به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۳۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۰ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۲۴۳۴۲
در باره رسوايي مالي اخير تامين‌اجتماعي

اينها همه نتيجه تكصدايي و بي‌نظارتي است

گروه جامعه: طی روزهای اخیر در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات سازمان تامین اجتماعی، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، که پرونده‌ی کهریزک همچنان در سابقه‌ی کاری ایشان مفتوح مانده است، آخرین برگ برنده‌ی خود را رو نموده تا احتمالا شاهد (یکشنبه‌ سیاه) دیگری در مجلس نهم باشیم.
اينها همه نتيجه تكصدايي و بي‌نظارتي است
محمد سفری

وی که به علت اتهامات کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی در دوره مدیریتش جوابیه‌ای منتشر کرده بود، پس از رد تمام اتهامات به خصوص رانت‌های تامین اجتماعی و هلدینگ سورینت قشم (متعلق به بابک زنجانی) و توضیحاتی در مورد مبالغی که برخی مدیران ارشد به عنوان هدایای تشویقی دریافت کرده‌اند، در جایی آورده: «به ۳۷ نفر از نمایندگان محترم مجلس مبلغ یک میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال کارت هدیه از بودجه غیرشمول مدیرعامل پرداخت شده و در اردیبهشت ماه سال جاری سند خورده است و تسریع شده که اسامی این نمایندگان فقط نزد اینجانب است و حاضر نشده‌ام این اسامی را با فرض انتشار عمومی در اختیار هیأت تحقیق و تفحص قرار دهم. در این رابطه به‌منظور انعکاس واقعیت موجود توجه هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی را به این نکته جلب می‌نمایم که این تعداد به شرح فوق فقط مربوط به یک سند آن هم در اردیبهشت ماه است. در دوره فعلی بیش از یکصد نفر از نمایندگان محترم مجلس در ماههای مختلف از این امکانات بهره‌مند بوده است»

همچنین «تنها در دو سند مربوط به مدیرعامل سابق سازمان دو لیست از نمایندگان محترم مجلس وجود دارد که به بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان دوره ‌هشتم مجلس شورای اسلامی در یک مقطع بن و کارت هدیه پرداخت شده است و در آن لیست که اسم و مشخصات کامل نمایندگان موجود است نام ریاست محترم هیأت تحقیق و تفحص فعلی سازمان نیز به چشم می‌خورد»

قابل توجه است که منظور ایشان از ریيس هیات تحقیق و تفحص فعلی، علیرضا محجوب، دبیر کل حزب خانه کارگر است که در جای جای نامه، سعید مرتضوی از این حزب به عنوان رقیب سازمان تامین اجتماعی یاد کرد. البته وی تصریح کرد: (نمایندگان محترم در حوزه انتخابیه خود مواجه با مراجعات انبوه بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی هستند که در اثر بیماریهای مختلف نیاز به پرداخت کمک هزینه درمان دارند و یا خانواده‌های نیازمندی هستند که پرداخت برخی مساعدتهای جزئی به آنان ضروری است و اگر بخواهند برای دریافت این مبالغ قلیل از شهرستانهای دور به تهران جهت شرکت در جلسات ملاقات مردمی مدیرعامل مراجعه نمایند معادل مبلغ مساعده باید هزینه ایاب و ذهاب بپردازند، بنابراین در اکثر دوره‌ها مدیران عامل سازمان به لحاظ اینکه بخشی از بودجه غیرشمول به همین امر اختصاص داشته آن را به تناسب محرومیت و نیازمندی و درخواست و مراجعات نمایندگان مذکور در اختیار آنان قرار می‌دادند تا در این موارد مصرف گردد)

در ابتدا این سوال به ذهن متبادر می‌شود که شعب سازمان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها پس به چه منظور فعالیت می‌کنند و آیا نمی شود آنها پاسخگوی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی باشند؟ و یا اینکه آیا نمایندگان مجلس، مسئولیت نهادهای خیریه و کانون ایتام را هم در حوزه انتخابیه خود بر عهده دارند یا خیر؟ و اگر چنانچه بپذیریم صرفا برای کمک به نیازمندان این مبالغ را دریافت کرده‌اند، چرا از روش پرحاشیه و شک‌برانگیز "کارت هدیه" استفاده کرده‌اند؟ آیا نمی‌شد این کمک‌ها را در قالب دیگری دریافت می‌کردند؟

"کارت هدیه" همانطور که از نامش پیداست "هدیه" است و به منظور "پیشکش و تقدیر" به کار می‌رود و نه برای کمک‌های خیریه اما در جواب این نامه مرتضوی، علیرضا محجوب –دبیر کل حزب خانه کارگر و رئیس هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی- جوابیه تندی منتشر کرد و تمام اظهارات سعید مرتضوی را کذب محض خواند و خواست اگر سند و مدرکی وجود دارد منتشر شود.

این در حالی است که مرتضوی پیش از این اسامی تمام نمایندگانی که کارت هدیه دریافت کرده بودند را به محمدعلی پورمختار –رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس- تحویل داده بود. همچنین حمید رسایی نماینده تهران و از اعضای جبهه پایداری و یکی از مخالفان سرسخت دولت روحانی با پذیرش ادعاهای سعید مرتضوی و اینکه نمایندگان تخلفی نکرده‌اند، گفت: این مبالغ ناچیز بود و برای کمک به مردم در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد!

اما امروز، احمد توکلی، دیگر نماینده تهران در مجلس اقرار تلخی داشت که قاعدتا نباید به مذاق اصولگرایان که ادعای پیروزی چند دوره‌ای در مجلس شورای اسلامی را دارند خوش بیاید. وی با اشاره به غیرقانونی بودن هدایای سعید مرتضوی و دریافت آن توسط برخی افراد از جمله برخی از نمایندگان مجلس، گفت: باید تمام کسانی که از این سفره عمومی به ناحق برای خودشان منافعی جمع کردند به مردم معرفی شوند، حالا چه نمایندگانی که نامشان کدگذای شده بود و در حال حاضر نمی دانیم چه افرادی هستند و چه مسئولان دیگر در قوای دیگر. احمد توکلی به نمایندگان متخلف مجلس نهم توصیه کرد: فکر می‌کنم که اگر این نمایندگان خودشان را به کمیسیون نظارت معرفی نکنند، مشخص می‌شود در واقع به نوعی جرمی مرتکب شدند و وقتی بازپرس از متهمان بخواهد که نام این نماینده را افشا کنند، آنها ناچار هستند که افشا کنند و در نتیجه وقتی اسامی نمایندگان افشا شد باید طبق قانون با آنها برخورد قاطعی صورت بگیرد.

حال باید منتظر ماند تا نتیجه‌ی این رسوایی بزرگ بین دولت سابق و مجلس فعلی چه خواهد شد. اما هر چه پیش بیاید قطعا چیز خوبی نخواهد بود و بیشتر در جهت بی‌آبرو کردن مجلس فعلی و دولت سابق پیش خواهد رفت. اما از تمامی این بحث‌ها گذشته باید اشاره کرد همواره تک صدایی موجب فساد و گسترش بی‌اخلاقی می‌شود. و امروز شاهد آن هستیم در چند دوره‌ی گذشته که اجازه حضور و فعالیت دیگر صداهای سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی داده نشد، چگونه برخی افراد نالایق وارد مجلس شده‌اند و اینچنین شان مجلس را خدشه‌دار کرده‌اند.