به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۹
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۹۳۶۸
زمانی که دشمنان نا امید مي‌شوند

هراسناكي کاهش سطح منازعات ایران با غرب!

گروه سياسي: زمانی که سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری رسید، دشمنان نظام ناامید شدند. رجوی، پیروزی خاتمی (و در واقع رویکرد اصلاح امور از درون و به رأی مردم) را موجب طولانی‌تر شدن عمر نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.
هراسناكي کاهش سطح منازعات ایران با غرب!
جهانبخش قلاوند

در دولت اصلاحات بسیاری از اصول توسعه و پیشرفت کشور تعریف و پایه ریزی شد. در حوزه‌ي خارجی سیاست تنش زدایی و ایده‌ي گفتگوی تمدنها چهره‌ي جدیدی از ایران نشان داد و تئوریسین‌هاي جنگ و سلطه را خلع سلاح نمود. مادلین آلبرایت وزیر خارجه‌ي وقت آمریکا به دخالت کشورش در ایران و کودتا علیه دولت ملی ایران در 28 مرداد 1332 اعتراف و بلکه به نوعی عذرخواهی نمود.

اما طیف بازهای جنگ طلب دولت بوش، فرصت صلح و گفتگوی خاتمی را از سر نادانی و غرور نادیده گرفتند و ایران را محور شرارت نام نهادند. آمریکاییها در هوای نظم نوین جهانی تنفس مي‌کردند و با اتکاء به قدرت برتر نظامی و یکه تازی چند جنگ منطقه ای را در خاورمیانه و شمال افریقا به راه انداختند. در خلال این جنگ‌ها، مخالفت‌هاي جهانی گسترش یافت. واکنش ملت‌هاي مناطق درگیر جنگ، شکل گیری نظم و خاورمیانه‌ي جدیدی بود اما نه چنانکه به مذاق آمریکاییها خوش آید.

در ایران نیز ناکامی جناح کبوترها در تثبیت تنش زدایی و صلح مسجل شد و لعن و طعن رقیبان و ناسپاسی و تندروی برخی حامیان اصلاحات بستر ساز دولتی شد که بنای سیاست را بر در افتادن با دیگران گذاشته بود. اگرچه برآیند اتحاد مخالفین اصلاحات پیرورزی دولت اصولگرا را رقم زد اما، دیری نگذشت عرق پشیمانی بر پیشانی بیشتر گروهها و احزاب زیر چتر نظام نمایان شد.

ارمغان پسا خاتمی، تخریب روابط خارجی، قدرت یافتن رقبای منطقه ای، افزایش سطح تهدیدها و جرأت یافتن اسراییل در تهدید ایران، تحریم‌هاي فلج کننده، اقتصادی با رکورد، تورم و بیکاری فزاینده، به هدر رفتن منابع، سرمایه‌ها و فرصتها و چندین سرفصل ملالت بار دیگر بود.

باید اذعان نمود که سر جمع خروجیهای هشت سال اخیر بیشتر شادی دشمنان ایران را فراهم نموده است. جسارت اسرائیل و برخی رقبای منطقه ای ایران با اتکاء به همین تحلیل‌ها استوار است که کشورایران در موقعیت خوبی قرار ندارد و زمان عقب نشینی از آرمانها و اهدافش فرا رسیده است. مقاومت و صبر مردم در برابر سختی‌ها بدون باج دهی به دشمن با امید به تغییر شرایط تا فصل انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت.

پس از انقلاب دست به دست شدن دولت و مجلس میان جناح‌هاي سیاسی امری معمول بوده است. حوادث سال 88 بهانه‌ای شد تا اصول گرایان پیشاپیش مرگ اصلاحات و اصلاح طلبان را جشن بگیرند. چسبندگی قدرت و اشتهای ماندن عاملی بود که نمی‌گذاشت اصول گرایان به مسئولیت‌هاي خود اعتراف کنند. آنها ضمن برائت از احمدی نژاد طوری وانمود مي‌کردند که خرابیها و انحرافات هشت سال اخیر هم ناشی از فتنه انگیزی اصلاح طلبان بوده است. مردم اما جور دیگر مي‌دیدند و سرنوشت دیگری رقم زدند.

ورق که برگشت دولت تدبیر و امید روی کار آمد. اینک ایران در مسیری تازه گام نهاده است. رسیدن به جایگاه در خور و اثر گذاری بر محیط بین المللی و تبدیل شدن به محور ثبات و صلح جهانی چشم انداز جدیدی است که کم کم در باور قدرتهای جهانی جای مي‌گیرد. سیاستهای شیخ حسن روحانی نسخه‌ي به روز شده‌ي رویکرد سید محمد خاتمی در اعتبار بخشی به جایگاه ایران است. با این تفاوت که تجارب گرانسنگی از نوع رفتار واحدهای سیاسی جهان در قبال ایران به دست آمده است.

اکنون محیط بین‌الملل به شدت علیه جنگ و خشونت‌هاي فرقه‌ای تیز شده است. بی ثباتی مناطق جهان بویژه خاورمیانه، منافع بازیگران را به خطر انداخته است. در چنین شرایطی طرح حسن روحانی برای صلح و خشونت زدایی پاسخی مثبت مي‌یابد. تیم با تجربه‌ي دولت امید و رییس جمهور مورد اعتماد رهبر انقلاب اکنون مجری سیاستهای نظام مي‌باشد. صلاحیتهای علمی و اخلاقی هیئت دولت و پشتوانه‌ي عظیم مردمی و پیروی از راهبردها و سرمشق‌هاي رهبر انقلاب خون تازه‌ای به کالبد کشور دوانده است. این فرصت تازه در سایه‌ي یکپارچگی و وحدت داخلی مي‌تواند به بازسازی اعتماد و قدرت ملی یاری رساند.

البته همواره در زمان خلق فرصتها، تهدیدهای تازه ای به ظهور مي‌رسند. دشمنان عنود و رقبای حسود بیکار ننشسته اند. نا امن جلوه دادن کشور و حمله به مرزبانان شرف و تمامیت ارضی ایران از جانب برخی مزد بگیران سرویس‌هاي اطلاعاتی حریف علیه شرایط جدید کشور طراحی شده است. نا امن کردن کشور یکی از هدف‌هاي اصلی دشمنان و رقبای منطقه ای ایران است، زیرا منافع آنها در ادامه‌ي منازعات قدیمی ایران و غرب تأمین مي‌شود. آنها از احتمال کاهش سطح منازعات ایران با غرب به هول و هراس افتاده اند.

برای سیستم دفاعی و امنیتی قدرتمند ایران برچیدن بساط مزدوران آن سوی مرزهای شرقی و غربی کار سختی نیست، مهم شناخت اهداف و استراتژی‌هاي طراحان پشت سر آنها است. واقعیت آن است که امنیت رشک برانگیز جمهوری اسلامی در امتداد سیاستهای بهبود روابط خارجی و ترمیم فضای اجتماعی- اقتصادی حلقه‌هاي بهم پیوسته و پیش برنده دولت یازدهم به شمار مي‌روند. ایجاد چالش در هریک از این حلقه‌ها هدف رقبای منطقه ای ایران و سیاست آشکار اسراييل است. از عصبانیت و شرارتهای اینها مي‌توان اهداف آنها را درک کرد.

دولت تدبیر و امید وارث کاستیها، کسریها و رکودهای گوناگون است. رکوردهای عجیبی در انحراف از برنامه ها، ساختارها و بودجه‌ها به ثبت رسیده است. تا آرامش و ثبات به جامعه و اقتصاد بازگردد خون دلها باید خورد. با شکل گیری دولت و اجرای سیاست‌هاي جدید جرقه‌هاي امیدی زده شده ولی رونق چرخ زندگی و تولید به صبر و وحدت و همدلی و هوشیاری عمومی نیاز دارد.

برخوردهای حذفی، نغمه‌هاي تفرقه افکنانه، تحریف و تخریب یاران امام (ره) و چهره‌هاي خدوم، سنگ اندازی در مسیر شکل گیری سازمان، برنامه‌ها و سیاست‌هاي دولت حامل پیام هایی است که خلاصه‌ي آن تضعیف دولت و نومیدی مردم است. دولت روحانی تبلور هوشیاری و وقت شناسی جناحهای سیاسی کشور، نتیجه سیاست ورزی منطقی سه ضلع تأثیر گذار هاشمی، خاتمی و بیت حضرت امام (ره)، مورد تأیید و اعتماد رهبر انقلاب و در یک کلام مایه‌ي امید و برگزیده‌ي ملت ایران است. اینک آن زمانی است که دوباره باید دشمنان ناامید شوند.

کارمند صدا و سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۲۵
این را هم اضافه کنید که این دولت هچ رسانه ای نداره. رسانه ی ملی که در قبضه ی آقا دارابیه(حتی آقای ضرغامی هم الان به دلیل مشکل قلبی کنترلی روی رسانه ندارد و اضافه کنم که آقای دارابی از دست نشانده های آقای احمدی نژاده) و بااین همه مشکل کارشکنی های افراطی ها که عامدانه با هدف ناامید کردن مردم صورت می گیره جایی برای نفس کشیدن دولت باقی نگذاشته! (158055)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۳۴
آقای دارابی نزدیک به آقایان رضایی و لاریجانی موضع میگیزه...... (158296)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۵۲
به اعتقاد من اگر نگذارند دولت کارش را بکند و این همه سنگ اندازی کنند بهترست دولت یا پیشنهاد رفراندوم بدهد و یا رئیس جمهور استعفا بدهد. الان وزیر آموزش و پرورش دارد از طرح محرم سازی در مدارس دخترانه صحبت می کند آن یکی وزیر دادگستری دارد به آقای هاشمی حمله می کند، وزیر کشور هم که استانداران احمدی نژاد را سر کار می گذارد. این دیگر چطور دولت سازیی است! (158391)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۷:۱۴
ضرغامی نباشه داربی ،دارابی نباشه رسائی،...همینطوز تا اخز خلاصه همیشه یکی هست که نذاره باد بیاد (158501)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۹:۵۳
رسانه حزبی. نه رسانه ملی (158604)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۰
کسانی در این بحران سازی داخلی نفع می برند که منابعشان در خطر باشد.
شما دقت کنید ببینید چه کسانی به دنبال صلح و آشتی بین المللی هستند و بیبینید چه کسانی بر طبل جدایی از دنیا میکوبند
آقای روحانی همانطور که مستحضرید در تاریخ شکل گیری ادیان و انقلابها همیشه افرادی بوده اند که به خاطر سهم خواهی فراوان مالی و سیاسی ضربه سنگینی بر بدنه موضوع شکل گرفته زده اند.آن افراد تمام ناشدنی هستند و همین الان در مذهب و انقلاب ما ریشه بسیار دوانده اند.اگر میخواهید مسیر کشور در صلح و آشتی و رفاه بی افتد .اول ریشه اینان را بخشکانید (158059)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۴۲
اضافه کنید که دولت روحانی آخرین امید نظام است واقعا ناامید کردن مردم بهای سنگینی دارد! افراطیون با دم شیر بازی نکنند و باعث ایجاد تفرقه و برهم خوردن امنیت کشور نشوند! در شرایط فعلی همه ی عقلای نظام می دانند که راه حل در وحدت و حمایت از دولت اعتدال است ولی این مسئله را باید به این اخلالگران افراطی نیز فهماند. (158078)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۴۹
من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن اشنا(تندروهای داخلی)کرد. (158085)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۵۳
بهار تو فکر کردی ملت خبرهاتو میخونن نظر مینویسن

تیتر رو ساده تر بزن یه کم ملت حال داشته باشن نظر بدن

وگرنه این مردم همون مردم با سرانه مطالعه 14 دقیقه هستند

البته بماند همشون تحلیل گر سیاسی درجه 1 هستند و انگار دکتری علوم سیاسی از آکسفورد دارن مخصوصا "امین" (158088)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۱۰
شما خودتان اینگونه هستید به همه کابران تعمیم ندهید.

شما از کجا می دانید که کاربرانی که اظهار نظر می کنند در چه سطحی از سواد و مطالعه هستند؟!

در ضمن ارائه تحلیل سیاسی احتیاجی به داشتن دکتری علوم سیاسی از آکسفورد ندارد بسیاری از رشته های علوم انسانی بدون داشتن تحصیلات آکادمیک در دانشگاه با مطالعه شخصی قابل یادگیری است، نمونه آن بسیاری از فعالین سیاسی و تحلیگران سیاسی و یا روزنامه نگاران سیاسی اجتماعی داخل و خارج که در رشته های علوم انسانی تحصیلاتی ندارند ولی صاحب نظر هستند. (158343)
حسین خواجویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۰:۰۷
اکنون وقت آن است که تمام دوستداران ایران زمین دست به دست هم داده و برای داشتن ایرانی مقتدر و آباد بکوشیم اکنون وقت نزاع ودرگیری نیست.
زمانی که با برخوردهای غلط در حوزه دیپلماسی ایران با قدمت و فرهنگی چند هزار ساله مورد توهین و هجمه قرار میگیرد منابع و میراثمان به نام دیگر کشور هایی که خود روزی زیر پرچم این کشور بوده اند سند میخورد ، امروز هنر دیپلماسی است امروز و در جهان امروزی هنر گفتمان تمدن هاست و راه رهایی از بن بست تعامل سازنده با جهان است بیایید واقع بینانه بنگرید تجلی ارزش های ما هنگامی رقم میخورد که در عرصه جهانی حضوری فعال داشته باشیم. (158098)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۰:۲۳
هیچ گونه کاهش تنشی درکارنیست.این راعقل تحلیلگر میگویدنه احساسات لاابالی خب اگرباور نمیکنیدصبرداشته باشید (158112)
shahab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۰:۵۵
نویسنده مقاله کیه؟ همین جهانبخش قلاوند اندیمشکه یا یکی دیگه؟ (158131)
انديمشكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۴۸
بله (158385)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۵:۰۲
بله ایشون همون جهانبخش قلاوند اندیمشکه (158400)
میثم کاویان پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۱:۰۵
آقای قلاوند بسیار مختصر و مفید بود و جان کلام را به نظر رساندید
به امید فردا (158135)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۲:۲۱
اون زمانی که خاتمی بحث گفتگوی تمدن ها را مطرح کرد،شرایط مناسب بود و خوب پیشنهادی هم ارائه شد و جهان هم پذیرفت.البته این به معنای این نیست که ایران در زمان خاتمی از انزوای بین المللی خارج شد اما وضعیتش نسبت به قبل و همچنین نسبت به دوران پس از دولت خاتمی(دولت احمدی نژاد)بهتر بود.
اما در زمان آقای روحانی همه چیز فرق می کند و الان ایران را به عنوان کشوری که خود عامل بی ثباتی و مشکل و افراط گرایی هست می شناسند و ایران باید ابتدا از عملکرد اشتباه خود دست بردارد و سپس می تواند شعار اعتدال دهد و با افراط گرایی مبارزه کند؛به همین خاطر است که طرح روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر "جهان علیه خشونت و افراطی گری" مورد توجه هیچ کشوری قرار نگرفت و حتی در داخل ایران هم هیچکسی به آن توجهی نکرد و اهمیتی برای آن قائل نشد. (158214)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۴۱
تا اونجایی که من یادمه اون موقع ها هم به ما میگفتن محور شرارت (158376)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۰۳
بهار

شما در مورد همه مسائل مطلب قرار می دهید ولی در مورد یارانه ها که بحث اصلی در جامعه هستند و تا جایی که ما می بینیم اکثرا هم با حذف بخشی از مردم از آن مخالف هستند مطلب نمی نویسید، یا اگر هم مطلبی در سایت درج شده در گوشه سایت و جایی است که دیده نمی شود و مربوط به خبر های جانبی یارانه هاست لطفا در مورد یارانه ها مطلب قرار دهید و نظر مردم را جویا شوید.

بد نیست حتی نظر سنجی در سایت قرار دهید که ببنیم چه میزان از مردم (کاربران سایت) مخالف حذف یارانه بخشی از مردم هستند؟! مگر اینکه نظر سنجی در این مورد هم به صلاح نباشد؟!؟!؟!؟

در ضمن می توانید مانند بسیاری از سایت ها مطلبی قرار دهید و در ان نظر کاربران را در زیر آن پیرامون حذف یارانه ها جویا شوید. (158255)
دختر زاگرس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۱۳
بسیار عالی نوشتین استاد (158271)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۲۹
هر کس که صلح نمی خواهد در پی جنگ افروزی است .جنگ برای او دو دستاورد دارد1_ مالی 2_ عقیدتی.> مالی از این لحاظ که در طول جنگ خود را تامین میکند و از آب گل آلود ماهی میگیرد به بهانه جنگ و در پایان به علم اینکه شکست خواهد خورد مثل خاوری خائن به کشوری پناهنده میشود.2_ عقیدتی از این لحاظ که به آرزوی چندین ساله خود مبنی بر تغییر نظام دست میابد.تا وقتی آبها در آسیاب افتاد به شکل اپوزوسیون به میهن برگردد و در شکل و ظاهری جدید به فریب مردم ادامه دهد. (158290)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۳۵
دولت روحانی آخرین امید نظام است .واقعا ؟؟؟؟؟!!!!!!!! (158297)
شاتیته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۴۶
جناب قلاوند تحلیل عالی داشتین (158380)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۴:۵۱
تحلیل بسیار خوب وهوشمدانه ای انجام دادی اقای قلاوند ومردم حوصله حرفهای قشگ وکتابی رو ندارن>دولت جدید باید به تمام شعارهای انتخاباتی که داه عمل کنه .مثل خاتمی نباشه .mmm (158389)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۸:۵۳
آقای جهانبخش این قسمت "ارمغان پسا خاتمی" خیلی عالی بود، هر چند دلمان به شدت به درد می آید اما خواندن و دانستنش برای عده ای لازم و واجب است. (158564)
نویسنده اندیمشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۲۰:۳۸
جناب قلاوند شما سرمایه اندیمشک هستین و این تحلیل بسیار عمیق نشان از سطح بینش خوب حضرتعالی دارد.کشور ما امروز در حال گذر از هر آنچه نوشتین به سر می برد.انشالله همدلی اصلاح طلبان منجر به خیر گردد. (158640)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۰۱:۱۱
عجب زیباست (158822)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۰۱:۱۱
فدای این همه از خودگذشتگی جوانه های مملکت (158821)