به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۲۳۰۰۵
گذشته چراغ راه آینده نماییم

بايدهم‌از بيان‌واقعیت‌های‌تلخ‌8ساله عصباني‌شوند

گروه سياسي: رييس‌جمهور، شامگاه سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگوی زنده تلويزيونی گزارشی را درباره ميراثی که از دولت محمود احمدی‌نژاد در هشت سال گذشته به او رسيده است، همراه با عملکرد دولت خود در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و سياست خارجی ارائه کرد.
بايدهم‌از بيان‌واقعیت‌های‌تلخ‌8ساله عصباني‌شوند
اشکان بنکدارجهرمی

در حالی که انتشار اين گزارش با استقبال بسياری از مردم و رسانه‌های بی طرف و اعتدال گرا روبه ‌رو شده و آن را عین داشتن صداقت با مردم به عنوان ولی نعمتان نظام دانسته‌اند، برخی اصول‌گرايان به انتقاد از آن پرداخته و اين گزارش را تنها نقدی گزنده و حتی تخطئه دولت گذشته دانسته‌اند. این گروه آنچنان در این هشت سال به کتمان واقعیت‌های تلخ بر آمده از دولت گذشته عادت کرده‌اند که توقع راست گفتاری را از روحانی ندارد.

در همين زمينه، روزنامه کيهان در عنوان برجسته شماره روز پنجشنبه، هفتم آذر، خود تيتر زده است که «دولت در زنگ حساب، انشاء خواند.» اين روزنامه اصولگرا در خبر ويژه خود نیز گزارش رييس جمهوری ايران را به تبليغات پيش از انتخابات تشبيه کرده. روزنامه رسالت حتی پا از این هم فراتر مي‌گذارد و در سرمقاله شماره پنج‌شنبه ضمن انتقاد از گزارش حسن روحانی، تاکید مي‌کند که روحانی به جای انتقاد باید از محمود احمدی‌نژاد و دولتش تشکر می‌کرد!

گویی این جماعتِ فقط به پنهانکاری قانع نیست و انتظار دارد روحانی از دولت سابق به سبب مصیبتهای وارد کرده به مملکت در هشت سال گذشته تشکر و قدر دانی نیز نماید. روزنامه جوان هم رئیس دولت تدبیر و امید را به سیاه‌نمایی وضعیت امروز کشور متهم مي‌کند. گویی اگر این حقایق از زبان رئیس جمهور خارج نمی شد مردمی که با گوشت و پوست و استخوان خود درد تمام مشکلات را در این چند ساله حس کرده و قامت خم کرده بودند متوجه هیچ چیز نمی شدند.

مهرداد بذرپاش، نماينده مجلس نیز، همنوا با کیهان نشینان ادعا کرده است که در گزارش اخیر جز سياه‌نمايی که نسبت به کل نظام بوده کار ديگری انجام نشده! البته این که این نماینده مجلس که در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد سمت‌های مختلفی داشته است، آن دولت را عین نظام بداند جای تعجب ندارد. عليرضا زاکانی، نماينده مجلس و از منتقدان دولت روحانی و همچنين حميدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نیز گزارش صادقانه و در عین حال واقع بینانه رئیس دولت جمهوری اسلامی را به باد انتقاد گرفته اند.

محمد ودود حیدری فرمانده بسیج دانشجویی هم به روزنامه کیهان گفته است که سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور به قدری سیاه‌نمایی کرد که انگار در نظام اسلامی تا به امروز هیچ خدمتی انجام نشده است. این گفته از آن جهت جالب توجه است که هنوز فراموش نشده که محمود احمدی نژاد در دو دوره تبلیغات انتخاباتی خود آنچنان نسبت به عملکرد دولتهای پیشین و افراد ذینفوذ و باسابقه انقلاب سیاه نمایی مي‌کرد که گویی در طول قریب سه دهه تاریخ انقلاب اسلامی نه تنها هیچ کار مثبتی انجام نگرفته بلکه همه امور بر مبنای فساد اقتصادی و رانت خواری به پیش رفته است.

آنچه روحانی در گزارش خود بیان نمود برای مردمی که در مواجهه مستقیم با این معضلات بودند حیرت آور نبود و بعید هم مي‌نماید که مقامات مملکتی از آن بی خبر بوده باشند. ولی ارقام ذکر شده که بعضاً نیز مورد تأیید ارگانهای زیر نظر دولت سابق بوده برای هر ایرانی وطن دوستی مي‌تواند آن قدر تکان دهنده باشد که زین پس اقدام عاجلی را جهت جلوگیری از تکرار این اعمال طلب کند. گزارش رئیس جمهور بازگو کننده‌ی سخنانی بود که در سالهای تلخ گذشته از زبان بسیاری از دلسوزان نظام و کشور یعنی همانهایی که از ابتدا احساس خطر کرده بودند شنیده مي‌شد. چه افرادی که آن زمان در انتقاد از عملکرد ناصواب دولت گذشته هزینه های گزافی پرداخت کردند و به جرم سیاه نمایی راهی زندان شدند.

خطاهایی که در این مدت در اداره کشور وجود داشته آنقدر فاجعه بار است که بسیاری از منتقدان، شائبه نفوذی بودن بخشی از تیم دولت سابق را مطرح کردند و اعتقاد داشتند این همه تلاش برای نابودی کشور و ایجاد اختلاف عمیق بین نیروهای انقلاب و قوای سه گانه و تحمیل هزینه بر کشور، نتیجه صرفاً خطای مدیریتی نیست و چه بسا تعمدی در کار بوده باشد. بی آن که قصد داشته باشیم در مورد این ادعا قضاوت کنیم، این شائبه ها به تنهایی نشان مي‌دهد که عامدانه یا غیر عامدانه چه بلایی به سر کشور آمده است. بلایی که با کتمان آن نه تنها وضع بهبود نخواهد یافت بلکه مي‌تواند در آینده تکرار گردد و حتی بر ابعاد آن نیز اضافه شود.

اما نکته مهم تری که در این فاجعه وجود دارد، بحث از امکان تداوم طولانی مدت چنین مصیبتهایی است. بسیاری از دلسوزان و در عین حال کارشناسان مدیریت کشور در این باره هشدار داده بودند و اخطار کرده بودند که دولت، کشور را به لبه پرتگاه مي‌کشاند. اما نه فقط به آن هشدارهای روشن وقعی نهاده نشد بلکه سعی شد با انواع حربه ها صداهای منتقد خاموش گردد. هشت سال مجلس (جز واکنشهای محدودی در اواخر دولت دهم) اجازه داد که چنین بلایی بر سر کشور بیاید، هشت سال بخش هایی از حاکمیت پشت سر آن ماشین عظیم نابودکننده ایستادند و از آن قاطعانه حمایت کردند.

گویی هیچ راهی جز تن دادن به فاجعه نبود و آن همه هزینه از آبروی نظام و کشور برای چنان دولت بی کفایتی که سراسر عمر خود را در شعار عوامفریبانه افشای نام به زعم خویش غارتگران بیت المال صرف کرد ناگزیر شده بود. اکنون نیز که به سبب خلق حماسه 24 خرداد وضع واژگونه شده انتظار مي‌رود که جماعت سهیم در خطاکاریهای گذشته از در غذر خواهی از مردم درآیند و یا لا اقل ساکت و آرام در گوشه ای با وجدان خود خلوت کنند و بگذارند دولت جدید در آرامش کارها را به سامان برساند. اما در نهایت تأسف شاهد آن هستیم که حامیان خطاکاریهای دولت قبل هنوز هم از وضع اسفناک به جا مانده از دولت اصولگرا عبرت نگرفته اند.

البته در هر کشوری امکان سوء مدیریت هست، در هر کشوری فساد کم و بیش پیدا مي‌شود، اما این که چنین فاجعه ای بتواند با این همه وسعت و با وجود هشدارها هشت سال دوام بیاورد و منتقدان هم نتوانند جلوی آن را بگیرند، نکته ای است که ناگزیر تحلیل ها را به سمت نقد عمیق تری سوق مي‌دهد. مطمئناً این که هشت سال مداوم امکان چنین فاجعه ای وجود داشته باشد و کسی را یارای پیشگیری از آن نباشد به نقد ریشه ای تری نیاز دارد.

آیا سیستم تشدید سانسور که بر رسانه ها حاکم گشت در ایجاد آن کابوس هشت ساله نقش نداشت؟ آیا سهم اجرای گزینشی و توأم با قرائت غیردموکراتیک از قانون اساسی در این ویرانگری را مي‌توان ناچیز برشمرد؟ آیا تعمیم فضای امنیتی بر تمام فعالیتهای حوزه نقد و اندیشه که راه را برای نابودی دستاوردهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی اخلاقی را فراهم نمود قابل اغماض است؟

روحانی و همه طرفداران اصلاح و بهبود مدیریت کشور در دولت و بیرون از دولت باید به این نکته مهم دقت داشته باشند که یک سیستم وسیع در ایجاد آن فاجعه مشارکت داشته و حل آن بهبود متوازن در همه عرصه هاست، نه فقط بهبود در مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی. اصلاحات گام به گام باید به همه عرصه ها تسری یابد. بهبود در اقتصاد و سیاست خارجی هم بدون بهبود در شرایط سیاسی و امنیتی و اجتماعی و فرهنگی کشور محال است.

همه این عرصه ها به یکدیگر وابسته اند و استراتژی اعتدال، توسعه و اصلاح مدیریت کشور باید به همه عرصه ها کشیده شود. چرا که در غیر این صورت کشور گرفتار معضلاتی خواهد گشت که از سر منشأ عدم توازن در رشد و توسعه کشور خواهد بود. نتیجه این که هم طرفداران و هم مخالفان دولت باید خطا کاریهای گذشته را به خاطر داشته باشند و از سوی دیگر تلاش نمایند به جهت پیشبرد کشور با اتخاذ روشهای دموکراتیک از بروز مجدد آنها جلوگیری کنند.

۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۲۲
با فیلترشکن اومدم (179905)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۳۸
اینجا تهران بهار رفع فیلتر شد هوا هم گرم شد
خوب چند مطلب در خصوص گزارش رئیس محترم جمهور
1- تیتر روزنامه هایی همانند کیهان-جوان- 9 دی در این خصوص بسیار تند و زد مجموعه دولت کنونی بود..
2روزنامه 9 دی امروز تیتروشو خوندم که با لحن بسیار بدی نوشته بود توافق ژنو جام زهر!
حالا توضیح
وقتی محمود احمدی نژاد در آن مناظره های کذایی به شخصیتهای اول مملکت تهمت و افتراء زد فردای آن روز همین روزنامه ها (البته 9دی هنوز تو فارغ نشده بود)به به و چه چهشون سر به فلک کشیده بود .چرا سخنی از این نبود که احمدی نزاد به جای دفاع از عملکرد خود دیگران را به باد رسوایی و انتقاد شدید گرفته بود
روزنامه 9دی که در تیتر خود نوشته بود توافق ژنو جام زهر--مگر رهبر انقلاب این موضوع را تبریک نگفتند و مگر آیت الله هاشمی سخنان رهبری را فصل الخطاب نفرمودند چرا حکومت با چنین شعبان بی مخها برخورد نمیکند (180373)
سرهنگ ها را دوست دارم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۲:۱۹
آقای بهار اگر گمنام ترین سیاستمدارن حرفی بزنند ضد ایران و اصولگرایان و ..... شما تیتر یک میکنیش

چرا خبر بزرگراه صدر رو اصلا نزدی؟؟؟؟؟
کارهای آزادی بیان شما فقط ادا هستش
هرچی دوست داری میگی و مثل سرهنگ برخورد میکنی

البته بماند امروز همون سرهنگ پلی افتتاح کرد که فکر نمیکنم حقوقدان شما بتونه تو کل ریاستش بسازه میگی نه نگاه کن (180438)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۲۲
دکتر روحانی با اعتماد به مردم و حامیانش باید جلوی این افراطیون بایستد ، 8 سال کشور را به خرابه تبدیل کردند باید دست آلوده شان را رو کرد (179906)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۲۲
مردم خودشون میدونن و به همه امور اگاهن. واسه همین به کوری چشم بدخواهان روحانی رو انتخاب کردن (179907)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۲۷
احمدی نژاد و تیمش باید محاکمه بشن... (179910)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۲۹
اگر واقعا راست میگید یه مناظره با احمدی نزاد برگزار کنید آقایون آزادی بیان (180013)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۱۲
داداش
يه چيزي بگو نخنديم .
١- تعريف محمودتون از مناظره و شهامت اين بود كه توي چشم موسوي نجيب نگاه كنه و با دوپينگ صداوسيما و مجري شيربرنج مناظره اسم افراد غايب را بياره و احساس كنه خيلي شجاعه و بعدش چند تا آدم سازمان يافته بريزن در صدا وسيما شعار بدن : جومونگ ايران زمين ، موسوي رو زد زمين
٢- توان محمودتون در مناظره اين بود كه مرتضوي... رو رييس پولدارترين سازمان كشور كنه و بعد براي اينكه تو مجلس ازش دفاع كنه از برادر رئيس مجلس دوربين مخفي فيلم بگيره
٣- توان محمودتون در مناظره اين بود كه فقط با سوالهاي حيدري حال كنه
٤- توان محمودتون اين بود كه وقتي پارسال جلوي سوال خبرنگار مهر كم آورد عصياني شد و بهش گفت شما خبرنگار يه خبرگزاري با پول بيت المال هستيد ادامه نديد!
٥- توان محمودتون اين بود كه عشق مصاحبه هاي تكراري و دوزاري با شبكه هاي امريكايي داشت و حال مي كرد سر به سر مايك والاس پيرمرد بذاره ولي جرات نداشت با خبرنگار اعتماد و شرق مصاحبه كنه
٦- شهامت محمودتون اينقدر بود كه حتي بازتاب و آينده را هم تحمل نكرد
داداش
از اين خواب خرگوشي هشت ساله بيا بيرون . محمود نه توان مملكت داري داشت نه علمش را و نه .. . او در مناظره فقط بازي كردن با اعصاب رقيب و مردم را بلد است هنرش اين است كه با زهرخند به شب تار بگويد روز روشن ! و چهارتا ... مثل تو كيف كنن (180274)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۲:۱۰
دکتر احمد زیدآبادی حدود 4.5 سال پیش به رییس دولت نهم و دهم پیشنهاد مناظره و مصاحبه داد, اما پاسخش زندان شد...!؟دکتر خوش چهره در مورد عملکرد دولت نهم و دهم در اواخر عمر دولت دهم, پیشنهاد مناظره داد اما پاسخی نگرفت...!؟لطفا کمی تحقیق کنید, بعد نظر دهید; شما مانند دکترتان بی اطلاع سخن نگویید, دکتری که خود را کارشناس ارشد در همه ی زمینه ها می دانست, اما در مناظره سال 88 تفاوت میان روزنامه های اعتماد و اعتماد ملی را نمی دانست; دکتری که سخنانش در مورد هاله ی نور را منکر شد, با این که فیلم سخنانش در بیت آقای جوادی املی موجود بود; دکتری که ادبیاتش و رفتارش او را مضحکه ی عام و خاص کرد و...!؟ (180425)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۳:۰۹
روحانی میاد ولی محمود نمیاد 100بار مناظره هم برگزار کنین روحانی پیروزه چون فرمود النجات فی الصدق (180458)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۰۹
و همینطور حامیان ایشان در مجلس ، در کیهان ، در صدا وسیما و ... (180218)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۲۴
باید مشخص شود کلیه ی کسانی که از احمدی نژاد حمایت می کنند چهعواید داشته اند (180225)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۲۸
شلوغش نکنید.روال اینکه وقتی درمدیریت زمان حال وپاسخگویی به مطالبات وانجام وعده هاناتوان میشوی به گذشته ومحکوم کردن زمین وزمان وهمه افراد مرتبط با ان چنگ میزنی. اما همه ما میدانیم که قصه ما مثل شد!! (180227)
raha
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۳۳
جناح راست در ایران با تمامیت خواهی پیوندی ناگسستنی پیدا کرده و می انگارد مانند سال های 76 تا 84 با تکیه بر مراکز قدرت و گلوگاه های حساس سیاسی و نظامی که در اختیار دارد, قادر خواهد بود این بار هم صلح طلبان, اصلاح طلبان و اعتدال طلبان را به نقطه ی صفر باز گرداند; اما به دلایل گوناگون که در این مقال نمی گنجد این یک خطای راهبردی خواهد بود و پایان خوشی برای آن متصور نیست...!پایانی حتا ناخوشایندتر از خطای راهبردی سرمایه گذاری بر روی رییس دولت نهم و دهم, که بدل به فاجعه ی نظام و کشور شد...!جناح راست باید از تمامیت خواهی دست بردارد و تن به حاکمیت ملی دهد تا آینده ای روشن برای نظام و کشور رقم زده شود; اگر چنین نکند, آینده ای خسارت بار پیش روی همه است و پیش و بیش از همه برای اقتدار طلبان و تمامیت خواهان...!؟ (180284)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۳۰
محمد ودود حیدری فرمانده بسیج دانشجویی هم به روزنامه کیهان گفته است که سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور به قدری سیاه‌نمایی کرد که انگار در نظام اسلامی تا به امروز هیچ خدمتی انجام نشده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پس چطور اون یکی که تهمت میزد خوب بود.!!تازه ما بعد صحبت رئیس جمهور کلی سرحال شدیم و امیدوار به آینده. (179913)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۲۲
خوش باشیدوسرها همچنان زیر برف.....!!!!!!!!!! (179962)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۴:۳۳
شما سرت زیر برفه و جیبت به جایی وصل. ما که جیبمون به جایی وصل نیست آمارها و صحبتهای رییس جمهور رو باور میکنیم (180178)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۴۹
جماعت! سر حال بودن وامیدوار به اینده بودن خوب. اما این چه ربطی به تعهدات ووعده های عملی نشده دارد؟ مگه ان روزهایی که به مردم قول میدادند روی اسمانها سیر میکردندیا مردم را فراموش کار فرض کرده بودندویا؟!! (180239)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۱۴
شما هشت سال سرتان را زير كاه كرديد! حالا ما زير برف كنيم چه اشكالي داره؟ (180277)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۵۷
دوست عزیز پایان دوران مفتخوری رسیده به همین دلیل عربده ها گوش همه را کر کرده!!!! (180002)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۱۷
انکس که نداند و نداند که نداند درجهل مرکب ابدالدهر بماند که بماند (180052)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۸:۳۲
آقای شریعت مداری! مردم در 24 خرداد به این دلیل چنین انتخابی کردند که از شر انشا سرایی های پوچ و کشور بر باد ده هشت ساله راحت شوند. از کدوم انشا صحبت می کنی اتفاقا زنگ حسابه. زنگ حساب پس دادن امثال شماهایی یه که با حمایتهای کورکورانتون سهم بزرگی در این فجایع هشت ساله داشتین. (179917)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۳۵
شايدم حمايت هاشون نه تنها كوركورانه نبوده بلكه خيلي هم هوشمندانه بوده ! چه مي دونم، گفتم شايد . (180107)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۰۷
به نظر من هم سیاه نمایی های احمدی نژاد بد بود وهم گزارش روحانی
این کار هردویشان زمینه ساز فرهنگی زشت وبدعتی غیر دینی واخلاقی می باشد (179949)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۴۵
قبلا كحا بودي ؟ (180113)
aminov
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۱۳
سلام دمش گرم چه گذارشی داد
تو این صد روز فقط یه توافق کرد که همه هم زیرش زدند و حرفشونو تکذیب کردند
تازه واسه توافق از 20 درصد احمدی نژاداستفاده کرد
الان هم شما به من خوای بگی افراطی اسم خودت رو بگذاری معتدل و ............. (179956)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۳۸
شايد افراطي هم باشي، ولي چيزي كه مسلمه لجبازي و با خودت صادق نيستي (180108)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۳:۵۲
شما برو اول دبستان رو دوباره بخون بعد بيا
گذارش درسته يا گزارش ؟ (180151)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۰۵
احمدی نژاد میگفت ما انقدر کار کردیم و دولتای قبلی انقدر....
اما آقای روحانی کلا همه چیزو انکار کرد ضمنا احمدی نژاد 2 سال آخرو خراب کرد نه 8 سال...
انصاف..........! (180272)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۱۵
دو برابر شدن واردات = ايجاد شغل براي چيني ها و كره اي ها ! ، اگر شريعتمداري يه نگاهي به كفشاش بندازه به احتمال زياد چينيه ! اگر خداي نكرده ايتاليايي نباشه ! (180344)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۱۳
یکی نیست به بذرپاش بگه (البته به قول ما خوزستانی ها)
هر کی میگه رطب تو رو به جایی بطب!!!!!!!!!!!!!! (179958)
علی
Netherlands
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۱۷
کسانی که ازحاج محمود حمایت میکردندالان معلومه که اینجوری اتیش بگیرند. (179959)
kia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۴:۰۳
ماها آتیش نگرفتیم شماها دارید جیلیز و ویلیز میکنید،هنوز ک هنوزه نابغه های دولت تدبیر و امیدتون جرأت نکردن با وزیر اقتصاد سابق مناظره کنن،روحانی ک ... (180159)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۲:۳۰
می دانید دکتر خوش چهره که خود ابتدا حامی رییس دولت نهم بود و بعد خیلی زود به اشتباهش پی برد ,در اواخر عمر دولت دهم پیشنهاد مناظره داد و پاسخی نشنید...؟! اصلاح طلبان که در سیمای ضرغامی ممنوع التصویر هستند...!؟ (180447)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۳۱
چرا عملکرد آقای شمخانی به مردم گزارش داده نمی شود ؟ به نظر ایشان در مقام ریاست شورای امنیت ، ضعیف عمل کرده اند و توقع حداکثری ملت از این شورا را برآورده نکرده اند اگر ایشان نمی توانند در مورد پرونده ی تازه ای که دریافت کرده اند اقدامات موثری انجام دهند لطفا استعفا دهند و بیش از این عاشقان و چشم انتظاران را منتظر نگذارند. یک ایران منتظر نتیجه ی پرونده آقای موسوی و کروبی است. (179968)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۳:۵۴
من هم توي ايران زندگي مي كنم . اين " يك ايران " شما رو نديدم تا حالا . البته نميخوام بگم مردم طرفدار حصرن . ميگم حصر دغدغه اول مردم نيست (180153)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۳:۳۱
شما کجا سیر میکنی؟؟؟؟
یک ایران منتظر نتیجه پرونده موسوی و کروبی است؟؟؟
به خدا از خرداد به بعد کسی رو ندیدم تو محل کار من که تو بازاره و همشون به روحانی راید دادن حرفی از حصر بزنند (180463)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۴۲
می بخشیم و لی فراموش نمی کنیم ... (179977)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۵۱
واقعا شما متوجه ژورنالیستی بودن صحبت ها نشدید؟؟؟ (179995)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۵۵
من ایمان دارم که دولت های نهم و دهم در عین بی تدبیری عامدانه ایران رو نابود کرد.به اعتقاد بنده هیچ دشمن خارجی نمی توانست این چنین کشور رو نابود کنه.یقیقا محاکمه ی او و گروهش کم ترین خواست مردمه.والسلام. (180000)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۳۵
داداش گلم اين يك ايران كه ميگي كدومه؟همون جزيره كوچيكه منظورته؟توايران ماكسي چيزي ازاين دونفرنميگه...توتاكسي توكتابخونه ها توصف نونوايي ها همه دارن زندگيشونو ميكنن امااسمي ازاين دونفرنيست (180234)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۵۶
اقا دولت نهم و دهم از نظر ونا خودی بود! ولی دولت یاردهم غیر خودی فرض شده است چون دیگه از تجارت تحریم خبری نخواهد بود و پروژه های رانتی آنان بدون پول خواهد ماند!! ای ول ای وای مرا تحریم آرزوست ! (180001)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۲۸
اگر قرار بود در 8 سال مدیریت شما غلط های املائی می گرفتیم نمره زیر صفر می گرفتین. دولت اعتدال در زنگ حسابت حساب حالشون را گرفتی (180012)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۳۰
آی خدا این افراطیون از جون مردم ایران چی میخوان؟؟خدایا اینارو یا هدایت کن یا از صفحه روزگار حذف کن.. (180016)
مرتضی
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۳۷
اشکی که به خاطر بی پولی تو چشمای همسرم دیدم و احساس حقارت و بی کفایتی که از عدم توانایی در تامین هزینه های خونواده به من دست داد رو ضرب در 70 میلیون بکنید بزنید به حساب حق الناسی که به گردن این جنایت کار اقتصادی افتاده
چه حکمی رو باید برای جنایتکار زد، قضاوت با شما
آیا یکی مثل آقای روحانی چهار سال پیش رییسمون می شد الان وضعمون اینطوری بود؟ (180021)
سالویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۵۱
هر کس که در ان دوران مثل نمایندگان مجلس سکوت کردند و 8 سال را فقط نظاره کردند نیز باید محاکمه شوند.باید به منتقدین هم مقام شوالیه...داد که در دوران سراسر اختناق داد دادخواهی سر دادند (180031)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۰:۵۴
انهایی که درامدهای کلان دارند مفهوم نداشتن را درک نمی کنند باید هم ازاین سختیهایی که درسالهای قبل در اثر مدیریت نادرست برمردم کم درامدگذشته دفاع کنند (180035)
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۰۷
600 میلیارد دلار درآمد نفتی در دولت های محمود احمدی نژاد در چه راهی هزینه شده است؟ چرا با وجود این همه درآمد، این همه تورم و مشکلات بوجود آمد؟
چه کردند...چه شد...ای کاش یک مرجعی بود که جواب این همه سوال را از آنها بگیرد و به مردم ایران پاسخگو باشد... (180044)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۲۷
آقای شریعتمداری اتفاقاً الآن زنگ حسابه، احمدی نژاد و همه اونهایی که ازش حمایت کردند از جمله شما باید هم از گزارش رئیس جمهور محبوب آتیش بگیرین؟ هرطوری میتونین آب بریزین تا خنک بشین. فکر میکنم اگه آب تمام اقیانوسها رو هم بریزین نتونه شمارو خنک خنکه. پس بسوزین (180058)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۵۵
سیاه نمایی نبود، امار واقعی کشور بود. ساه نمایی یعنی اینکه محمود گلستان تحویل داده باشه روحانی بگه نه نبوده! (180081)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۱:۵۸
یادمه در یکی از برنامه های انتخاباتی محمودی التماس میکرد به من برای ادامه کارهای عقب مانده رای دهید بنده خدا موسوی گفت اگر اشتباهات و ویران کردن مملکت سر لوحه کار شما نبود جناب اقای احمدی نژاد من احساس تکلیف نمیکردم که در انتخابات شرکت کنم چقدر ایشون(با تجربه بالای هشت سال مدیریت کلان کشور) خوب متوجه شد و دیدید محمودی چه بلایی سر این کشور اورد؟ به یک برنامه رادیویی گوش میدادم که یکی از طرفداران محمودی میگفت هند یک کشور فقیری است اما با پرتاب ماهواره و پیشرفت در هوا فضا خود را سر زبان ها انداخته ما بایستی همین راه را برویم . قیاس هند با ایران قیاس مع الفارق است هند یک میلیارد جمعیتی ده ها میلیارد در سال انواع و اقسام صادرات دارد یکی از وارد کننده های برنج همین کشور خود ما هستیم ضمن انکه هندی ها صد ها دانشمند دارند و با امریکا و انگلیس رابطه تنگاتنگ علمی دارند هندی ها سالهاست در ناسا فعالیت چشم گیری دارند . کشاورزی هند زبانزد است تمام کشور های عربی روزانه میوه وتره بارشان را تازه از هند وارد میکنند. 25% ادویه دنیا را هندی ها میدند. همین CD مصرفی ما را اونها تامین میکنندو خیلی پشرفت های دیگر که ما ده ها سال بعد هم به هند نخواهیم رسید . همه اینها به کنار اونها در مجلسشون امثال رسایی و کوچک زاده و حسینیان ندارند که جلوی پشرفت مملکت را بگیرند. (180085)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۰۳
بهار چي بنويسم که منتشر کني!!؟ هرچي بنويسم هم متهم به کفر و زندقه ميشم و هم تو سانسور ميکني، پس همچنان سکوت!!!! (180088)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۲:۰۹
بعضی ها با این صحبت ها میخوان خودشونو بزرگ کنند، منافعشون که در دولت قبلی به ارث بردن در خطر افتاده (180094)
جوادعشقي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۵۳
سلام،هنوز اول راه است وقضاوت نهايي زوده،اما واقعا اميدوارم تدبيري انديشيده بشه كه مادام العمر ايرانيان به آن ببالند،مثلا خوشي واحترام وعزت دوران دانشجويي رو تجربه كنند،امكانات ازدواج آسان فراهم بشه و...چيزي كه خدايي دردورانم قبل داشت اميدرو از جوونا ميگرفت،حرف من به اين دولت خوشرو:: آيين چراغ،خاموشي نيست.پاينده باشيد. (180299)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۴:۱۸
درود بر روحانی راستگو،محمود شما 8سال جز بدبختی و حقیر کردن ایران و ایرانی و کوچک کردن سفره مردم چه ارمغانی برای مردم داشته؟ (180168)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۴:۲۷
کمی هم به شریعتمداری و رسایی و بذر پاش حق بدهید
اینان که مثل مردم!! درد روزها و سالهای اخیر را نچشیده ونه دیده اند چطور باور کنند
مگر یادتان نیست که ما در بویراحمد گوجه فرنگی پلاسیده 4000تومان میخریدیم اما بقالی سر کوچه دکتر احمدی نژاد عرضه میکرد 200 ---- 300 تومان (180175)
افرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۴:۴۶
لال شه هر کئ دروغ بگه (180184)
فربود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۵:۲۸
عالیبود (180200)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۱۵
چطور این افراطیون به اقای ظریف که می رسد می گویند توافق ژنو را محرمانه نگه ندارید چرا مردم را نامحرم دانستبد ما باید از همه چیز خبر داشته باشیم ولی اقای روحانی وضعیت بیت المال را به مردم گزارش می دهند این اقایان گلو می درند که وا مصیبت ها سیاه نمایی نکنید نباید مردم از تاراج بیت المال خبر می داشتند کجایی مولایمان علی که بر کف دستان انها اتش می گذاشتید (180223)
خداداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۶:۲۹
به این اصولگراها باید گوشزد کرد یادتون رفته احمدی نژادتون می اومد صفحه تلویزیون راست راست هرچه قبل خودش بود رو می شست میذاشت کنار اونوقت کک آقایان هم نمیگزید. بهتره بهشون گفته بشه حناتون رنگی نداره. فکر کردن روحانی ساده اس . اتفاقا از روی زیرکی این حرفا رو زد. باید با مردم روراست بود. باید مردم بدونن ریشه این بدختی ها از کجاس تا دوباره فریب آدم فریبها رو نخورن. (180230)
مجي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۷:۴۰
درود بر روحاني (180260)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۰۰
من عاشق روحانی هستم فقط بدونن که سیاست بی رحم هست (180270)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۵۱
کارهایی که محمود احمدی نژاد و دارو دسته اصولگراها به جا گذاشتن مث خرید یه دوچرخه با 100 میلیون تومن پوله. ما قبلا دوچرخه نداشتیم الان داریم.پس به به چه عملکردی!!!!!
با اون 100 میلیون باید بهترین ماشین رو میخریدیم. سرمون کلاه رفته. اون وقت این اصولگراها میان یه مانورایی رو این عملکردشون میدن انگار هنوز درک نکردن 700 میلیارد دلار پول نفت یعنی چی؟!!! (180296)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۵۳
بشاه شما راست میگید بیان واقعیت!!!!
اما حالا که واقعیات را دیدید اگر میبینید نمتونید کاری کنید بکشید کنار نفر دوم انتخابات یعنی قالیباف وارد صحنه بشه. (180298)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۱۸:۵۴
باشه شما راست میگید بیان وافعیات!
حالا که واقعیات را دیدید اگر میبینید نمیتونید کار کنید بکشید کنار نفر دوم انتخابات یعنی قالیباف وارد بشه. 100 روز دیگه نیایید دوباره واسه ما انشا بخونید (180302)
asad
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۰:۵۱
کیه که نداند در این هشت سال چه اتفاقات ناگواری رخ نداده این افراطیون در این هشت سال مملکت را هشتاد سال عقب انداختند با بی کفایتی وبی تدبیری حال معلوم میشه که این عده معدود بیتالمال را راحت خوردند وحالا که دستشان کوتاه شده دارند دق میکنند (180384)
بي بضاعت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۱:۵۳
وقتي مردم ما در رتبه افسرده ترين مردمان دنيا هستند فكر مي كنيد دليل اصلي ان چيست؟؟ ايا فكر نمي كنيد بيشتر بدليل داشتن چنين افرادي در امورات اصلي كشور است كه جز به نابودي اين مملكت حاضر نيستند واقعيات را انطور كه هست قبول كنند . در شگفتم با اينهمه دروغ وقتي به شعار سياست ما عين ديانت ماست توجه ميكنم ديگر به ديانتشان شك ميكنم ................. (180413)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۲:۰۸
خرابکاری های دولت نهم ودهم بیش ازاین بود روحانی مراعات احمدی نژاد را کرد (180422)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۳:۱۱
روحانی صادقه وکسی که صدیق باشه همیشه پیروزه
النجات فی الصدق (180459)
سانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۳:۲۸
در جامعه امروزی هیچ کشوری نمیتونه بگه من خود کفا هستم حتی آمریکا و کشور های بزرگ ولی این عمو محمود که میخواست فرمان کل دنیا رو در دست بگیره ادعای خود کفایی و بی نیازی از کشور های دیگه داشت، یعنی کسی رئیس جمهورمون بود که هنوز به توانمندی های کشورش آگاه نبود... وقتی نمیتونیم موتور ماشین ملی مون رو خودمون بسازیم چرا باید توهم بزنیم .... همون ماهواره امید، پردازشگرش برای شرکت microchip که یه شرکت آمریکایی هست بوده .... باید از این توهم بیایم بیرون .... باز دم آقای روحانی گرم که قدم موثری برداشت و متوجه شد که با منم منم نمیشه پیشرفت کرد . و متوجه شد باید با کشورها دوست باشیم تا تکنولوژی شون رو در خدمت بگیریم. (180461)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۲۳:۵۵
. . . اکنون با رفتن زمستان ،اشاره به حقایق موجود راسیاه نمایی می خوانندوحمل بر روسیاهی خودمی کنند. (180478)