به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۰:۵۶
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۷۱۷۷۰
ما را چه به‌دانايي،دانشگاه و شعر فخرادبي ايران؟

«پول‌كثيف»اشكال ندارد، «عكس‌‌پول» را بچسب!

گروه سياسي: چاپ طرح سردر دانشگاه تهران باعث ناراحتي دلواپسان شده است و يك نماينده اين جماعت به رييس كل بانك مركزي امر! فرموده‌اند كه اسكناس‌هاي مذكور را توزيع نكنند!
«پول‌كثيف»اشكال ندارد، «عكس‌‌پول» را بچسب!
اين نماينده اصولگرا با اشاره به لزوم جلوگیری از انتشار این اسکناس گفت: من از همین تریبون از رئیس بانک مرکزی می‌خواهم از انتشار این اسکناس جلوگیری کند!
حال يك سئوال ساده:
جناب آقاي نماينده؛ شما كه براي يك طرح ساده حك شده روي اسكناس، اينقدر حساس بوده و به اين سرعت و با اين شدت و حدت، ابراز دلواپسي نموده‌ايد مي‌توانيد پاسخ بدهيد چرا در باره «پول هاي كثيف» كه به 170 نماينده اهدا ! شده كك‌تان نگزيد و دلواپس نشديد؟ و حتي همكارتان در مجلس، با گستاخي تمام آن را يك امر عادي مي‌داند و يا چرا نسبت به اين افشاگري مسئولان كشور كه بخشي از درآمدهاي ناشي از قاچاق! در انتخابات و سياست ايران وارد شده است، وامصيبتا سر نداديد و نمي‌دهيد؟

اما اگر روي اسكناس كشور، شعر شاعر بزرگ ايران كه «توانا بود هركه دانا بود» آن هم به مناسبت 80 سالگي دانشگاه تهران، منتشر شده، آسمان به زمين رسيد و دلواپسي‌تان دوباره گل كرد و از غيرت از دست رفته دم مي زنيد و يقه خود را پاره مي كنيد؟ با اين نوع رفتار متناقض، به افكار عمومي حق بدهيد كه بگويند: از منظر دلواپسان، «گردش پول كثيف در صحنه انتخابات و سياست كشور» بلااشكال است اما چاپ يك طرح از «دانايي، دانشگاه و شعر فخر ادبيات ايران؛ حكيم فردوسي»، گناه نابخشودني! اصلا چرا هميشه عادت كرده ايد در لفافه سخن بگوييد؟ آقايان، باور كنيد عصر اطلاعات و آگاهي و دانايي، اينترنت، شبكه هاي اجتماعي و... است! صريح‌تر حرف دلتان را بزنيد كه «توانا بود هركه دانا بود» هم شد حرف حساب؛ «تصوير سر درب دانشگاه» شد عكس؟! كمي با ملت‌تان روراست باشيد؛ لطفا!

پاسخ بانک مرکزی به شبهات دلواپسان!

بانک مرکزی در پاسخ به شبهات مطرح شده برخی جراید و پایگاه های خبری پیرامون انتشار اسکناس 50000 ریالی با طرح سر در دانشگاه تهران در آیین هشتادمین سال تاسیس این دانشگاه، مواردی برای تنویر افکار عمومی ارائه نمود.
- دانشگاه تهران نخستین و مهم ترین دانشگاه کشور و مهد پرورش استعدادهای برتر و نخبگان از دیرباز بوده و هست. تا جایی که رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید این دانشگاه فرمودند:

"برترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران که در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم انشاءالله باید باشد."

- تغییر بخشی از طرح اصلی یک اسکناس یا سکه و انتشار آن به عنوان اسکناس و سکه یادبود و بزرگداشت به معنی حذف طرح اصلی نیست. و اسکناس 50000 ریالی مزین به حدیث نبوی، نقشه ایران همراه با نشان انرژی هسته ای جمع آوری نشده و در چرخه پولی کشور معتبر و انتشار آن ادامه خواهد یافت.

- انتشار اسکناس و سکه یادبود به مناسبتهای گوناگون ملی، مذهبی و بزرگداشت موضوعی خاص، در ایران و جهان سابقه ای طولانی دارد. به عنوان نمونه به اسکناس های 5000 ریالی با طرح ماهواره امید، 20000 ریالی با طرح مسجدالاقصی، و سکه های رایج با طرح های آزادی خرمشهر، حرم حضرت معصومه(ع) حضرت شاهچراغ، اعیاد قربان، غدیر و... می توان اشاره کرد.

- طرح اصلی روی اسکناس 50000 ریالی مزین به تصویر حضرت امام (ره) به رنگ بنفش است و طرح پشت اسکناس 50000 ریالی جدید نیز به رنگ بنفش و کاملا متناسب با رنگ نارنجی پس زمینه آن می باشد.

- شعر مشهور حکیم ابوالقاسم فردوسی نقش بسته در طرح جدید اسکناس یادبود 50000 ریالی "توانا بود هر که دانا بود/ ز دانش دل پیر برنا بود" تنها یک شعر نیست بلکه یک شعار ملی و جهانی است. فردوسی در شاهنامه، پس از ستایش پروردگار بر اهمیت علم و دانش تاکید دارد.

- در استفاده از آثار ملی و مذهبی برای طراحی و نقش اسکناس و سکه های رایج، اهمیت اثر مورد استفاده در طراحی به مراتب بیشتر از ارزش مبادلاتی آن، مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال طرح مقبره سعدی شیرازی ابتدا روی سکه های رایج نقش بست و سپس در طرح پشت اسکناس 100000 ریالی مورد استفاده قرار گرفت.

- بر اساس بند (و) ماده 2 قانون پولی و بانکی کشور، مبلغ اسمی، شکل، جنس، رنگ، اندازه، نقشه و سایر مشخصات اسکناس ها و سکه های فلزی رایج کشور به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین خواهد گردید.

۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۰۹:۳۲
مجلسیان بهتر است به فکر ارائه ی راهکارهای توانمندسازی و افزایش ارزش پول ایران (ریال) در سطح جهانی باشند نه اینکه به طرح آن خرده بگیرند. (296234)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۲:۳۳
اتفاقا طرح فوق العاده خلاقانه و هوشمندانه طراحی شده!!!!!!!!!
طرح میخواد بگه ارزش 5000 تومانی برابر با 50 تومانی سابق است!!!!!!!!!!!!!!! (296358)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۸:۳۳
50 اشتباه است 5 ریال به حقیقت نزدیک میباشد (296598)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۲:۵۶
فقط پالونش عوض شده .کلا تو همه زمینه ها همینه (296371)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۵:۰۳
نمره دکتر روحانی و دولت اعتدال در سیاست داخلی و کنترل تندروها و فضای ارام سیاسی متاسفانه زیر 10 است (296439)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۹:۳۲
کلید معروف دکتر روانی تا بحال نه درد مشکلات معلمان خورده و نه مشکلات سیاسی داخلی نمونش اعتراض معلمان بمعیشت و منزلت خود و برهم زدن سخنرانیها و کنسرتها... (296634)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۹:۳۵
به فردوسی حکیم سخن افتخار میکنم و احساس غرور دارم که ریشه ام از توس زادگاه حکیم سخن است. (296639)
عابد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۲۰:۲۱
دقیقااااااا ..والا کککک همینو بگو (296658)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۰۹:۴۱
بابا طرف خودشو به خواب زده و اگه تو سرش هم بزنی بیدار نخواهد شد (296239)
مردمی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۸:۴۴
حالا ناراحتشون نکنید دیگه . . . اسکناس 20 هزار تومن را باب دل دلواپسان بزنن !!!


اختلاس 7000 تومانی
حق مسلم ماست ....
نادانی مردمان حق دیگر ماست !!
.....................................!!! (296608)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۰۹:۴۵
هدف وانگیزه دلواپسان اصلاً مشکلات جامعه نیست فقط ماندن در قدرت به هر شیوه ای ، حتی اگر این روش ضد اسلام و مکتب وروش پیامبر اسلام باشد. (296246)
خرم سلطان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۰۹:۴۷
علم ودانش، بزرگ ترین دشمن دلواپسان است حق بدهید! این بیچاره ها هرروز باید دشمنشان را روی اسکناس ها ببینن! توانا بود هرکه دلواپس بود / دانش که نشد نون... (296248)
تینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۰۹:۴۸
جان من ایران من
این دزدان و اختلاس کنندگان باید محاکمه به سزای اعمال کثیف و ننگین شان برسند که ایران را به این روز بدبختی و ننکبت بار انداختند
حالا برای اینکه گریزی داشته باشند هوچی گری و نجاست بازی می کنند تا بتوانند در مقام حمله بیایند چون تاکتیک و روش این...ها فقط حمله دروغ و تهمت زدن و افترا است.واقفاً این زیباترین طرحی است که علم (دانشگاه تهران) و هنر (شعر زیبای داخل درب دانشگاه) و فرهنگ ایران زمین را نشان می دهد
که هنر نزد ایرانیان است و بس
ولی گویا برای عده ای فقط دزدی و قاچاق و اختلاس ... (296250)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۰:۰۵
برای کار های کثیف و انواع آن چـــــرا وجود ندارد،،اما کنسرت و کار حلال، کثیف است.افکار ما با داعش در نوع اجرای آن است. (296265)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۰:۵۳
اینهابجز مشکلات وبدبختی مردم به همه چیز گیر می دهند (296290)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۰۴
با چه توجیهی حدیث پیامبر و نقش انرژی هسته ای حذف شده؟ منظور از این کار چی بوده؟ (296297)
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۳:۰۲
حدیث میخوای بخونی برو تو کتاب چهارم دبستان تعلیمات دینی اخرش کلی حدیت نوشته (296377)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۹:۲۸
تو هم اگه از اسلام خوشت نمیاد از این کشور برو

کسی جلوت رو نگرفته (296630)
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۳:۱۷
علاوه بر آن خلیج فارس و ماهواره امید هم حذف شده
گویا بناست افتخارات حذف و همه چیز بنفش شود! (296392)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۲۲:۲۲
راستی حالا با ید طرفدارای احمدی نزاد بفهمند که چرا می خواستند 4تا صفر از اسکناس ها حذف کنند 10000میلیارد=1میلیاردکه خیلی کمتر نشون میده. (296726)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۰۶
تیتر باحالی زدین طرف نماد صنعت هسته ای و ماهواره امید رو حذف کرده، حدیث حضرت پیامبر رو در ستایش علم دوستی ایرانیها رو حذف کرده بعد اونوقت شما تیتر زدید مارا چه به علم و دانایی و ...

راستی رنگ بنفش هم خیلی جذابترش کرده!! الکی مثلا پشت گوشهای من مخملیه (296299)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۱۰
تا کی دقل بازی!!! (296302)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۲۵
آقایان دلواپس چرادر زمان احمدی نژاد که اسکناسی چاپ شد که روی آن شعر زیبای فارسی به غلط نوشته شده بود(بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که درآفرینش زیک گوهرند)یعنی من مثلا دست توهستم وتوپای منی یامن قلب توهستم وتوکلیه ی من .به این واضحی ومسخرگی.صداتون در نیامد.در صورتی که درست آن این بود(بنی آدم اعضای یک پیکرند که/در آفرینش زیک گوهرند) (296308)
یکی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۴۰
منم اگر می دیدم حرفم خریدار داره و هر حرف الکی که بزنم به کرسی می شینه همینطور امر و نهی می کردم. واقعا این دولت دولت تساهل و تسامحه اما در مقابل تندروها. حالا پولی رو چاپ کردی و اینا اومدن یه چیزی گفتن. گفتن که گفتن. توضیح نمی خواد که. بزار بگن... اظهار عجز پیش توانگر ز ابلهی است/ اظهار عجز باعث طغیان اتش است (296313)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۴۱
اين مجلسيان از اون يكي پول ها خاطره خوبي دارند جيبشون با اونا پر شده بود از اين پول ها چيزي گيرشون نمياد به خاطر همين اينا رو دوست ندارند در ضمن از رنگ بنفش هم خاطره بدي دارند (296314)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۱:۵۰
مگه سردر دانشگاه چه ایرادی داره؟ (296320)
آ ت ..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۳:۲۲
اصلا ایراد که نداره خوبم هست و روی اسکناس های دیگه هم بوده
صحبت سر حذف افتخاراته
حذف خلیج فارس
حذف ماهواره امید
حذف نماد هسته ای
و جناحی کار کردن روی پول ملی یعنی سر در سفید دانشگاه رو بنفش کردن (296398)
رامینفرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۲:۱۰
اون 170 نماینده مجلس از اون پول هسته ای ها دوست دارند بندگان خدا ...
بمیییییییییییرم....عزیزم !نااازی...
عادت کردن به اون طرح دیگه...چکار داره بانک مرکزی ناراحتشون می کنه؟
وااااالا با این پولاشون (296346)
کارشناس در همه امور
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۳:۳۸
جایگاه مجلس چه قدر نزول کرده .ادم فکر مکنه کلاس دوم ابتداییه .اقا فلانی مداد منو برداشته .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (296410)
رامین
Europe
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۵:۱۵
چه خوش گفت فردوسی پاکزاد
که رحمت بر ان تربت پاک باد (296443)
علی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۷:۰۲
بیچاره دولت با چه کسان بی سواد سرو کار داره خدابه داد این مردم برسه عاقبت نماینده کم سواد همینه به فردوسی بد وبیرا میگه اخه تو چه عدددی هستی که به فردوسی کبیر توهین میکنی فقط چسبیدید به مقام ، میدانی فردوسی کیست توباید ده سال در دانشگاه معتبر درس بخوانی بعد فردوسی رابششناسی فکر کنم تو در دوران کودکی همیشه در فارسی صفر میگرفتی (296515)
پدرام
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۷:۳۸
دانشگاه تهران مظهر زیبایی و علم ماست و شعر فردوسی نیز بسیار عالی و به کلام حضرت محمد (ص) که فرمودند از گهواره تا گور در پی دانش باشید اشاره دارد ولی خوب بود سخن گهربار رسول اکرم (ص) در این شرایط حساس که به ایشان در غرب توهین شده حذف نمیگردید و نماد انرژی هسته ای هم که مرتبط با علم و دانش است در اسکناس حک میشد به هر حال از این موضوع حساس تر هم موضوعات دیگری است که باید به همه ی آن ها توجه کرد....، خدایا ملت ایران را به راه درست هدایت فرما و این ملت بزرگ را موفق گردان (296553)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۹:۵۹
رونالدورو ول کن مواظب غظنفر باش .این همه مشکلات اساسی مردم رو کار ندارند به چه چیزهایی گیر میدند . (296647)
فريبرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۲۱:۲۳
نفرين خدا بر اين وطن فروشانی که بجاى حمايت از مردم جيب خود را پر ميكنند و هفتصد ميليارد بيت المال را خوردند و بردند و آخ نگفتند و حالا چوب ميذارن لا چرخ اين دولت با خزانه خالى و تحريم و٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ (296699)