به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۱۲۷۸۹۸

رمزگشایی يك روزنامه از بازی دكتر

گروه سياسي_رسانه ها: روزنامه شرق نوشت:رئیس دولت سابق، خود بیش از هر كس دیگر می‌داند كه تأیید صلاحیت و حضور حمیدرضا بقایی در میان نامزدهای نهایی انتخابات اردیبهشت، رؤیایی دست‌نیافتنی است. فردی كه مدعی است پنج‌ ماه در یك اتاق «كوچولو» زندانی بوده، آفتاب را ندیده و پخش فیلم بازجویی‌اش این حسن را دارد كه به همه آموزش می‌دهد كه چگونه در برابر بازجوها مقاومت كنند! پس چرا پس از چهار سال شال و كلاه كرده و خود را در معرض پرسش‌های تند و تیز خبرنگاران قرار داده است؟این پرسش البته، از منظر تحلیلی طرح می‌شود، چراكه از نگاه و مشی اصلاح‌طلبانه، حق آقای احمدی‌نژاد و جریان حامی ایشان - مانند همه شهروندان و گرایش‌های سیاسی - برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی محفوظ است و دفاع از آن لازم.
كلید پاسخ این پرسش، واكاوی نقش بازیگر بدون دیالوگ نمایش روز چهارشنبه در «جنت‌آباد» است. حمیدرضا بقایی، كسی كه آقای احمدی‌نژاد او را شبیه‌ترین فرد به خودش و مشایی توصیف می‌كند اما بر عكس دو همزادش، كم‌حرف و خجالتی به نظر می‌رسد. بدون دیالوگ بودن نقش بقایی البته، چیزی از اهمیت این نقش در سناریوی «بهاری» كم نمی‌كند. آقای بقایی قرار است از این به بعد و تا روز اعلام نام نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان، همان كاری را بكند كه تا به حال كرده؛ ساكت و گوش به فرمان، در كنار احمدی‌نژاد بنشیند و در انظار ظاهر شود تا رئیس دولت سابق بتواند با فراغ بال و با استفاده از فضای رقابت‌های انتخاباتی، دولت حسن روحانی را هدف حملات تند و تیز خود قرار بدهد.
تاكتیك احمدی‌نژاد، در نخستین گام، جلوی فروپاشی جریان حامی او را پس از چهار سال ركود و سرخوردگی می‌گیرد و در برابر استحاله‌شدن بدنه این جریان در جناح اصولگرا مانع ایجاد می‌كند. گام دوم یعنی خیز برای تسخیر دوباره دولت اما، به دلیل فقدان نامزد واجد شرایط تأیید صلاحیت، از هم‌اكنون محكوم به شكست است. آیا احمدی‌نژاد این را نمی‌داند؟ پاسخ این پرسش، همان‌گونه كه در بالا گفته شد بی‌شك مثبت است. اگر می‌داند، پس چرا خطر كرده و خود را به میانه چنین میدانی افكنده است؟ یك پاسخ شاید بذرپاشی برای افق ١٤٠٠ باشد.
دیگری و مهمتر اما رخدادی است كه كشور كمتر از ٤٥ روز دیگر شاهد آن خواهد بود؛ انتخابات ریاست‌جمهوری و تلاش برای یك‌دوره‌ای‌كردن ریاست‌جمهوری حسن روحانی. نفع آنی نقش‌آفرینی بهاری احمدی‌نژادی‌ها، از آنِ نامزدی خواهد شد كه اكنون اصولگرایان در مسیر اجماع بر سر او هستند. احمدی‌نژادی‌های بدون نامزد، با تخریب و هیاهو علیه دولت كنونی، به نامزد نهایی اصولگرایان پاس «گل طلایی» می‌دهند و او را قادر کنند، بر موج مطالبات تحریك‌شده عمومی سوار شده و از مانع حسن روحانی بگذرد.١٢ سال پیش، در بهار ٨٤، میوه «بازی پیچیده و چند لایه» اصولگرایان را احمدی‌نژاد برداشت كرد. شاید در بهار ٩٦ قضیه بر عكس شود.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۲:۳۱
تحلیل جالب و خوبی بود . تنها چیزی که معلومه اینه که کار اقای روحانی برای انتخابات بسیار بسیار سخت هست و احتمال یک دوره ای شدن ریاست جمهوری ایشان بسیار بالاست.( بدون تعصب و حزب بازی عرض میکنم ) چون نارضایتی عظیمی بر روی عملکرد دولت یازدهم در سطح جامعه شکل گرفته . برخورد بد و زشت وزاری ایشان با خبرنگاران هم که اخرین سوژه های خبری هست که به ضرر اقای روحانی می باشد ... (350557)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۶:۵۲
من درک نمی کنم طرف حکم زندان داره و تخلفاتش مشهوده . خود احمدی نژاد و دولتش عملکرد هشت ساله خیلی خیلی خیلی فاجعه باری دارند اما دوباره در پی کاندید شدن و ورود به قوه مجریه هستند . این دقیقا یعنی چی آخه ؟؟؟ (350577)
۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ۰۰:۱۲
یعنی اینکه مملکت قانون داره ولی در مورد هر کسی اجرا نمیشه (350614)