به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۱:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۷۰۸۹۵

وضعیت  افغانستان بسیار بحرانی است 

وضعیت  افغانستان بسیار بحرانی است 
گروه بین الملل: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید وضعیت در مناطقی از افغانستان که بیشترین آسیب را از سیل‌های مرگبار دیدند «بسیار بحرانی» است.
سیل در ولایات بغلان، بدخشان در شمال و هرات و غور در غرب افغانستان خسارات جانی و مالی گسترده‌‌ای به‌جا گذاشته و به گفته مقامات حکومت طالبان و برنامه جهانی غذا، بیش از ۳۰۰ نفر تا کنون جان خود را از دست داده‌اند.
تخریب جاده‌ها و آبراهه‌ها، تلاش‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده که رسیدن تیم‌های امدادی به بسیاری از مناطق آسیب‌دیده را دشوار کرده است. ولایت بغلان در شمال افغانستان بیشترین آسیب را دیده است.
پاپ‌ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از جامعه جهانی خواسته است تا به سیلاب‌زدگان در افغانستان، کمک کنند.
او گفت «برای قربانیان این سیلاب‌ها بخصوص کودکان، دعا می‌کنیم.»
شش روز پس از این سیلاب‌ها، مقام‌ها می‌گویند جستجو برای یافتن اجساد ادامه دارد. شمار مفقودشدگان ناشی از سیل هنوز مشخص نیست.
برخی ازخانواده‌ها درگل و لای، و زیر آوار، دنبال اعضای خانواده و دوستان خود هستند.
سازمان بهداشت جهانی در گزارشی گفته است: «وضعیت اضطراری سیل در ولایت بغلان همچنان بحرانی است. هزاران نفر هنوز آواره هستند و به غذا، سرپناه و خدمات فوری بهداشتی نیاز دارند.»
نهادهای سازمان ملل و مقامات طالبان هشدار داده‌اند که ممکن است تعداد کشته‌شدگان افزایش یابد. قطع اینترنت ارزیابی وضعیت برخی روستاها را چند روز پس از وقوع فاجعه دشوار کرده است. سازمان‌های غیردولتی گزارش داده‌اند که هزاران خانه ویران شده، یا آسیب دیده‌اند، احشام از بین رفته و هکتارها زمین زیر آب رفته است. در مورد ارقام دقیق تفاوت‌هایی وجود دارد.
سازمان بهداشت جهانی گفته است: «سازمان‌های امدادی به دلیل آسیب‌های فراوان به زیرساخت‌های حمل‌ونقل از جمله جاده‌ها و پل‌ها، همچنان با چالش‌های اساسی در دسترسی به جمعیت آسیب‌دیده مواجه هستند.»
هوای بد می‌تواند باعث توقف کمک‌ رسانی شود. اداره هواشناسی افغانستان درباره بارندگی‌های بیشتر در بخش‌هایی از بغلان و سایر ولایت‌های شمالی در روزهای آینده هشدار داده است.
به گفته کارشناسان، باران‌ها پس از سال‌ها خشکسالی در کشوری شروع شده که یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات آب و هوایی است.
تیموتی اندرسون، رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان،  گفت: «با این الگوهای آب و هوایی نامنظم، فاجعه پس از فاجعه در راه است که چرخه فقر را تشدید می‌کند. افغانستان که توسط چهار دهه جنگ ویران شده، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و ۸۰ درصد از بیش از ۴۰ میلیون نفر آن برای بقای خود به کشاورزی وابسته هستند.»
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها