به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۰:۳۱
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۹۱۷۶۷
مقاله وارده

جنگ و نزاع، کلید حل هیچ مشکلی نیست

سهیل فارسی *

گروه مقالات: جنگ فرسایشی در سوریه و حمله سعودی‌ها با ائتلاف‌شان به یمن و همچنین جولان داعش در عراق معضلاتی مهم و در عین حال امنیتی – سیاسی است که حل آن منطقه پرتضاد ما یعنی خاورمیانه را آرام می‌کند و دلخوشی رژیم اسرائیل که با توافق هسته‌ای منزوی شده است را از بین خواهد برد.

ملت‌های سوریه، یمن و عراق از جنگ و اختلافات داخلی و تروریسم رنج می‌برند. آنها در نبود جنگ نیز وضعیت معیشتی مناسبی نداشته‌اند چه برسد به اینکه بخواهند با جنگ خونین داخلی، تروریسم و تفرقه هم دسته پنجه نرم کنند. یمن، سوریه و عراق از کشورهایی محسوب می‌شوند که همیشه تاریخ از جنگ داخلی رنج برده و تروریسم این مشکلات را عمیق تر و پیچیده نموده است. برای حل این بحران‌ها بی شک نیاز به اتفاق نظر در جامعه جهانی حس می‌شود و قدرت‌های بین المللی و منطقه ای باید برای نجات ملت‌ها گفتگو کنند و جنگ را پایان دهند.

اتحادیه اروپا، روسیه، ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند چهار ضلع حل بحران سوریه، عراق و یمن باشند. باید واقع بین بود. آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و جمهوری اسلامی ایران قطعا نخواهند توانست به تنهایی و صرفا با جنگ‌های نیابتی و یا مستشاری اوضاع را عوض کنند و ملت‌های منطقه و حتی دولت هایشان را از منجلاب تروریسم و اختلاف نجات دهند. همان طور که تابحال نه در عراق، نه در سوریه و حتی نه در یمن اوضاع تغییر نکرده است و در شرایطی که گفتگو و مذاکره‌ای بین قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی صورت نپذیرد این اوضاع روز به روز وخیم تر خواهد شد و تروریسم‌ها ابتکار عمل بیشتری پیدا خواهند کرد.

دولت‌های عراق، سوریه و یمن نیز از گفتگو و مذاکره قدرت‌ها استقبال خواهند کرد. زمانی که دولتهای درگیر و حتی قدرت‌های جهانی همانند روسیه و ایالات متحده صحبت از گفتگو برای حل بحران سوریه و یمن می‌کنند بی شک استقبال یک قدرت منطقه‌ای همچون ایران اوضاع را به نفع منطقه، ملتهای مسلمان و دولت هایشان تغییر خواهد داد. اگر دولت ایران بدلایلی امکان مذاکره مستقیم با آمریکا را ندارد می‌تواند برای نجات ملتهای مسلمان در قالب نشستی چهار جانبه و با حضور روسای جمهور روسیه، ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای اروپایی گفتگو را آغاز و پیگیری آن را در غالب گروه 2+2 به وزرای خارجه محول کند. باید برای نجات منطقه از تروریسم و سلفی‌گری عاقلانه ترین راه را برگزید و با مذاکره اوضاع را آرام کرد.

جنگ کلید حل هیچ مشکلی نبوده و قطعا نخواهد بود. دیپلمات‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارند که بحران ملت‌های برادرمان را با مذاکره حل کنند و قطعا حل بحران تروریسم و جنگ داخلی پیچیده تر و سخت تر از حل بحران هسته‌ای نمی‌باشد. موضوع مذاکرات در این مورد نه کشور ایران بلکه دولت‌های ثالث است که این مهم ابتکار عمل ما در مذاکراتی که روسیه هم در آن حضور دارد را افزایش می‌دهد. اینگونه می توان امیدوار بود که اوضاع ملتهای مسلمان با تدبیر به امید مبدل شود. انشاء‌اله
* فعال دانشجویی