به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۵ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۲۳۶۹۵

گدايان متمکن و گداپروري متمكنانه!

گروه مقالات: عزت نفس مکانيسمي رواني است که درشرايط رشد طبيعي بيانگر توازن قواي شخصيتي دروني با بروندادهاي بيروني است، به عبارت ديگر عزت نفس درجاتي از احساس ارزشمندي دربين افراد مي‌باشد که بسته به شرايط محيطي و ژنتيکي تاثيرگذار در تربيت انسان‌ها شکل مي‌گيرد و هراندازه رشد و بالندگي انسانها طبيعي‌تر بوده باشد به همان اندازه نيز عزت نفس بالا مي‌رود.
حسن فاتحي

روانشناسان تاکيد مي‌نمايند: يکي از دلايل مهم گدايي يا تکدي‌گري، پايين‌ بودن عزت نفس افراد مي‌باشد، يعني افراديکه به دلايل تربيتي در دوران رشد خود کمبودهايي داشته اند و از طرفي محيط تربيتي غيرمسئولانه آنها را پرورش داده است، بخاطر مسخ هويتي به رويکردهاي هنجارشکنانه روي مي‌آورند.

البته گدايي يا تکدي گري تنها به حوزه مالي و گرفتن وجه نقد خرد از ديگران خلاصه نمي‌شود، مواقعي افرادي را مي‌توان مشاهده نمود که عليرغم تمکن مالي، روح نيازمندي دارند، و بدين خاطر نيز معمولا" در اشکال مدرن و نقابدار گدايي مي‌نمايند. گرفتن رشوه يا هديه‌هاي غيرمتعادل، معمولا" يکي از شيوه‌هاي مدرن‌گدايي مي‌باشد که گدايان متمکن از نظر مالي بدان روي مي‌آورند، و البته روح نيازمندي که برخي افراد متمکن را وادار به دست درازي به حقوق ديگران مي‌نمايد، براي اينکه از فشار اجتماعي در امان مانده باشد، معمولا" با توسل به مکانيسم‌هاي دفاعي ديگر تلاش مي‌نمايد از اضطراب وجدان رهايي يابد که به يکي-دو مورد ازمکانيسم‌هاي دفاعي گدايان متمکن اشاره مي‌نمايم:

*مکانيسم دفاعي ابطال:

مواقعي وجود دارد که افراديکه کار غيرقانوني و غيرعرفي درجهت تعرض به حقوق ديگران انجام مي‌دهند براي رهايي از فشارهاي رواني حاصله از گناه، ازقسمتي از درآمدهايي که از طريق خلاف بدست آورده‌اند، به احسان و نذورات روي مي‌آورند، بعبارت ديگر دزدي مي‌كنند و ازپول دزدي مجالس احسان و نيکوکاري براه مي‌اندازند! تا هم ازفشار اجتماعي رهايي يابند و هم اينکه ازدست وجدان يا سوپرايگو خود رهايي يافته باشند.

**مکانيسم دفاعي سرکوب:
سرکوب به حالتي رواني اطلاق مي‌شود که افراديکه احساس گناه مي‌نمايند براي رهايي از فشارهاي ايجادشده با پردازش به امور دنيوي اصل گناه يا کارکرد مجرمانه خود را فراموش مي‌نمايند که البته با کهولت سن وکاسته شدن از جاذبه‌هاي دنيوي در زمان کهنسالي به ناچار چنين افرادي با احساس گناه افراطي نيز گاها" مواجه مي‌شوند.

***مکانيسم دفاعي کتمان و دليل تراشي:
کتمان به حالتي مي‌گويند که فردگناهکار ارزش گناه را پايين مي‌آورد تا احساس فشار ننموده باشد و معمولا" از طريق شريک نمودن ديگران درعمل مجرمانه تلاش مي‌نمايند تا باررواني گناه را کاهش داده باشند. دليل تراشي هم به حالتي گفته مي‌شود که فرد با توسل به دلايل تاريخي و يا فلسفي عمل خود را توجيه مي‌نمايد، مي‌گويند زمانيکه سپاه عمرسعد در بعداز ظهر عاشورا به غارت خيمه‌هاي امام حسين (ع) مبادرت ورزيد، برخي از افراد درحالي که گوشواره را از گوش کودکان مي‌کندند گريه مي‌کردند که در پاسخ علت گريه خود مي‌گفتند اگر من اين کار را نکنم حتما" ديگري انجام مي‌دهد و ...!

لازم به يادآوري است که نگارنده در حد بضاعت روانشناسي خويش به مکانيسم‌هاي رواني مقاوم دربرابر وجدان اشاره کردم که اين مکانيسم‌ها، گدايان متمکن را توجيه مي‌کند تا گدايي نمايند و قطعا" مکانيسم‌هاي شبيه فرصت طلبي و سوء استفاده از عنوان قانوني در جهت تضييع حقوق ديگران و يا باندگرايي و فساد و يا احيانا" رشوه گرفتن و اختلاس و... از عناوين مجرمانه مي‌باشند که قابل بررسي درحوزه جرم شناسي و حقوق مي‌باشند.

حالا برابر اخبار خروجي خبرگزاريهاي رسمي کشور، 37 نفر از نمايندگان مجلس و برخي از وزراء از حق الناس عدول نموده و هديه‌ها و گاها" مبالغ درشتي با عناوين متعدد دريافت نموده‌اند که اگر صحت اين گزارش‌هاي رسانه‌اي انبوه از طريق مبادي قضايي و حقوقي اثبات شود، ضمن آنکه انتظار افکار عمومي برخورد شديد با متعرضان به حق‌الناس خواهد بود، انتظار جامعه فرهيخته و آگاه جامعه نيز اين است که اين گدايان متمکن در اولين فرصت به روانشناسان معرفي شوند تا با روش‌هاي روانشناسي مبادرت به درمان شوند، بيمار بيمار است چه فقير مالي باشد و چه غني نيازمند از نظر روحي!

afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۵ ۱۶:۵۶
ميان ماه من با ماه تو...تفاوت از زمين تا اسمان است!!اوني كه گوشه خيابون براي يك لقمه نون مجبور به گدايي ميشه!!با اون نماينده كه رقمهاي درشت نوشجان ميكنه ....خدا عاقبت همه مونو ختم بخير كنه (183109)