به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۱۲۹۸۶۷

ترکیه و ساخت دیوار امنیتی در مرز ایران

محمود فاضلی-روزنامه بهار
در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های‌ترکیه مدعی شدند دولت‌ترکیه به منظور مقابله با تهدیدات و تحرکات عناصر پ.ک. ک. به داخل‌ترکیه برنامه تاسیس دیوار در مرز‌ترکیه با ایران را دارد. نیروهای مسلح‌ترکیه در هفته‌های گذشته شکست‌هایی از طرف عناصر پ. ک. ک در مرزهای ایران متحمل شده است. مقامات‌ترک مدعی‌اند پ. ک. ک. چندین اردوگاه در نزدیک مرز‌ترکیه و در داخل خاک ایران دارد که حدود 800 تا 1000 نفر از عناصر این گروه در آنها مستقر هستند. به عنوان اقدام پیشگیرانه ما در مرز 70 کیلومتر دیوار خواهیم ساخت و بقیه آن را نیز با برج‌های دیدبانی و فنس‌های آهنی می‌بندیم. ما چراغ‌هایی را در مرز نصب می‌کنیم. ‌ هر چند در نتیجه مبارزه قاطعانه و مؤثر ارتش‌ترکیه با‌تروریسم، نفوذ عناصر پ. ک. ک از مرزهای جنوبی این کشور در حد قابل توجهی کاهش یافته است، ولی این گروه در مناطق مرزی ایران با‌ترکیه نیز اردوگاه‌هایی دارد. این اردوگاه‌ها در نقاط اطلاعاتی مستقر هستند. در چارچوب این تدابیر 70 کیلومتر از مرز آغری- ایغدیر با کشیدن دیوار و مابقی آن نیز با برج و سیم خاردار بسته شده و سراسر این مرز با نورافکن روشن خواهد شد.

با اینکه مرزها در جهان در حال از بین رفتن است ولی آنکارا همچنان به سیاست‌های امنیتی خود ادامه می‌دهد.‌ترکیه در سال‌های اخیر علاقه زیادی به ایجاد دیوارهای امنیتی با سایر همسایگان خود داشته است.‌ترکیه در گذشته ساخت دیوار 10 کیلومتری و به ارتفاع چهار متری در منطقه‌کاراکامیش‌در استان‌غازی انتپ‌در مرزهای جنوب شرق‌ترکیه با سوریه را احداث کرد، دیواری که مجهز به سیم‌های خاردار و دوربین‌هایی برای کنترل و نظارت بوده و علاوه بر تلاش جهت ممانعت از عملیات قاچاق در مرزهای دو کشور و حفظ امنیت مرزها، مانع از عبور مهاجرین غیرمجاز سوریه به‌ترکیه است.‌ترکیه در پی‌نگرانی از افزایش درگیری‌ها در شمال سوریه نسبت به احداث این دیوار حائل اقدام کرده است.

ساخت این دیوار منجر به واکنش‌های منفی و اعتراضی در میان احزاب مخالف دولت و چند شهر‌ترکیه شد. حتی شهردار شهر‌نوسایبین‌در نقطه صفر مرزی با سوریه که نام این دیوار را ‌دیوار شرم و خصومت‌گذاشته بود، در اعتراض به این اقدام اعتصاب غذای 9 روزه نمود و مدعی شد این منطقه مرزی دارای جمعیتی کردنشین هستند و مردم این دو شهر روابطی دارند که به دهه‌های پیشین باز می‌گردد و اعضا و بستگان خانواده‌ها در دو طرف مرز ساکن هستند. احداث این دیوار حائل در مرز‌ترکیه و سوریه از سوی همین شهردار به مانند اقدام اسرائیل در احداث دیوار حائل در کرانه غربی رود اردن نام گرفت.

نمایندگان کردتبار مجلس‌ترکیه از حزب صلح و دموکراسی نیز از احداث دیوار مرزی از سوی‌ترکیه بین کردهای سوریه و‌ترکیه به تندی انتقاد نموده و تاکید کردند دولت‌ترکیه گمان می‌کند که می‌تواند با کشیدن دیوار، کردها را از هم جدا کند. دیوار برلین در قرن بیستم فرو ریخته شد، اما دیوار بین سوریه و‌ترکیه احداث شد. احداث این دیوار با دموکراسی و ارزش‌های انسانی مغایرت دارد. ساخت چنین دیوارهایی از سوی‌ترکیه در شرایطی است که همسایگان این کشور از جمله یونان و بلغارستان، آنکارا را به بی‌توجهی در جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی به دو کشور متهم می‌کنند. بلغارستان برای جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی قاچاق به این کشور، دیوار 30 کیلومتری در مرز مشترک 275 کیلومتری با‌ترکیه احداث کرد. در یک‌سال اخیر بلغارستان با موج ورود مهاجران غیرقانونی به سمت این کشور از‌ترکیه، روبه‌رو شد. یونان نیز با بودجه 2/3 میلیون یورویی دیواری 10 کیلومتری  در مرزهای خود با‌ترکیه احداث نمود.

این دیوار به‌منظور جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی از‌ترکیه به یونان و با هدف بستن راه ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا احداث شد. طول این دیوار 10 کیلومتر است و ارتفاع آن به دو و نیم متر می‌رسد. بر روی این دیوار، از دو ردیف سیم خاردار مجهز به شوک الکتریکی و 24 دوربین مداربسته جهت کنترل مرزهای دو کشور استفاده شده است. ابتدا قرار بود طول این دیوار 206 کیلومتر باشد که به‌دنبال مخالفت‌ احزاب سیاسی این کشور، طول آن به 10 کیلومتر کاهش یافت. به اعتقاد وزیر‌حمایت از شهروند‌یونان‌برای حفاظت از مرزها، کشورهای همسایه نیز باید همکاری کنند.‌ترکیه از مرزهای خود حفاظت نمی‌کند‌.