به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۴۶۸۵۱۲

افزایش ۳۵ درصدی قیمت قهوه در بهار ۱۴۰۳

گروه کسب و کار: در روزهای اخیر قیمت قهوه در بازار فراز و فرود های قابل توجه ای داشته است. به گزارش بازار، قیمت انواع قهوه بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است. اما عامل این افزایش ناگهانی قیمت قهوه و محصولات کافئینی چیست؟ قهوه یکی از کالاهایی است که مصرف آن رو به روز در حال افزایش است.
افزایش قیمت قهوه
افزایش قیمت قهوه
قهوه در جهان یک کالای تجاری محسوب می شود و در بورس جهانی قهوه یا سی مارکت توسط معامله گران خرید و فروش می شود. یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت قهوه قیمت معامله شده آن در بازار های جهانی است.
با توجه به اینکه قهوه علاوه بر کالای تجاری یک محصول زراعی نیز به حساب می رود عوامل تاثیرگذار بر قیمت قهوه زیاد هستند. برای نمونه کیفیت محصول، هزینه حمل و میزان تولید قهوه که به موارد متعددی از جمله جنگ و خشکسالی مرتبط است همگی بر قیمت قهوه تاثیر می گذارند.

*قهوه در بازارهای جهانی
قبل از بررسی قیمت قهوه در بازار ایران لازم است اشاره کنیم که قیمت جهانی قهوه گرید تجاری در سی مارکت و بورس قهوه در 3 ماه گذشته از 1.9 دلار در هر پوند به 2.2 دلار در پوند یعنی چیزی حدود 15 درصد افزایش داشته است. افزایش شدید قیمت جهانی قهوه بر واردات قهوه تاثیر منفی می گذارد و قیمت قهوه را در بازار ایران نیز افزایش می دهد.
روند قیمت ها در بازار جهانی افزایشی است و به همین علت پیشبینی می شود این فشار قیمتی ادامه دار باشد.
اما این افزایش تا به اینجا تنها 15 درصد بوده ولی قیمت قهوه در بازار ایران به طور میانگین 35 درصد افزایش داشته. برای توضیح این موضوع باید نگاهی به بازار داخل بیاندازیم.

*قهوه در بازار ایران
قیمت قهوه در 3 ماه پایانی سال 1402 بدون تغییر بود و با توجه به اینکه قیمت دلار از قبل از عید افزایشی بوده است و قهوه نیز یک کالای وارداتی است این افزایش قیمت دلار بالا رفتن قیمت قهوه و محصولات کافئینی را توجیه می کند.
قیمت دلار با افزایش 20 درصدی از محدوده 50 هزار تومان به محدوده 60 هزار تومان رسیده است و این 20 درصد افزایش به همراه افزایش 15 درصدی قیمت جهانی قهوه توضیح دهنده بالا رفتن 35 درصدی قیمت قهوه است.

*قیمت جدید انواع قهوه
اگر سری به فروشگاه های قهوه بزنیم متوجه خواهیم شد قیمت انواع قهوه گلد از محدوده 900 تا 1 میلیون و 100 هزار تومن به محدوده 1 میلیون 200 هزار تومان تا 1 میلیون 600 هزار تومان رسیده است.
قیمت انواع دان قهوه روبوستا نیز از محدوده 600 هزار تومان به ازای هر کیلو به حدود 800 هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است.
قیمت قهوه عربیکای برزیلی نیز از حدود 750 هزار تومان به 1 میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت برای سایر قهوه های عربیکا و محصولات کافئینی نیز به همین میزان بوده است.
ارزان ترین قهوه بازار برای قهوه های فوری، قهوه کلاسیک هند و گران ترین قهوه فوری، قهوه گلد اکوادور است. همچنین ارزان ترین دان قهوه بازار، روبوستای ویتنام و گران ترین انواع آن، عربیکای اسپشیالیتی اتیوپی است.



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها