به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۳:۳۱
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۱۱۷۱۸۴
آیا در برجام نقض عهدی رخ داده است؟

چرایی عدم تمایل بانک‌ها برای همکاری با ایران

چرایی عدم تمایل بانک‌ها برای همکاری با ایران
محمد توکلی

گروه مقالات: از جمله نقدهایی که در فضای پسابرجام به دولت می‌شود این است که چرا با وجود رفع تحریم بانکی هنور بانک‌های بزرگ به همکاری با ایران تمایلی نشان نمی‌دهند. اظهار نظرهای برخی مقامات دولتی هم که در کمال تعجب همصدا با ‌‌‌دلواپسان‌‌‌ این موضوع را بزرگ‌نمایی می‌کنند به غبارآلود‌تر شدن فضای این بحث کمک کرده است. اما واقعیت چیست؟ آیا به واقع امریکایی‌ها یا دیگران بر خلاف برجام عمل کرده‌اند و نقض عهدی رخ داده است؟

وقتی به متن برجام مراجعه می‌کنیم و تعهدات طرف مقابل در این موضوع را با آن چه که اتفاق افتاده مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌شود که دقیقا مطابق برجام عمل شده است و طرف مقابل بعد از تایید آژانس (26دی 94) تمامی محدودیت هایی که در همکاری بانک‌ها با ایران برقرار کرده بود برداشته است به استثناء اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس موضوعاتی دیگری از قبیل‌تروریسم، حقوق بشر و. . . در فهرست تحریم‌ها هستند و قرار هم نبوده با مذاکرات هسته‌ای و برجام از لیست تحریم خارج شوند. در نتیجه آن چه باعث عدم تمایل بانک‌های بزرگ به همکاری با ایران می‌شود نه محدودیت ایجاد کردن امریکا و نقض عهد این کشور بلکه اشکالاتی در این سوی ماجراست. این اشکالات را هم باید با اقدام و عمل رفع کرد و با لفاظی علیه امریکا مسائل این چنینی قابل حل نیستند.

یکی از مهمترین دلایل عدم تمایل بانک‌ها برای همکاری بیشتر با ایران موضوع پولشویی است. تا اندکی پیش ایران در کنار کشور عجیب و غریب کره شمالی تنها کشورهایی بوده‌اند که در لیست سیاه FATF قرار داشته‌اند. لیست سیاهی که برای بانک‌های کشورهای صنعتی موضوع بسیار مهمی است زیرا در آن بلاد بر خلاف کشور ما موضوع پولشویی مسئله‌ای بسیار مهم است و مجازات‌های سنگینی علیه افراد که مرتکب پولشویی می‌شوند وضع می‌شود. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که این بانک‌ها ریسک همکاری با ایران را بپذیرند و خود را در معرض مجازات‌هایی سنگین قرار دهند. موضوع دیگری که این میلی را تشدید کرده است دوری چندین ساله‌ی ایران از روابط بین بانکی در عرصه بین الملل است و طبیعتا جبران این فاصله‌ی چندین ساله احتیاج به زمانی بیش از این دارد.

و مسئله‌ی سوم که معضل بزرگی است و در سال‌های آتی بیش از امروز نمایان خواهد شد باقی ماندن تحریم‌های غیر هسته‌ای است. آن تحریم‌ها شاید در عمل بر خلاف تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای تاثیر آن چنانی بر اقتصاد کشور نداشته باشد اما باقی ماندن ‌‌‌فضای تحریم‌‌‌ می‌تواند بخش خصوصی و بانک‌ها را نسبت به همکاری با ایران دچار‌تردید کند در نتیجه مصلحت آن است که بزرگان کشور درباره‌ی رفع آن تحریم‌ها تدبیری بیاندیشند.

ali
United Kingdom
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۸:۴۰
شما که گفتید با برجام دیوار تحریم ها فرو ریخت حالا میگید برای سایر تحریم ها هم بریم کوتاه بیایم؟ (343741)
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۱۹:۵۶
همین امروز جان کری دخالت ایران دریمن وحمایت ازمقاومت را بهانه ادامه تحریم ها دانست وآلمانی ها هم به رسمیت شناختن موجودیت اسراییل را شرط همکاری بانکها با ایران اعلام کردند آنوقت آقای توکلی وکیل مدافع آمریکایی ها شده است (343742)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۰۹ ۲۰:۵۹
از آثار آفتاب برجام است.
آخه برجام فتح الفتوحی است برای خودش.
چرا شکر نعمت نمی کنید؟ (343744)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۰۰:۱۷
اگه آمریکا به وعده هاش عمل کرده، چرا رئیس جمهور باید بگه "آمریکا قول داد به وعده هاش عمل کنه"؟؟؟ (343746)
سیروس
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۰۷:۳۲
بانک های خارجی وقتی میبینند بزرگان و مسئولان مملکت این همه از برجام انتقاد میکنند و همش خط و نشان میکشند طبعیه که بترسن و با ایران همکاری نداشته باشند . (343747)
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۰:۵۶
FATF می گوید :عملیات بانکی جهت واریز پول به حساب اسرائیل برای کشتار فلسطینیان و آل سعود برای کشتار یمنی ها مجاز است اما واریز آن به حساب کسانی که در ایران تحریم ها را دور می زنند و دارو و غذا و مایحتاج مردم را تامین می کنند غیر مجاز. آخر کدام عقل سلیمی می گوید وقتی دشمن شما را معتبر نمی شناسد ما آنها را معتبر بشناسیم.
دستاوردهای برجام نتیجه مقاومت های گذشته است نه به رسمیت شناختن دشمن حیله گر.چرا تحمل و ایستادگی ملت و موفقیت آنها را در به زانو در آوردن دشمن را به حساب زرنگی خود مصادره می کنید. (343756)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۰ ۱۶:۲۶
اقتصاد سرباز نیست که به اودستور بدهی هرموقع که بانکهای خارجی وسرمایه گذران شرایط اقتصادی وسیاسی کشور رامثبت ارزیابی کنند ومنافع خود راتامین شده بدانند شروع به فعالیت خواهند کرد . (343772)