به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۱۵۸۰۴
شکستن تابوی حضور در فضای شبکه‌ها

ديپلماسي عمومي در فضای مجازي

گروه مقالات: حضورکارگزاران دولت یازدهم در شبکه‌های اجتماعی، دیگرگونی‌‌هایی را در عرصه دیپلماسی عمومی کشور رقم زده است. در این میان شکستن تابوی حضور در فضای شبکه‌ها، نمود پر رنگتری دارد. این همه از آنروست که اعضای دولت، تغییرات بوجود آمده در جهان معاصر را دریافته و خود را برای رویارویی با آن مهیا کرده‌اند.
ديپلماسي عمومي در فضای مجازي
افسر موموندي

بزرگ‌راه‏هاي اطلاعاتي برآمده از فن‏آوري ارتباطات دوربرد، انقلابي را در فرآیندهای سیاسی نیز رقم زده‌اند وخود را در عرصه‌هاي گوناگون زندگي انساني گسترش داده‌‏اند. فن‏آوري‌هاي ديجيتال چنان خود را بر سازمان‏ها و جوامع انساني تحميل کرده‏اند که براي ماندگاري راهي جز پذيرششان وجود ندارد و بي ترديد آينده از آن جوامعي است که از آمادگي بهتري براي همراهي و سازگاري با اين تحولات برخوردارند. امکانات و مزاياي سازنده ورود به شاهراه‏هاي اطلاعاتي، دولت‏ها را به سياستگذاري ملي براي کاهش مخاطرات و افزايش بهره‏وري از رسانه‏هاي فرا مدرن سوق داده است. در اين ميان رسانه‏هاي اجتماعي مبتني بر فن‏آوري‌‏هاي نوين نيز فرصتي کم نظير براي تعامل ايجاد کرده‌‏اند.

دگرگوني‌هاي فن‌آورانه نه تنها ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی، بلکه مفهوم قدرت در سياست معاصر جهان را نیز تغيير داده‌اند. اکنون رهبران سیاسی جهان برآنند تا با جريان سازی‌های اطلاعاتی و نیز ترسیم تصویری مطلوب از خود و کشورشان در رسانه‌های نوین، جایگاه‌شان در جامعه بين‌المللي را تعیین و تثبیت کنند. شیوه‌های نرم اِعمال قدرت با ایجاد تصویری موجه در میان ملت‌ها، دستيابي به اهداف مورد نظر بين‌المللي را میسر می‌کند و این شیوه رفته رفته جايگزين اشکال سنتي اِعمال قدرت مي‌شود.

دیپلماسی عمومی ایده‌ای برای بازنمایی تصویری مطلوب (از ملت – دولت) فراسوی مرزهای ملی و ارتباط مستقیم با دیگر مردم جهان و هدف از آن تاثیرگذاری بر افکار ملت‌ها و دولت‌ها است. در عصر غوغای اطلاعات، وسایل ارتباطي دوربرد از قابلیتی برخوردارند که در زمره ابزار دیپلماسی، درون ساختارهای متنوع اجتماعی و برای نفوذ در ذهن مخاطبان و افکار عمومی جهان بکارآیند. از اینرو دولت‌ها با آگاهی از توانمندی فن‏آوري‏هاي نوین ، برآنند تا با حضور در شبکه‏‌هاي گسترده جهاني اینترنت، نقش‌ مؤثری در رویدادهای سیاسی و اجتماعی داشته باشند.‌

دولت‌های پیشرو با توجه به منافع ملی خود با ایجاد دولت الکترونیک، شبکه‏هاي ديجيتالي جهاني را فراتر از مرزهاي سرزميني و نهادی فعال می‌کنند. پیش از این نادیده انگاری فرصت‏ها و راهبردهای مؤثر برای مقابله با تهدیدهای ديجيتالی، حضور در فضای مجازی را برای سیاستمدار ایرانی دشوار می‌کرد. اکنون منطقه ممنوعه شبکه‌های مجازی با پیشتازی مدیران عالی‌رتبه کشورگشوده ‌شده است و حضورشان در این شبکه‌ها می‌تواند پایانی بر تردید و هراس دیگر سیاستمداران و کارگزاران برای ورود به فضای دیپلماسی مدرن باشد.

در عصر پرشتاب اطلاعات، مدیران و سیاستمداران نه تنها نمی‌توانند رسانه های نوین را نادیده بگیرند، بلکه خود نیز باید چون کاربری فعال در فضای مجازی به تعامل بپردازند و از امکانات این رسانه‌ها برای توانمند سازی نهادها و سازمان‏هایشان بهره گیرند. مديران امروز همچنانکه از برتری‌های فن‌آورانه بهره‌مند می‌شوند با چالش‌های گونه‌گون حضور در این فضا هم روبروخواهند شد.

حضور در شبکه‌های پیوسته اینترنتی یعنی رویارویی با مخاطبانی در سراسر زمین که ماهرانه فن‏آوري شبکه‌های اجتماعی را بکار می‌برند و سیاستمداران و اقداماتشان را در فضای این شبکه‌ها به نقد و چالش می‌کشند. شهروندان جهان امروز با فهم مناسب فن‌آوری‌های عصر دیجیتال و بویژه پدیده رسانه‌های نوین، سیاستمداران را ناگزیر از حضور در فضای مجازی و دیجیتالی‌سازی دیپلماسی کرده‌اند. رسانه‌‏هاي اجتماعي، فضايي باز براي گفتگوی همگانی است و دولت‏هایی که آمادگی واقعی براي گفتگوي صادقانه با مخاطبان‌شان دارند، از قدرت نرم رسانه‌های نوین می‌توانند بهره ببرند.

بسیاری از دولت‏ها و سیاستمداران دنیا که در حال تجربه و آزمودن رسانه‏‌هاي اجتماعي هستند، باید هشیار باشند که میزان صداقت آنها از سوی مخاطبانی که چندان اعتمادی به شفافیت اطلاعاتی دولت‌ها ندارند، سنجیده می‌شود. با اين همه جامعه ايراني حضور سياستمدارانش را در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي به فال نيك مي‌گيرد و اميد مي‌رود كه از اين پس ارتباطات ديپلماتيك با زبان فاخر ايراني گره‌هاي نگشوده بسياري را بگشايد.

۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۰۵:۴۹
بابا همشون که دارن تکذیب میکنن! فقط مال دکتر ظریف اورجیناله (125508)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۵:۵۴
نخیر زنگنه و اسحاق جهانگیریم اورجینالن. (125866)
ياسين
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۰:۱۰
خانم افخم : من صفحه فيس بوق ندارم !

والله مردم رو مسخره كرديد شما به خدا ...
يه روز ميگين دارم يه روز تكذيب ميكنين ... حالتون خوب نيست به خدا ... (125561)