به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۴۶۹۷۹۵
عدم‌ ترخیص خودروهای وارداتی نشان از نبود سیستم یکپارچه در دولت است

چرا واردات خودرو به نقطه بحرانی رسیده است؟

چرا واردات خودرو به نقطه بحرانی رسیده است؟
گروه اقتصادی:چند روز پیش بود که وزیر صمت از واردات ۵۰ هزار خودرو به کشور و دپو آن‌ها در گمرکات کشور، صحبت به میان آورد، اما درباره زمان ترخیص آن‌ها و چگونگی ترخیص حرفی زده نشده است.به گزارش اقتصاد24، خودرو‌هایی که هدف اصلی از وارد کردن آن‌ها بحث رقابتی کردن خودروسازی داخلی، در نتیجه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو‌های داخلی بوده است.
 
عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین خصوص گفت: وزیر صمت بیان کرده که ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور وارد شده و ۱۳۰ هزار خودرو هم ثبت سفارش شده است؛ در واقع یعنی یک پروسه‌ای آغاز شده است و زمانی که سرمایه‌گذار می‌تواند بخش خصوصی یا خود دولت باشد، وقتی هزینه می‌کند و خودرو وارد گمرکات کشور می‌کند، این یعنی برای آن پول هزینه شده است. به عبارتی یعنی از قبل برنامه‌ای برای انجام این کار وجود داشته است، بنابراین سوال اینجاست که چطور خودرو وارد کشور می‌شود، اما ترخیص نمی‌شود؟ دیگر در اینجا نمی‌توان گفت که مشکل ارز داریم چراکه ارز وجود داشته که با آن خودرو خریداری شده و وارد گمرکات کشور شده است.

وی افزود: از این مبحث این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که گویا ما یک سیستم یکپارچه یا نت ورک نداریم که همه ارکان دولت به همدیگر متصل باشند و این یک ضعف بزرگ است و اگر مشکل، گمرک، وزات اقتصاد یا دارایی یا هر کجا دیگر باشد، به هر روی، مشکل بزرگی است که بایستی برطرف شود.

با واردات خودرو، کیفیت خودروهای داخلی ارتقاء یافت؟
نماینده ایرانشهر تصریح کرد: هدف مجلس از تصویب آزاد شدن واردات خودور این بوده که پس از وارد شدن خودرو به کشور، کیفیت خودرو‌های داخلی ارتقاء پیدا کند و یک بازار رقابتی برای خودروساز‌های داخلی ایجاد شود و وقتی خودروسازان داخلی ببینند که خودرو‌های با کیفیت‌تر خارجی با مدل‌های بالاتر و مصرف سوخت کمتر در داخل کشور تردد می‌کنند، تمام تلاش خود را خواهند کرد تا خود را با آن‌ها هماهنگ کنند.

وی گفت: در حال حاضر از نگاه خودروساز داخلی، کیفیت خودرو آن چیزی است که آن‌ها تعریف می‌کنند، در حالی که در دنیای امروز کیفیت خودرو آن چیزی نیست که کارخانه‌دار یا بنگاه‌دار تعریف می‌کند و کیفیت آن است که مشتری تعریف می‌کند؛ به عبارتی کیفیت خوب را مصرف‌کننده تایید می‌کند و کالایی که امروز دست مصرف‌کنندگان ما قرار دارد، آن کیفیت را ندارد.
 
خودروساز داخلی باید خودروی با کیفیت تحویل مردم دهد
درخشان اظهار داشت: در حال حاضر تقاضای نمایندگان مجلس این است که خودروساز داخلی مطابق با خودرو‌های روز دنیا، کیفیت خودرو‌ها را برای مشتری‌ها تامین کند. از دولت و وزارت صمت و آقای علی آبادی که انسانی دغدغه‌مند در این حوزه است، انتظار داریم که روند ترخیص خودرو‌ها سریع‌تر انجام شود تا هم کام مردم شیرین شود و هم خودروساز‌های داخلی متوجه این داستان‌ها شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با ترخیص این خودرو‌ها قیمت خودرو‌های داخلی کاهش می‌یابد و التهابات به وجود آمده کم می‌شود؟ گفت: آن زمان که بحث مصوبه واردات خودرو‌های خارجی مطرح بود، یک فضایی در کشور به وجود آمد که هم قیمت خودرو‌های خارجی و هم داخلی موجود در کشور مقداری فروکش کرد، بنابراین این قضیه هم روی قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها