به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۲۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۴۷۱۳۴۴

رژیم مدیترانه‌ای می تواند استرس را ازبین ببرد

رژیم مدیترانه‌ای می تواند استرس را ازبین ببرد
گروه علمی:قبلاً ثابت شده که رژیم غذایی مدیترانه ای برای سلامت جسمانی افراد عالی است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خلق و خو را نیز بهبود بخشد.به گزارش هلث دی نیوز، محققان اخیراً گزارش دادند افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند سطح پایین‌تری از اضطراب و استرس داشتند.
 
«اوانجلین مانتزیوریس»، محقق ارشد از دانشگاه استرالیای جنوبی، گفت: «این یک نکته بزرگ برای رژیم غذایی مدیترانه ای است. از طریق تغییر سبک زندگی نسبتاً آسان، افراد می‌توانند به طور قابل توجهی سطح استرس و اضطراب خود را بهبود بخشند.»

به گفته محققان، رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، دانه‌ها، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است.ماهی و غذاهای دریایی باید حداقل دو بار در هفته مصرف شوند و لبنیات و پروتئین‌های بدون چربی باید روزانه در وعده‌های کوچک‌تر مصرف شوند. این رژیم غذایی مصرف حداقل گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و حذف نوشیدنی‌های شیرین را تشویق می‌کند.

برای این مطالعه، محققان نزدیک به ۳۰۰ استرالیایی ۶۰ ساله و بالاتر را در مورد رژیم غذایی و علائم افسردگی، اضطراب و استرس مورد بررسی قرار دادند.افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می‌کردند، حتی پس از بررسی عوامل دیگر توسط محققان، سطح استرس و اضطراب کمتری داشتند.

محققان همچنین دریافتند که عناصر خاص یک رژیم غذایی مدیترانه ای- میوه، آجیل، حبوبات و مصرف کم نوشیدنی‌های شیرین- با استرس و اضطراب کمتر مرتبط است.مانتزیوریس گفت: «در سطح جهان، ما با جمعیت بی‌سابقه سالخورده‌ای مواجه هستیم، اما با وجود این طول عمر، بسیاری از مردم همچنان برای سلامتی و آرامش خود تلاش می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «رفتارهای سبک زندگی، از جمله کیفیت رژیم غذایی، به عنوان عوامل خطر قابل اصلاح برای سلامت روان ضعیف، با رژیم غذایی مدیترانه ای که برای کاهش خطر بیماری‌های مزمن و حمایت از پیری سالم تأیید شده است، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.»
مرجع : مهر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها