به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۱۲۸۴۲۲
سی‌‌و‌شش کشته و یازده مفقود دراستان‌های شمال‌غربی‌

تلفات یک باران بهاری!

می‌گل هشترودی
روزنامه بهار
با گذشت سال 95 با آن همه سختی و مشقتی که برای ملت ایران به همراه داشت کسی فکرش را هم نمی‌کرد که 96 با سیل و شمار کشته شدگان به همراه باشد اما آنچه که مشخص است سالی که نکوست از بهارش پیداست.
در پی بارش باران عصر جمعه 25 فروردین در شمال غرب کشور، رودخانه‌ها طغیان کرده وسیل در استان‌های شمال غربی روان شد. خبر‌ها حاکی از آن است که استان‌های آذر بایجان غربی و شرقی از جمله  عجب شیر با این سیل دست به گریبان هستند و شمار زیادی از هموطنان جان خود را از دست داده اند.شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان هلال‌احر در گفت‌وگو با بهار اعلام کرد تلفات تا عصر روز شنبه 30 کشته و 11 مفقود بوده است.
در عین حال معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از جان باختن ۳6 نفر در حادثه سیل و رانش زمین در چهار استان کشور خبر داده است.  مرتضی اکبر پوردر گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین آمار کشته‌شدگان و مفقودان حادثه سیل در ۴ استان کشور گفت: تعداد مفقودان این حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد جسد ۳6 نفر پیدا شده است. وی افزود: ۲۶ نفر در استان آذربایجان شرقی، ۱ نفر در آذربایجان غربی و ۵ نفر در استان کردستان فوت کرده‌اند که ۱ نفر از آنها بر اثر سیل و ۴ نفر دیگر در اثر رانش زمین جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته  مدیرعامل هلال احمر استان آذربایجان غربی  در جریان وقوع سیل در این استان دو نفر کشته و یک نفر مفقود شده‌اند. از روز جمعه  شاهد وقوع سیل در سه شهر ارومیه، اشنویه و نقده بودیم. در شهرستان ارومیه راه ارتباطی 40 روستا به علت سیل قطع شده بود که با تلاش امدادگران با وجود خرابی پند پل، اقلام امدادی در اختیار سیل زدگان قرار گرفت.  سیل ارومیه تلفات جانی نداشته و  تنها به زیرساخت‌ها و مزارع خسارت وارد کرده است.  در این سه شهر دو هزار و 96 نفر در معرض سیل قرار داشتند که 57 امدادگر به آنها امدادرسانی‌های لازم را انجام دادند.  
محمودی با اعلام اینکه در اشنویه دو نفر به علت سیل جان خود را از دست دادند، افزود: یک کودک 12 ساله و یک مرد 30 ساله در سیل اشنویه جان باختند.  جستجو برای یافتن جسد پسر بچه دوچرخه سوار ادامه دارد.  در سیل استان تنها یک نفر مفقود شده است.
اما در عجب شیر بارش باران و سیل بی‌رحم‌تر عمل کرده است. به طوری که تا به حال جسد 7 تن از هموطنان در این شهر پیدا شده است. در پی وقوع سیل در منطقه عجب شیر و اعلام مفقود شدن تعدادی از شهروندان، نیروهای جمعیت هلال احمر امدادرسانی‌های خود را جهت یافتن این افراد آغاز کردند. در نهایت نیز پس از تلاش‌های نیروهای امدادی و نظامی برای پیدا کردن مفقودان، پیکر 7 تن یافت شد. در حال حاضر امدادرسانی به افراد سیل زده ادامه دارد. به گفته فرماندار عجب شیر 20 نفر از اهالی این شهر در جریان سیل مفقود شده‌اند.
بارش باران پیش‌بینی شده بود
محمد صادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجا‌ن‌شرقی می‌گوید: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، در تمام نقاط استان با بارش باران مواجه بودیم و در مجموع بیش از ۴۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این میزان بارندگی در ۱۰ – ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است. معمولاً بارش شدید باران، سرمازدگی و غیره از سوی هواشناسی پیش‌بینی شده و اطلاع‌رسانی می‌شود، این‌بار نیز بارش شدید باران پیش‌بینی شده و به تمامی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شده بود و آنان ر ا مکلف کرده بودیم تا تصمیمات لازم را برای کاهش خسارات اتخاذ کنند. تجاوز به حریم رودخانه و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها منجر به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به ساخت‌وسازهای اطراف رودخانه‌ها شده است. وی از جاری شدن سیل در تمامی شهرستان‌های استان همچون، مراغه، بناب و اهر خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌هایی که ساعت ۱۹ روز جمعه به ما ارسال شد، در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر سیل خودروی افرادی که در حال عکس‌برداری از طغیان رودخانه‌ها بودند را با خود برده است و هم اکنون نیروها در حال امدادرسانی هستند.
 متأسفانه در روستای چنار عجب‌شیر، سیل باعث فوت و مفقود شدن چندین نفر شده است که علاوه بر نیروهای امدادی، از ارتش نیز درخواست کمک کردیم و شخص آقای استاندار نیز پیگیر این موضوع است. از صبح روز جمعه اورژانس، نیروی انتظامی، راهداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و غیره در حال آماده‌باش و خدمات‌رسانی هستند.
وی با بیان این که علی رغم بارندگی شدید، تلفاتی در شهرستان تبریز نداشتیم، گفت: در روستاهای شهرستان تبریز همچون هروی، بیرق و کندرود سیل جاری شده که اقدامات لازم و امدادرسانی انجام شده و هم‌اکنون سیل در این روستاها مهار شده است. بعد از پایان امدادرسانی و عادی ‌شدن شرایط، برآورد خسارت کرده و به نهادهای مرتبط اطلاع خواهیم داد تا در اسرع وقت، خسارات ناشی از سیل را جبران کنیم. وی به مردم توصیه کرد که از ایستادن در کنار رودخانه‌ها و عکسبرداری از سیل خودداری کنند؛ چرا که در شهرستان آذرشهر همین عکس گرفتن از سیل حادثه آفرید. پورمهدی با بیان این که همین بارش‌ها به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم تذکرات مسئولان را جدی بگیرند تا با کمترین خسارت ممکن این سیل را پشت سر بگذاریم. جلسات مدیریت بحران در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر تشکیل شده، تمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام شده و همچنین فرمانداری‌های بناب و اسکو نیز به عنوان فرمانداری‌های معین، این دو شهرستان را در امر امدادرسانی یاری خواهند کرد.
17 کشته در آذربایجان شرقی
اما سیل در استان‌های غربی به همین خلاصه نشده و در آذربایجان شرقی فاجعه آفرید به طوری‌که مسئولان استان آذربایجان شرقی می‌گویند تنها در این استان در پی وقوع سیل 17 نفر کشته و 20 نفر مفقود شده اند. شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمر در این باره می‌گوید: از روز جمعه  تا ساعت 10 صبح امروز شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی از شهرها و شهرستان‌های کشور بوده ایم.
  استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و مازندران متاثر از سیل بوده و امدادرسانی‌ها در این استان‌ها آغاز شده است. معاون عملیات سازمان امدادو نجات هلال احمر با اشاره به وضعیت شهرستان‌های متاثر از سیل اظهارکرد: در شهرستان‌های مراغه، چارایماق، هریس، بستان آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز، زنجان و نور شاهد سیل و آبگرفتگی هستیم.
فتحی با ارائه آماری از تعداد افرادی که در پی سیل از نیروهای هلال احمر خدمات دریافت کرده‌اند تصریح کرد: هزار و 150 نفر در پی سیل اخیر از نیروهای هلال احمر خدمات دریافت کرده و 133 نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کرده اند. وی در خصوص تعداد افراد مفقود شده در پی سیل اخیر اذعان کرد: در دو شهر آذرشهر و عجب شیر، 31 نفر مفقودی اعلام شده و نیروهای امدادی به دنبال پیدا کردن این افراد هستند. تاکنون مرگ 9 تن در پی سیل اخیر تایید شده است. خبر‌ها حاکی از آن است که جستجوی هوایی و تلاش امدادگران برای یافتن مفقودین سیل آذرشهر و عجب‌شیر ادامه دارد.
پس از وقوع سیل، تیم‌های امدادی در محل حاضر و امدادرسانی‌های خود را آغاز کردند.  نیروهای مدیریت بحران و هلال احمر در محل حضور داشته و اقداماتی را به افراد سیل زده ارائه می‌کنند. شدت سیل در دو شهر آذرشهر و عجب شیر بیش از سایر شهرها است. از طرف دیگر خبر‌ها حاکی از این است که با طغیان رودخانه مردق چای ملکان، در این محدوده تلفات جانی نداشته ایم. محمدباقر خانی، فرماندار ملکان می‌گوید: طغیان رودخانه مردق چای ملکان تلفات جانی نداشته است. در خصوص خسارت مالی هم دستگاه‌های مسئول در حال برآورد میزان خسارت هستند و هنوز مشخص نشده است. از ساعت 19 روز جمعه به محض بالا آمدن سطح آب رودخانه مردق چای، کلیه دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی در آماده باش کامل قرار دارند.  طغیان رودخانه مردق چای ملکان مدیریت شده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
آسیب در 7 روستا
در پی این اتفاقات عباس حسن‌خانی، فرماندار ارومیه درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده  ارومیه گفت: بیشترین میزان بارش در ارومیه  در بخش سیلوانا و در منطقه مرگور اتفاق افتاده بود، به‌علت طغیان رودخانه باراندوز در 7 روستای اطراف آن برخی منازل آسیب دیدند و آبگرفتگی معابر را شاهد بودیم. در این منطقه سه فقره پل دچار آسیب جدی شدند، هم‌چنین محور راژان به زیوه مسدود است که با استقرار اکیپ راهداری پیش‌بینی می‌شود تا 24 ساعت آینده محورهای اصلی دسترسی به روستاها بازگشایی  و پل‌هاشم‌آباد بازسازی شود. هم‌چنین آب‌گرفتگی در طول مسیر و خسارت‌ها به زمین‌های زراعی را شاهد هستیم، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.
 هم‌چنین پل برده سور سیلوانا که در مسیر اصلی قرار دارد نیز دچار‌ترکیدگی شده و امکان‌تردد در این مسیر وجود ندارد. طغیان رودخانه نازلو چای نیز موجب آب‌گرفتگی در روستاهای پائین‌دست شده که اکیپ‌های امدادرسان برای کمک‌رسانی و توزیع آذوقه در میان سیل‌زدگان در این مناطق نیز مستقر شده‌اند. فرماندار ارومیه با بیان این‌که در برخی نقاط ارومیه بارش باران بیش از 60 میلی‌متر بوده است، گفت: وجود برف در ارتفاعات و بارش شدید باران موجب سیلاب شد که با آمادگی کامل ستاد بحران حادثه به‌خوبی مدیریت شد و طی ساعات آینده تخلیه آب در همه روستاها انجام خواهد شد. در خود شهر ارومیه موردی از سیل‌زدگی گزارش نشده است، مشکلات به وجود آمده در روستاها نیز با تدابیر اندیشیده شده در اسرع وقت برطرف خواهد شد.
30کشته درآذربایجان غربی
تا کنون آخرین آمار کشته شدگان از سیل در استان‌های غربی که توسط سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شده  30 تن است و احتمال افزایش این آمارها وجود دارد اما آنچه مشخص است این است که شرایط بحرانی در روستاهای نقده با تلاش مسئولین کنترل شده است. مرتضی فرامرزی‌، فرماندار نقده می‌گوید: امروز با توجه به کاهش میزان آب رودخانه گادار شرایط بهتر است و در حال خروج از بحران هستیم. دیروز بر اثر سیل به روستاهای اطراف رودخانه گادار خسارت وارد شده است اما تعیین  این خسارت‌ها بعد از کنترل بحران آغاز خواهد شد. در مسیر نقده به محمدیار یک کانال انتقال آب کشاورزی بود که باعث مشکلاتی می‌شد که با نظر کارشناسان امر تصمیم بر تخریب این کانال گرفته شد تا شرایط به حالت عادی برگردد. همچنین رضا مسافر، ‌معاون امداد جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی از امداد‌رسانی به بیش از 2000 هزار خانوار سیل زده در استان خبر داده و گفته است در کل به تعداد بیش از 25 روستا در این 3 شهرستان عملیاتی امدادی انجام شد و همچنین به علت طغیان رودخانه گدار تعداد 38 روستا در معرض سیل قرار داشتند که در مجموع به 4856 خانوار با استعداد نزدیک به 28 هزار نفر امدادرسانی شد. مسافر با اشاره به تعداد حادثه دیدگان گفت: در مجموع در سه شهرستان تعداد بیش از 2 هزار خانوار دچار حادثه شده بودند. در این عملیات سیلاب 57 نفر از عوامل امدادی به مناطق سیل زده اعزام شده بودند و با امدادرسانی به موقع، اقلام مورد نیاز بین سیل زدگان توزیع شد.
داریوش باقرجوان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی از آسیب شدید روستای چنار عجب شیر و اشان مراغه بر اثر سیل زدگی روز گذشته خبر داد  و گفت:  هنوز میزان این آسیب‌ها برآورد نشده است. پل اصلی خروجی آذرشهر به عجب شیر از ساعت 9 شب گذشته تا سه صبح به دلیل‌ترس از شکسته شدن بسته شد و‌تردد از راه جایگزین درون شهری انجام می‌شد و پس از آن و با روان‌تر شدن سیلاب این پل باز شد و اکنون مشکلی نیست و‌تردد از این پل انجام می‌گیرد. روستای چکان عجب‌شیر به دلیل واقع شدن در مسیر سیلاب و محل دره، دچار آبشستگی شده است و میزان دقیق خسارت‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست و با تلاش بی‌وقفه‌  عوامل راهداری، راه برای ادامه‌ عملیات ایمن‌سازی باز شد. شهرستان‌های عجب‌شیر، آذرشهر، شبستر، ورزقان، هشترود، خسروشهر و مراغه از جمله استان‌های در معرض سیل روز گذشته بودند.
 در برخی جاده‌ها نیز به دلیل تخریب دامنه‌ کوهستان‌ها و ریزش سنگ تخریب وجود دارد و در این مورد نیز عوامل راهداری استان به سرعت وارد عمل شده و در راستای بازگشایی جاده‌ها تلاش کردند. روستای اشان در محور مراغه نیز دچار تخریب و خسارت شده و تلاش‌ها برای بهسازی ایمن ادامه دارد و در خصوص تخریب پل‌ها نیز برخی پل‌ها با دهانه‌های کوچک‌ در مسیرهای هشترود، کوزه‌کنان، مراغه و ورزقان تخریب شده‌اند.
دستور رئیس جمهور
 در پی وقوع این حادثه مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز نیز با انتشار پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار خواستار اقدامات دقیق و سریع مسئولان برای کاهش اثرات این حادثه شد. به دستور رئیس جمهور نیز هیاتی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به سیل زدگان، عازم استان‌های شمال غربی کشور ‏شده است. همچنین وزیر نیرو در عصر روز شنبه از مناطق سیل‌زده بازدید کرد.