتبر بگیرید، کانادا مدارک تحصیلی مختلفی را به شما ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید در مورد انواع مدرک تحصیلی در دانشگاه های کانادا اطلاعات خود را کامل کنید، این مقاله را تا پایان بخوانید.
انواع مدرک تحصیلی در دانشگاه های کانادا چیست؟
مدارک دیپلم و گواهینامه (مقطع کاردانی)
سالانه هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل در کالج‌ها و گرفتن مدارک دیپلم و گواهینامه به کانادا مهاجرت می‌کنند. دوره‌های دیپلم و گواهینامه به طور خاص در کالج‌های کانادا ارائه می‌شوند، با اینکه برخی از دانشگاه‌ها نیز این مدارک را به صورت محدود در بعضی رشته‌های مهندسی و بهداشت در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. دانشجویان با داشتن مدارک دیپلم در رشته‌های تخصصی به عنوان تکنسین مشغول به کار می‌شوند.
دوره‌های دیپلم و گواهینامه که در مقطع کاردانی برگزار می‌شوند، مستلزم یک یا سه سال تحصیل در یک رشته خاص هستند. کالج‌ها دوره‌های خود را در رشته‌های هنر، علوم، رشته‌های فنی و زبان ارائه می‌شوند. همچنین کالج‌های محلی کانادا نیز گاهی اوقات موسسات فناوری، کالج‌های فنی، کالج‌های منطقه‌ای، CEGEPS در کبک یا کالج‌های دانشگاهی نامیده می‌شوند. کالج‌های کانادا جایگاه منحصر به فردی در سیستم آموزشی این کشور دارند.
هدف از ایجاد کالج‌ها کمک به کارفرمایان محلی برای استخدام فارغ التحصیلان با مهارت‌های فنی است. واحدهای درسی آکادمیک در مقطع کاردانی کم است و دانشجویان بیشتر کارهای عملی و تجربی را آموزش می‌بینند. گرفتن مدرک دیپلم و گواهینامه می‌تواند‌ دانشجویان را به سرعت وارد بازار کند، زیرا کانادا به نیروهای فنی در همه رشته‌های نیاز شدیدی دارد.



از بهترین کالج‌ها برای تحصیل در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کالج لویالیست
•    کالج داگلاس
•    کالج هامبر
•    کالج سنتنیال
•    کالج جورج براون
•    کالج سنکا
•    کالج موهاک

مدرک لیسانس (مقطع کارشناسی)
دوره‌های لیسانس در کانادا بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را دارد. تکمیل موفقیت آمیز دوره دبیرستان شرط عادی برای پذیرش در مقطع کارشناسی است. مدارک لیسانس در کانادا به طور معمول به سه یا چهار سال تحصیل تمام وقت نیاز دارند. دوره‌های لیسانس معمولاً بحث محور و به سبک سمینار هستند که در آن گروه کوچک‌تری از دانشجویان در حال بحث یا پرسش درباره موضوعات مختلف خواهند بود. همچنین اهمیت زیادی به کار عملی در کنار واحدهای نظری داده می‌شود.
دوره‌های لیسانس در رشته‌های مهندسی (عمران، برق و غیره)، حقوق و علوم بهداشتی (پرستاری، مامایی و غیره) صلاحیت لازم را برای ورود به بازار کار تخصصی ارائه می‌دهند. لیسانس در کانادا می‌تواند‌ با مدرک کواپ (co-op) همراه باشید. این دوره‌ها با واحدهای درسی اضافی به عنوان کارآموزی ارائه می‌شوند. دانشجویان در دوره‌های کوآپ حقوق دریافت می‌کنند و رزومه کاری خود را بهبود می‌دهند تا در بازار کار موفق‌تر عمل کنند.
مدرک لیسانس افتخاری (Honours) معمولاً نشان دهنده سطح بالاتری از پیشرفت تحصیلی است. در برخی از دانشگاه‌ها، مدرک افتخاری ممکن است به یک سال تحصیل اضافی نیاز داشته باشد. دانشجویانی که این مدرک را می‌گیرند، مقطع کارشناسی ارشد را تنها در یک سال می‌گذارند. تحصیل کارشناسی در کانادا همه رشته‌ها را در حوزه مهندسی، بهداشت، علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر شامل می‌شود.

از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل لیسانس در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    دانشگاه تورنتو
•    دانشگاه بریتیش کلمبیا
•    دانشگاه مونترال
•    دانشگاه مک گیل
•    دانشگاه آلبرتا
•    دانشگاه اتاوا
•    دانشگاه کلگری

مدرک فوق لیسانس (مقطع کارشناسی ارشد)
مدرک فوق لیسانس در کانادا مورد توجه کارفرمایان قرار دارد. این موضوع برای دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کنند فرصتی فوق العاده برای ورود به بازار کار است. جهت ورود به مقطع کارشناسی ارشد به مدرک لیسانس نیاز است. مدرک فوق لیسانس معمولاً در رشته‌های مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، بازاریابی، اقتصاد، حقوق و موارد دیگر ارائه می‌شوند.



طول دوره فوق لیسانس یک تا دو سال است که مدت تحصیل بسته به نوع مدرک لیسانس، رشته انتخابی و دانشگاه متفاوت است. از طرفی، مدرک کارشناسی ارشد نه تنها سخنرانی و سمینار دارد، بلکه شامل سفرهای میدانی و کار گروهی نیز است. مقطع کارشناسی ارشد شامل چند مدرک مختلف از جمله دیپلم ارشد (Postgraduate Diploma)، گواهینامه ارشد (Postgraduate Certificate) و کارشناسی ارشد (Master's Degree) می‌شود.
گواهینامه ارشد یک دوره کوتاه مدت است که معمولاً ظرف یک سال تکمیل می‌شود. هدف از این دوره گسترش مهارت‌ها و دانش کسب شده از مدرک کارشناسی است. دیپلم ارشد یک تا دو سال طول می‌کشد و دوره‌ای بین کارشناسی و کارشناسی ارشد محسوب می‌شود. این دوره به بهبود چشم انداز شغلی دانشجویان کمک می‌کند. دوره کارشناسی ارشد شبیه به دوره‌های ارشد در ایران است که مدرک حرفه‌ای‌تری محسوب می‌شود. این دوره با پایان نامه و بدون پایان نامه بسته به رشته ارائه خواهد شد.

از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل فوق لیسانس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    دانشگاه تورنتو
•    دانشگاه مک گیل
•    دانشگاه بریتیش کلمبیا
•    دانشگاه ترنت
•    دانشگاه واترلو
•    دانشگاه وسترن
•    دانشگاه مک مستر

مدرک PhD و دکتری پزشکی
دکتری بالاترین مدرکی است که در دانشگاه‌های کانادا اعطا می‌شود. این مقطع تحصیلی بر اساس یک پروژه تحقیقاتی قابل توجه در رشته مورد علاقه متقاضی ارائه خواهد شد. دانشجویان اغلب باید تز دکتری را با راهنمایی‌های استاد خود بگذرانند. مدت دوره دکتری معمولاً سه تا 6 سال است. ورود به دوره دکتری در کانادا معمولاً به مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط نیاز دارد. در کانادا برخلاف انگلستان و ایالات متحده آمریکا، گرفتن پذیرش مستقیم از مقطع کارشناسی به دکتری بسیار نادر است.
داشتن مدرک دکتری می‌تواند راه برای تحقیقات بیشتر و کسب مدرک معتبر برای ورود به مشاغل سطح بالا در بازار کار آماده کند. دوره‌های دکتری در رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و هنر ارائه می‌شوند. مدرک دکتری پزشکی متفاوت از PhD است. دوره پزشکی با مدرک MD شناخته می‌شود. دانشجویان برای اخذ پذیرش در دوره‌های پزشکی به مدرک لیسانس شیمی، لیسانس زیست و رشته‌های مرتبط نیاز دارند.
اگر هم دانشجو بخواهد از دبیرستان مستقیم وارد پزشکی شود باید یک دوره لیسانس پزشکی بین سه تا پنج را بگذراند که شامل دروس علوم پایه است. لیسانس پزشکی در کانادا شبیه پزشکی عمومی در ایران است. سپس دانشجویان با شرکت در آزمون MCAT می‌توانند دوره پزشکی تخصصی را سپری کنند. روند تحصیلی برای همه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در کانادا تقریباً مشابه است.

از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دکتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    دانشگاه مک مستر
•    دانشگاه دالهاوزی
•    دانشگاه آلبرتا
•    دانشگاه تورنتو
•    دانشگاه مک گیل
•    دانشگاه کوئینز
•    دانشگاه بریتیش کلمبیا

برای تحصیل در کانادا به کجا مراجعه کنیم؟
هنگام انتخاب بهترین موسسه برای تحصیل در کانادا باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرید. اولاً، شهرت و اعتبار موسسات را بررسی کنید تا ببینید آیا توانایی مدیریت پرونده مهاجرتی شما را دارند یا خیر. علاوه بر این، کیفیت ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره موسسه را ارزیابی کنید. مهم است که شرکت مهاجرتی رویکردی شفاف و صادقانه داشته باشد و با قول‌ها و ادعاهای بی‌اعتبار باعث سردرگمی شما نشود.
روند مهاجرت تحصیلی به کانادا پیچیده، هزینه‌بر و زمان‌بر است. پس با اطلاعات کامل و صبر وارد این مرحله مهم از زندگی خود شوید. دفتر مهاجرتی زنگنه با سال ها تجربه در امور مهاجرتی به شما در اخذ پذیرش، ویزای تحصیلی و هرگونه مشاوره تخصصی توسط کارشناسان حقوقی کمک می‌کند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها