به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۳ - ۱۸:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۴۷۰۲۲۷

جشنواره کن در آستانه یک افشاگری بزرگ

جشنواره کن در آستانه یک افشاگری بزرگ
گروه فرهنگی: گفته می‌شود قرار است فهرستی محرمانه از ۱۰ کارگردان و بازیگر مرد متجاوز در صنعت سینما در جریان جشنواره کن به صورت علنی معرفی شود، اتفاقی که می‌تواند جشنواره را با چالش بسیار بزرگی رو به رو کند.به گزارش ایسنا، جشنواره فیلم کن که این هفته در جنوب فرانسه آغاز به کار می کند، از پیش با اعلام حضور پررنگ سینماگران زن همراه شده است و زنان سینماگرانی چون «مریل استریپ» و «آندریا آرنولد» خود را برای دریافت جوایز حرفه‌ای مهمی از جشنواره آماده می‌کنند، با این حال ابر تاریکی جشنواره را تهدید می‌کند و آن انتشار خبرهایی درباره اتهامات جدید در مورد سوء استفاده از زنان در صنعت سرگرمی و معرفی رسمی چندین آزارگر جنسی در جریان جشنواره است، اتفاقی که ممکن است درخشش این دوره جشنواره کن با محوریت زنان را تحت الشعاع قرار دهد.
 
دستاوردهای «مریل استریپ» در شب افتتاحیه کن با اعطای نخل طلای افتخاری تجلیل خواهد شد، در حالی که یک روز بعد آن «آندریا آرنولد» کارگردان سرشناس سینمای بریتانیا، جایزه معتبر کالسکه طلایی را از انجمن کارگردانان فرانسه دریافت خواهد کرد. همچنین یکی دیگر از شخصیت‌های تاثیرگذار سینمای بریتانیا یعنی «دونا لنگلی»، رئیس و مدیر ارشد محتوای «NBCUniversal» با دریافت جایزه «زن در سینما » مورد تمجید قرار می‌گیرد.


امسال «گرتا گرویگ» کارگردان آمریکایی که بیشتر برای فیلم «باربی» شناخته می‌شود، ریاست هیات داوران را برعهده دارد و ستاره‌هایی چون «اوا گرین» و «لیلی گلدستون» نیز از اعضای هیات داوران هستند. اما  به نظر می‌رسد همه چیز در جشنواره ۷۷ کن بر وفق زنان نخواهد بود.در آستانه گردهمایی سالانه سینما در کن، شایعاتی در فرانسه مبنی بر وجود فهرستی مخفی از ۱۰ مرد از جمله بازیگران و کارگردانان برجسته با اتهام آزار و اذیت جنسی زنان، منتشر شده است. گفته می‌شود این اسامی که به عنوان "یک انفجار بزرگ" توصیف شده اند، به طور ناشناس به مرکز ملی سینما در پاریس و سایر شرکت های مالی برجسته فیلم در فرانسه ارسال شده‌اند. 

بر اساس گزارش‌های فیگارو و مجله «Le Canard enchaîné»، برگزارکنندگان جشنواره کن یک تیم مدیریت بحران را برای پاسخ به اتهامات تشکیل داده‌اند و اگر نام‌هایی که قرار است فاش شود در فیلم‌ها حضور داشته‌باشند، ممکن مسئولان کن مجبور شوند برخی فیلم‌ها را از جدول نمایش جشنواره حذف کنند.
افشاگری‌های قریب‌الوقوع می‌تواند پیش درآمد مناسبی برای اولین نمایش چهارشنبه یک فیلم کوتاه فرانسوی به نام «Moi Aussi» (#من هم) در مورد سوء استفاده در صنعت سینما باشد. پیش‌بینی می‌شود این فیلم که در آخرین لحظه به برنامه‌ی بخش نوعی نگاه جشنواره اضافه شده، به دلیل محتوا به اندازه این فهرست از مردان آزارگر سینما، تحریک‌کننده باشد.

این فیلم کوتاه که توسط «جودیت گودرش» بازیگر و فعال فرانسوی ساخته شده، از سخنان بسیاری از مشارکت کنندگان زن استفاده می کند و روایت‌های شخصی متفاوتی را در هم می‌آمیزد.«گودرش» ۵۲ ساله برای اولین بار در ماه فوریه سینمای فرانسه را تکان داد، زمانی که «ژاک دویلون» و «بنوا ژاکو» کارگردانان فرانسوی را متهم کرد که در دهه ۱۹۸۰ و زمانی که نوجوان بود به او تجاوز کردند. «گودرش» اتهامات خود را مدتی بعد با سخنرانی در مراسم جوایز معتبر سزار فرانسه دنبال کرد و در آن مدعی شد صنعت فیلم پوششی برای استثمار بازیگران زیر سن قانونی است.

اتهامات جدید سوء استفاده و تمجید از زنان تأثیرگذار سینما در کن، قطعاً به این معنی است که افتتاحیه جشنواره ۲۰۲۴ در تضاد شدید با سال گذشته است. سال گذشته، تظاهرکنندگان در کن به حضور «جانی دپ» در فیلم افتتاحیه با نام «ژان دو باری» مخالفت کردند. معترض کنندگان از اتهامات سوء استفاده اخیر علیه او در رابطه با همسر سابقش «امبر هرد» که منجر به شکست او در یک دادگاه در بریتانیا شد، عصبانی بودند، اگرچه یک ماه بعداز آن «جان دپ» در دادگاهی در آمریکای پیروز پرونده نام گرفت.

واکنش به جنبش #MeToo در فرانسه کندتر و محتاطانه‌تر از آمریکا بوده است. «کاترین دنوو» بازیگر سرشناس فرانسوی، از جمله کسانی بود که در ابتدا اهمیت تعقیب رفتار بد مردان را نادیده گرفت و از به اصطلاح «حق آزار دادن» آنها دفاع کرد. اما هفته گذشته قانونگذاران فرانسوی با تحقیق دولتی در مورد خشونت جنسی و جنسیتی در سراسر بخش هنرهای نمایشی و مد این کشور موافقت کردند. «ژرار دوپاردیو» هنرپیشه فرانسوی نیز در پائیز به اتهام تجاوز جنسی به دو زن در صحنه فیلمبرداری «پرده‌های سبز» محاکمه می‌شود. او در یک پرونده دیگر با اتهامات تجاوز جنسی روبرو است و به اتهام تجاوز تحت تحقیق است، گرچه همه اتهامات را رد کرده است.هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن قرار است از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار شود.
برچسب ها: جشنواره کن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها