به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۱۴۷۶۹

فتنه یکبار دیگر علم‌شد؛ پایان این‌راه‌کجاست؟

گروه سياسي- رسانه‌ها: هادی پناهی در مقاله‌اي در سايت خردادنيوز نوشت: انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و حوادث بعد از آن سر فصل نوینی را درعرصه سیاسی کشور گشود، به طوری که به جرات مي‌توان گفت مهمترین موضوع حال حاضر حل نشده سیاسی کشور یک واژه است با شرح و بسط‌‌هاي بی شمار و دیگر هیچ. هر کنش گر سیاسی؛ اجتماعی؛ فرهنگی که بخواهد به موضوع مورد امتنان خود ورود یابد گویی باید در برابر یک نکته پاسخگو باشد که آیا دستی بر آتش داشته یا نداشته است؟

گویا از منظر و نظرگاه برخی همه باید مواضعشان را با کلمه ای کوچک اما پردردسر مشخص کنند. فتنه، با آنکه 4 حرف است اما 4 سال است عده ای بر طبل آن مي‌کوبند و گویا قرار هم نیست حد وقفی برای این نکته قایل شوند؛ برخی با تنزه طلبی مفرط و نگاه تمامیت خواهانه بدون آنکه نقش خودشان را در آن حوادث مشخص کنند، ترکتازی کرده و هرکسی که دلشان بخواهد را متهم مي‌کنند و از صحنه سیاسی و مدیریتی کشور حذف و طرفه آنکه نیازی هم نبینند که در این خصوص پاسخگو باشند و مشخص کنند بر چه اساس و چه مصادیقی افراد را فتنه گر یا ساکت فتنه مي‌خوانند.

چند روزی از جلسات رای اعتماد بهارستان نشینان به وزرای پیشنهادی دکتر روحانی نگذشته؛ به یاد داریم که در کمسیون‌هاي مختلف تندروها بدون کوچکترین توجهی به برنامه‌هاي افراد توانمندی چون آقایان نجفی و میلی منفرد بر سبیل خود رفته و بخاطر عقاید سیاسی خاص خودشان موضوع فتنه را علم کردند تا رقبای سیاسی ناهمسو نگر را از دایره قدرت خارج سازند، افرادی هم این کار را کردند و میکنند که خود پرونده‌هاي سنگینی چون 22 بهمن قم، افشای اطلاعات محرمانه کشوری در هفته نامه شان را دارند.

گویی اینان حد و مرزی برای اقدامات خود قائل نیستند و همیشه حق بدون هیچ خدشه و کم و کاستی با آنان است و لا غیر. این را که مي‌گوییم نه از باب شروع بحث دیگری است که اختلاف تازه ای را کلید زده باشیم، مي‌گوییم که هر فردی در شرایط مختلف تصمیماتی را مي‌گیرد که بعدها تاریخ درمورد آن قضاوت خواهد کرد و البته مردم هم در مورد آن قضاوت مي‌کنند.

بی‌گمان ارجاع‌هاي یکسو نگرانه و تکبعدی بدور از لحاظ شرایط زمانی و مکانی آنهم با تفسیرهای من عندی نه گره ای از مشکلات کشور باز مي‌کند و نه مفید فایده به حال احدی است و مي‌تواند در شرایط فعلی محل قضاوت باشد، چه بسا آنانی که آن روز بنا به تشخیص آنی خود به نحوی عمل کرده اند اکنون دیگر گونه بی اندیشند و دگرگونه عمل کنند مگر نه این است که ملاک حال افراد است و نه گذشته آنان؟

حال با توجه به تمامی فعل و انفعالاتی که سپری شد و شرح آن را همگان مي‌داند و مي‌دانیم مردم قضاوت کرده و عملکرد ها را بررسی نمودند و از بین 8 کاندیدا به کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات رای دادند درست از همین جا هم تضاد ها شروع شد. رئیس جمهور حق داشت افراد مورد قبول خویش را در کابینه قرار دهد و از آن طرف هم نمایندگان مجلس حق داشتند به این افراد رای اعتماد بدهند یا نه.اختلاف هم بر سر یکچیز است تعریف فتنه و نقش افراد در آن . انگار قرار نیست که این موضوع در جایی تمام شود. یا بهتر بگوییم انگار قرار نیست به مسئولان امنیتی و قضایی کشور اعتمادی صورت گیرد. بالاخره یک فرد یا مجرم است یا نیست؟ یا دستگیر شده و به جزای عمل خود رسیده و یا بی گناه بوده و آزاد.

پس چه دلیلی دیگری جز لجبازی‌هاي سیاسی مي‌تواند وجود داشته باشد که عکس رو کنیم و فیلم که فلانی در فلانجا حضور داشته ویا صحبت کرده است. در قانون اصل بر بیگناهی فرد است وتا قوه قضاییه حکمی مبنی بر محکومیت فردی صادر نکرده باشد وی بی گناه است و هر قضاوتی دیگرباطل. اما این روزها رسانه‌هاي تندرو باز شروع کرده اند به اتهام زنی و آلوده کردن فضای سیاسی تا باز هم از آب گل آلود ماهی بگیرند، انگار که به هیچ عنوان پیام ملت مبنی بر شکست افراط را باور نکرده اند.

مخلص کلام اینکه، این لجبازی ها جز به زیان کشور و مردم تمام نمی شود. مچ گیری‌هاي سیاسی چیزی از بار مشکلات مردم این کشور که نجابت و همراهی خود با انقلاب و نظام را به اثبات رسانده اند حل نخواهد کرد. مردم در انتخابات نشان دادند که از افراط گری خسته اند؛ از مجادلات بی پایان سیاسی رنجیده اند؛ از سیاسی کاری خشنود نیستند و به دنبال مرتفع کردن مشکلاتشان در چارچوب‌هاي مسالمت آمیز و دموکرات مدارانه اند و خواستار استیلای تفکر معتدل و منطقی به جای افکار تند روانه هستند اما عده‌ای که در جریان رقابتی نه چندان برابر و همسان بدون حضور رقیب قوی توانستند برخی کرسی‌هاي قدرت را به دست بیاورند گویا پذیرای این خواست به تغییر نیستند.

تفکری که هم اکنون رئیس جمهور به آن معتقد است و به تبع آن هم مردم وی را انتخاب کردند چاره برون رفت از مشکلات کشور در حوزه‌هاي داخلی و بین المللی را در اعتدال و میانه روی مي‌بیند. یکی از مولفه‌هاي اعتدال، استفاده از نیروهای کارآمد بدون توجه به علایق سیاسی آنهاست و عنایت به تخصص و تجربه این مدیران رمز برون رفت کشور از این تنگنا ها خواهد بود. حال نکته آنجاست که نباید ساده انگارانه به این موضوع نگاه کرد؛ بی گمان اگر تندروها همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری کنند جامعه باز به سوی دو قطبی شدن پیش خواهد رفت و این یعنی تهدید امنیت ملی.

روابط دولت و مجلس به تنش کشیده خواهد شد که این هم یعنی عقب ماندگی کشور از سند چشم انداز یعنی باری دیگر بر روی دوش مردمی که حماسه سیاسی را رقم زدند وحال نوبت حماسه اقتصادی است که کام آنان را شیرین کند. روندی که جز در چارچوب تعامل دولت و مجلس امکان دست یابی به آن میسر نخواهد بود و شرط لازم و کافی طی طریق در این فرآیند به حاشیه راندن تندروهاست.

۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۰:۳۰
بنشین پلیز ، شما نمی خواد به فکر نظام و کشور باشید ، فتنه 88 تا ابد بر جبین شما نقش بسته و سند تاریخی از خیانت شما به کشور است ، با این ماله کشی ها هم دیلیت نمی شه ، چجور الان به فکر مردم افتادید حالا که اجراء افتاده دست شما که راحت بشینید توطئه کنید و ... (114108)
جاوید
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۶:۴۲
8 سال شما به فکر نظام و کشور بودید،مردم نتیجشو با پوست و گوشتشون لمس کردن.فثنه گر واقعی امثال شماها هستین که با ندانم کاریهاتون مملکت رو به این روز انداختین. . . . (114343)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۰:۳۱
8سال تمام که شماها به فکر نظام و کشور بودید،چه گلی به سر ملت زدید؟. . . (114464)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۲:۱۴
خدایا چشم های به روز بسته شده را باز کن و دل های قفل شده با قفل فتنه را باز کن
بهترین بنده ان است که دعا کند گمراهان چشم های بسته اشان را باز کنند (114518)
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۲:۳۴
نه بابا؟؟ (114651)
یکی
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۱:۰۶
از نظر مردم فتنه چیز دیگری است و فتنه گران کسانی دیگر (114132)
صبح صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۱:۵۴
ابزاری برای اعمال زورورانت خواری ازطرف افراطیون که بارانت به قدرت رسیدند وبارای مردم ازگردونه قدرت خارج خواهند شد (114145)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۵۵
فتنه پایان یافتنی نیست پایداری ها همین الان هم برای دولت دهم دارند بازهم فتنه بپا می کنند (114229)
نبات
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۲:۲۶
دیگه حالم از این کلمه بهم میخوره، بسه دیگه (114147)
یه مـــــــرد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۲۵
. . . .
به قول یه دوستی جامعه نیاز به تازگی داره نیاز به موضوعات جدید برای بحث و جدل سیاسی داره ولی من توی این 4 سال تا اومدم تلویزیونو روشن کنم دیدم همه بحث ها تکراری و حول محور فتنه است در اینکه سال 88 هر دو جناح سیاسی کشور آسیب های فراوانی را متحمل شدند شکی نیست اما خواسته مردم این است که دیگر این حوادث تلخ را فراموش کنیم و فقط برای آینده ایران نگران باشیم و ایران را بسازیم با فتنه فتنه کردن شکم مردم سیر نمیشه. یا علی (114224)
محمد صادق
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۸:۴۹
سلام یه مقدار فکر کنید لطفا ،می دونید ممکن بود اتفاقی که در سوریه یا حداقل مصر افتاده، می افتاد اینه که باید افراد بی قانون شناسائی بشند (114413)
محسن
United States
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۲:۳۶
چه فکری؟؟؟
فراموشی؟؟؟

خجالت نکشیدن،که تو جبهه ای قرار گرفتن،که سلطنت طلبا و جدایی طلبا و امثال گوگوش بودن؟؟؟
ندیدن آمریکا و اسرائیل چه دندان تیزی برای نظام اسلامی نشان داد؟؟؟ (114652)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۰۸
قضیه موش و انبونه است دیگه (114248)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۱۷
حسمون در این مورد مشترکه (114251)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۵:۳۵
ممنونم! کاملا موافقم! (114165)
فترس
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۹:۱۱
رای اعتماد از حقوق نمایندگان است و کسی را نمی توتن به دلیل استفاده از حق خود بر اساس عقل و بینش خود مواخذه کرد چرا زمانیکه افراد هم سلیقه با برخی رای نیاورده اند نمایندگان مخالف خود را افراطی می خوانند؟
نمایندگان بر اساس تشخیص خود رای داده اند و باید به آن احترام گذاشت. (114175)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۹:۲۰
فتنه براي رانت خواران و بعضي نهادها حسابي نون داشته و داره. راستي از آقاي محصولي چه خبر؟ دستمزدش را گرفته و ساكت شده (114176)
حسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۰۶
عراق هشت سال تمام با هم پیمانان خود ایران را مورد حمله قرار داد و هنوز خرابی های آن زمان را داریم بازسازی می کنیم و لی اکنون دست دوستی داده ایم و رفت و امدهای بین المللی برقرار است وزیارتگاهها توسط کمک های ایران معمر می شود .عده ای در سال 88 با تندروی های خود (رئیس جمهور وقت و کاندیداهای ریاست جمهوری )حرکتی بی تدبیرانه کردند که با فرمایشات رهبر معظم انقلاب همه آنها مختومه شد .حر آب را برروی فرزند رسول بست نهایت توبه کرد و در دفاع از حسین (ع) شهید شد .لازمه مطالعه تاریخ درس گرفت است نه لجبازی سیاسی .اکنون حرکت در مسیر رشد و تعالی است .اکنون که مدارس بودجه ای برای شروع سال تحصیلی ندارند .بیمارانی که به خاطر گرانی یا کمبود دارو درمان نمی شوند و... (114183)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۸:۰۶
اسلام دل خونی ازفتنه دارد فتنه گرانی که درسقیفه برخلاف نظر ووصییت پیامبر عظیم الشان اسلام فتنه ای بپاکردند که بدترین اثرش شهادت مظلومانه امام حسین ع بود فتنه گران 88 بایدازخداوند وملت ایران عذرخواهی نمایند مردم نباید هیچوقت این خیانت رافراموش کنند که نمیکنند (114387)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۳۶
جالب بود
تمام وزرای اصلاح طلب اومدند فتنه ر محکوم کردند و گفتند تقلب نشده
چرا 4 سال پیش اینکار نکردند!؟
قدرت ...؟
(بهار منتشر کن لطفا) (114191)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۱۷
متأسفانه شما و امثال شما که فتنه را پیراهن عثمان کرده اید و دور سر کسانی که دنبال عدالتخواهی ، آزادی اندیشه و مطالبه حق و حقوق انسانی خود هستند می چرخانید و ابائی هم ندارید. . . . (114234)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۱۸
4 سال پیش کجا اینو میگفتن ؟؟!!
تو زندان یا بازداشتگاه ؟ یا شایدم تو خونه ؟ (114235)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۸:۵۷
فکر کنم امروز اولین روزیه که اومدی توی سایت واخبار هم که نمی بینی .پس حداقل شبکه های خارجی را با دقت ببینید چون انه از این کاری که نجفی توی مجلس انجام داد تعجب کرده بودند .اون وقت نجفی واین دو سه نفر که زندان رفتند .برا اینکه به قدرت برسند چه زوری میزدند (114424)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۱:۴۸
مگه 4 سال پیش چیزی شده بود؟ (114498)
عباد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۴۸
آنها که از فتنه دم می زنند خودشان فتنه گر و قصد فریبکاری وانحراف اذهان عمومی را دارند . (114194)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۵۳
آدم از دين و مرام اين آقايان تعجب ميكنه. اينهمه اختلاس، رشوه، واگذاري غير قانوني، حرام خواري تو اين هشت سال بويژه 4 سال آخر وجود داره و اينها فقط به فتنه چسبيدن. نتيجه اينكه مغازه فتنه پولهاي كلان و حرامي براي اين مدعيان و ماسكداران دين دارد. (114196)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۸:۵۹
فکر می کنم 4 یا 5 ساله که از همه جا بی خبری (114427)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۵۷
خدایا ما را از دست این تندروها برای همیشه خلاص کن . امیدوارم در انتخابات نمایندگان مجلس در سال 94 میلیونها ایرانی دست به دست هم دهند و شر این تندروها را از سر مردم ایران کوتاه کنند. (114197)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۵
فتنه در ایران بازار شده (114200)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۵
فتنه کلمه ای برای حذف اصلاح طلبان از نظام (114201)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۶
ثمره ی استفاده چهار سال از کلمه ی فتنه رو دیدیم. (114202)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۸
در نظر شریعتمداری از 70 میلیون نفر از ایرانی ها فتنه گر هستند. (114203)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۸
فتنه نگند چی بگند؟ (114204)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۹
در ایران فتنه معنی با تجربه بودن،متخصص بودن،روشنفکربودن،اصلاح طلب بودن را می دهد. (114205)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۴۰
بزرگان و دلسوزان نظام باید کاری کنند باید مسئله فتنه و حد حدود آن را مشخص کند. (114208)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۱۸
خدايا ما كه ديگه مونديم از دست اين تندروها چيكار كنيم نه اصلاح ميشن نه نابود ميشن واگذارشون ميكنيم به تو..... (114220)
بختیار
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۴۷
اینان به معنای واقی از همه ارزش ها انقلاب و حوادث پس از انتخابات 1388 سو استفاده میکنند.
اگه بازاری بودند کولاک می کردند این "کاسبان فتنه" (114228)
معلم
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۵۹
نماینده های تندرو خودشون اخر فتنه و فتنه گری هستند....
ما فرهنگیان به حضور نجفی امیدوار شدیم اما الان بیشتر معلمان حوصله مهر سر کار رفتن و تدریس ندارن و به دنبال رونق شغل دوم هستند چون لیلقت و شایسته سالاری مرده . باید بفکر درامد و تامین نیاز خانواده بود؟؟؟
با حقوق 650هزار تومن چه میشه کرد؟؟؟؟
پول یه اجار خونه هست؟؟؟؟ (114231)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۳۵
عده ايي درخون و اتش عده ايي درپول خلق،هردورقصيدند اما اين كجا و ان كجا
عدايي سرب و گلوله عده ايي ميلياردها،هردوتا خوردند اما اين كجا و ان كجا
عده ايي بر روي مين و عده ايي بربال قو،هردو خوابيدند اما اين كجا و ان كجا
اين يكي از سوز تركش ان يكي هم درسونا،هردو ميسوزند اما ......
اين يكي برتخت ماساژان يكي بر ويلچرش هردوارامنداما......
اين يكي در عمق دجله ان يكي در انتاليا،هردو در ابند اما....
اين يكي را گاز خردل ان يكي را گاز پارس،هر دو با گازنداما.....
عده ايي كردند كار وعده ايي بستند بار،هردو فعالنداما.......
باكريها سمت غرب و خاوريها سوي غرب،هردوتا رفتند اما....اين كجا و ان كجا (114238)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۳۶
امان از کاسبان فتنه... (114239)
محمد صادق
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۸:۴۴
آقای پناهی این 3 وزیری که رای نیاوردند هیچ ربطی به حماسه اقتصادی نداره واین افراد در حوزه فرهنگ وزیر بودند واتفاقا وزیر اقتصاد با بالاترین رای مجلس وارد کابینه شد ضمنا افرادی که نتونند بی قانونی بعضی ها را در انتخابات 88 تشخیص بدهند احتمال اینکه در مسائل دیگر هم قافلگیر بشند وجود داره وحرفم اینه که آقای پناهی بدون تعصب مقاله بنویسید وتا حقیقت را بهش نرسیدید اظهار نظر قطعی ندید (ولاتقف ما لیس لک به علم ) واینکه شما بعنوان شخص تاثیر گذار اگر حتی یک نفر را هم گمراه کنید مسئول هستید. (114409)
عليرضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۱:۵۵
كاسبين فتنه بلكه دلالان فتنه ! (114502)