به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۴۶۸۴۸۵

بلینکن: حماس پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد

گروه بین الملل: وزیر خارجه ایالات متحده، امروز چهارشنبه در ادامه سفر به کشورهای منطقه وارد اسرائیل شد و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کرد.
بلینکن: حماس پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد
به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، در این دیدار بر لزوم ارائه کمک‌های بیشتر به غیرنظامیان غزه تاکید کرد و در عین حال از حماس خواست پیشنهاد ارائه‌شده مبنی بر توقف جنگ و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را بپذیرد. این دیپلمات ارشد آمریکایی در سفر اخیرش به خاورمیانه تلاش می‌کند بر مسائل انسان‌دوستانه تمرکز کند و قرار است از بندر اشدود در جنوب اسرائیل که به‌تازگی دریافت کمک برای غزه را آغاز کرده است، بازدید کند.
وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با چند مقام ارشد اسرائیلی همراه با دیپلمات‌های آمریکایی، به‌تنهایی با بنیامین نتانیاهو ملاقات کرد.
بلینکن در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، گفت: «با وجود اینکه ما با عزمی بی‌وقفه برای رسیدن به آتش‌بسی که گروگان‌ها را به خانه بازمی‌گرداند، کار می‌کنیم، باید بر مردم غزه که از این درگیری دررنج‌اند، هم تمرکز کنیم. ارائه کمک‌های موردنیاز از جمله غذا، دارو، آب و سرپناه مدنظر ما است.» وزیر  خارجه آمریکا در دیدار با خانواده‌ گروگان‌های اسرائیلی هم تاکید کرد: «بازگرداندن گروگان‌ها به خانه در مرکز همه تلاش‌های ما قرار دارد. ما تا زمانی که همه گروگان‌ها اعم از زن، مرد، جوان، پیر، نظامی و غیرنظامی به خانه‌ بازگردند، آرام نخواهیم گرفت.»
بلینکن از حماس خواست که توافق آتش‌بس «بسیار سخاوتمندانه» پیشنهادی میانجی‌های مصری را بپذیرد؛ توافقی که در آن ۳۳ گروگان اسرائیلی در ازای تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی آزاد و درگیری‌ها موقتا متوقف می‌شوند و امکان برداشتن گام‌های بعدی به سوی یک توافق جامع وجود دارد.
حماس هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده است، اما یکی از مقام‌های ارشد این گروه شبه‌نظامی گفت که آن‌ها همچنان در حال بررسی این پیشنهادند.
سامی ابوزهری، از مقام‌های حماس، به رویترز گفت: «نظرهای بلینکن با واقعیت در تضاد است. حتی تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی نیز اعتراف کرد که نتانیاهو مانع دستیابی به توافق بوده است.» این مقام حماس مدعی شد اظهارات آنتونی بلینکن که حماس را به دلیل شکست در دستیابی به آتش‌بس و گروگان‌گیری مقصر می‌داند، تلاشی برای اعمال فشار بر این گروه و تبرئه اسرائیل است.
در همین حال، یک مقام مصری اعلام کرد که حماس از میانجی‌های مصری و قطری خواسته است در مورد شرایط آخرین پیشنهاد آتش‌بس شفافیت بیشتری ارائه دهند. مشخص نیست که آیا تقاضای حماس برای شفافیت بیشتر، پیشرفت در توافقی را که در حال به نتیجه رسیدن است به تاخیر می‌اندازد یا خیر. سفر بلینکن به اسرائیل در بحبوحه گمانه‌زنی‌های فزاینده مبنی بر حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه انجام می‌گیرد. در رفح، بیش از یک میلیون فلسطینی آواره که ساکن شمال غزه بودند، پناه گرفته‌اند و این موضوع نگرانی جامعه جهانی را به همراه داشته است. دیروز سه‌شنبه، نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل بدون توجه به هرگونه توافق آتش‌بس، حمله به رفح را ادامه خواهد داد.
این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از نتانیاهو خواسته بدون ارائه طرحی که نشان دهد از غیرنظامیان محافظت می‌شود، به رفح حمله نکند. آمریکا همچنین هشدار داد که اگر اسرائیل نتواند برای بهبود وضعیت غیرنظامیان و ایمنی امدادگران گام‌هایی بردارد، سیاست واشینگتن ممکن است تغییر کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت که در جهت جلوگیری از قحطی در شمال نوار غزه پیشرفت‌های فزاینده‌ای صورت گرفته است، اما از اسرائیل خواست اقدام‌های بیشتری انجام دهد. بلینکن اعلام کرد که ارسال اولین محموله‌ کمک‌رسانی از اردن به گذرگاه جدید «اریز» در شمال غزه قرار بود از روز سه‌شنبه آغاز شود و یک مسیر دریایی جدید نیز تا حدود یک هفته دیگر آماده می‌شود.
 
برچسب ها: آنتونی بلینکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها