به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۱۷۹۴۳
سینماگران یاد کیارستمی را گرامی داشتند

انتقاد سینماگران از حکم پرونده کیارستمی

گروه فرهنگی: جمعی از اهالی هنر و سینما در نودمین روز از درگذشت عباس کیارستمی کارگردان نامدار ایرانی با حضور در مزار وی با صدور بیانیه ای نسبت به حکم صادره در باره پرونده قصور پزشکی او انتقاد کردند.
انتقاد سینماگران از حکم پرونده کیارستمی
رییس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی تهران بزرگ چندی پیش از صدور حکم پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی کارگردان مطرح کشور خبر داد و گفت در این پرونده سه قصور مشخص شده است که دو قصور آن مربوط به مسافرت پزشک و تکمیل نکردن پرونده مرحوم کیارستمی و یک قصور دیگر قصور درمانی است.

در آیین یادبود کیارستمی که در ترک مزرعه محله لواسان برگزار شد یک عضو کمپین 'شما تنها نیستید' با قرائت این بیانیه گفت: اعلام رسمی حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی شاید به اندازه فاجعه مرگ او تکان دهنده بود. از دست دادن کیارستمی، ایران را متاثر کرد. این تاثر که حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق تری پیدا کرد که تاثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد.

مینا اکبری به نمایندگی از سینماگران و خانه سینما که عهده دار قرائت این بیانیه شده بود افزود: سیستم درمانی کشور که همیشه خود را نسبت به هرگونه انتقاد و شبهه مصون می دید، ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی شد و برای نخستین بار در تاریخ درمان مدرن ایران، جمعیت انبوهی از مردم در انتظار نتیجه بررسی ها ماندند.

وی قرائت این بیانیه را با این جمله آغاز کرد: پرونده خطای پزشکی کیارستمی: کات! اکبری افزود: این هنر زندگی عباس کیارستمی بود که با مرگ خود نیز اهمیت بیان حقایق و روشن شدن تاریکی ها را دو چندان کرد.
در این بیانیه آمده است: بدون شک هدف خانواده عباس کیارستمی از پافشاری بر ادامه روند حقوقی پرونده و حمایت گروه های مختلف مردم از آنها، مقابله با شخص و بیمارستان خاصی نبوده و نیست.

این که مرگ هنرمندی چون کیارستمی باعث شود حداقل حقوق دیگر بیماران در مراکز درمانی به عنوان سرفصلی مهم در ساختار سلامت کشور مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرد و جلوگیری از تضییع خواسته و ناخواسته حقی که به عنوان مهم ترین موهبت بشری به دست پزشکان و کارکنان بیمارستان ها سپرده می شود، در افکار عمومی زنده شود، نه تنها هدف کوچکی نیست، بلکه در راستای محتوای همان آثاری است که این هنرمند به جهان ارائه کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده : حالا این نتیجه ای که پس از چند ماه این دست و آن دست کردن (شاید با هدف سرد کردن التهاب موجود با گذشت زمان) اعلام شده، همه را حیرت زده کرده است و اگرچه حکم نهایی این پرونده، حتی اگر سنگین ترین و شدیدترین مجازات یک پرونده جنایی برای کل پزشکان و کارکنان بیمارستان هم بود، باز هم هیچ تناسبی با فاجعه ای که رخ داد نمی داشت.

اما درگذشت کیارستمی یکی از مهم ترین نهادهای جامعه را در برابر آزمونی بزرگ قرار داد که افکار عمومی قضاوت خود را درباره آن خواهد کرد، حتی اگر این قضاوت در نهاد رسمی قضا رخ ندهد. این بیانیه یادآورشده است: مسیر تلخی که با درگذشت عباس کیارستمی آغاز شده بود اینک وارد مرحله تازه ای شده است؛ تا روزی که درهای «بنیاد عباس کیارستمی» باز شود و علاوه بر ارتباط نسل ها زیر سایه سینما و معنا در زیر سقف آن، دریچه ایی به سوی حفظ حقوق بیماران نیز فراهم شود؛ ما کنار خانواده عباس کیارستمی خواهیم ماند و آنها را تنها نخواهیم گذاشت.

این بیانیه می افزاید: فارغ از هرسرنوشتی که در انتظار این پرونده پزشکی باشد، قاطبه مردم فراموش نخواهند کرد، صدور حکم غم انگیزی که دوازدهم مهرماه به تاریخ پیوست. در این بیانیه تصریح شده است: قاضی محترم این پرونده می تواند علیه خانواده عباس کیارستمی برای انتشار متن حکمی که با امضای خودش صادر شده، اعلام جرم کند، می تواند محکومیت سه ماه محرومیت پزشک معالج از حضور در مطب یا بیمارستان جم را بار دیگر در دادگاه تجدید نظر تقلیل دهد، می تواند نتیجه ای متفاوت تر و «منصفانه تر» از این (انصاف از کدام نگاه؟) برای پرونده در نظر نگیرد، اما با حافظه مردمی که در گروه ها و کمپین های مختلف و رسانه های رسمی و غیر رسمی نام عباس کیارستمی، هنرمند محبوب خود را تکرار می کنند، چه خواهد کرد. این حکم شائبه برانگیز که از خروجی خبرگزاری ها بیرون آمد، نه تنها لکه بی اعتمادی را از روپوش سفید پزشکان پاک نکرد بلکه مردم را نسبت به سیستم نظاره گر بر آن بدبین تر نیز کرد.

این بیانیه در خاتمه یادآورشده است: یادتان نرود که اعتماد و اطمینان از دل حقیقت و عدالت متولد می شود.هر مرگ اشارتی است به حیاتی دیگر و مرگ هر هنرمند مسیری است برای پرباری حیات های دیگر. عباس کیارستمی نامی است برای زندگی و دیگر هیچ. زنده یاد عباس کیارستمی از اسفند 1394 تا اوایل اردیبهشت 1395 به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری بود.

این هنرمند سینمای کشور بنا به تصمیم خودش هشتم تیرماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت و 14 تیرماه در همان شهر از دنیا رفت. پیکر این فیلمساز 20 تیرماه در منطقه ترک محله لواسان به خاک سپرده شد.
مرجع : ایرنا