به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۳۰۸۶۵
کدام خوراکی افطار ارزان تر تمام می‌شود؟

هزینه سفره افطار برای چهار نفر

گروه اقتصادی: ماه مبارک رمضان ماه خوراکی های رنگارنگی است که مختص دوران خاص روزه داری است.
هر چند برخی دست اندرکاران بازار معتقدند بازار آش و حلیم در رمضان های گرم سال به داغی زمستان نیست اما با این حال آن قدر بازار این خوراکی ها اهمیت دارد که اتحادیه های مرتبط با این اقلام قیمت های مصوب عرضه را اعلام کنند تا مبنایی باشد برای پیش گیری از گران فروشی. از سوی دیگر دولت همواره تدابیری را برای تامین گوشت و مرغ و برنج و لبنیات مورد نیاز در این ماه می اندیشد تا بازار با کمبودی خاص روبرو نباشد.
 سفره های افطار
 چای ، شکر ، پنیر، کره ، شیر ، خرما، آش ، زولبیا و بامیه و نان داغ ، در برخی موارد حلیم به نسبت ذائقه روزه داران و همچنین حلوا بر سفره های ایرانی افطار خودنمایی می کند . امسال دولت برای تامین نیاز بازار حتی نسبت به واردات گوشت گوسفند از قزاقستان و استرالیا و ... اقدام کرده است تا مبادا مانور دلالان در بازار سبب شود این ماده پرمصرف پروتئینی با سختی هایی بیش از انتظار تامین شود. گوشت و مرغ و برنج در ایران چزو اقلام پرمصرف گرانی هستند که دغدغه تامین آنها و کنترل قیمت همواره ذهن مقامات دولتی را به خود مشغول می کند.نان امسال نیز به سنت سال های اخیر گران نشده است اما افزایش قیمت ملزومات تهیه خوراکی های ویژه رمضان سبب شده است هزینه آن نسبت به سال های گذشته افزایش یابد.بر اساس اعلام اتحادیه پرندگان غذاهای سنتی، قیمت هر کیلو آش رشته 12 هزار تومان و قیمت هر کیلو حلیم 15 هزار تومان خواهد بود. اگر مبنای هر پرس آش همین 15 هزار تومان در نظر گرفته شود . هر 250 گرم آش برای افطار قیمتی در حدود سه هزارتومان دارد . البته واحدهای صنفی هر پرس آش را هفت هزار تومان عرضه می کنند . یعنی چیزی بیش از 250 گرم برای هر نفر به عنوان یک پرس آش در نظر می گیرند.

از سوی دیگر هر کیلو خرما که این روزها خوراکی مقوی گران بازار است و پله های ترقی قیمت را طی کرده است به حدود 20 هزار تومان می رسد. اگر مصرف یک وعده افطار برای یک خانوار چهار نفره 200 گرم در نظر گرفته شود، بهای خرمایی که هر غروب بر سفره ها خودنمایی می کند به حدود چهار هزار تومان می رسد. این نسبت در خصوص زولبیا و بامیه نیز برقرار است. قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک از سوی اتحادیه قنادان 12 هزار تومان اعلام شده است . به این ترتیب هر 200 گرم بامیه برای یک خانوار چهار نفره 2400 تومان در نظر گرفته می شود. هر بسته 450 گرمی پنیر در خرده فروشی ها به قیمت 5100 تا 5200 تومان فروخته می شود. هر کیلو کره نیز قیمتی در حدود 29 هزار تومان دارد . کره های صد گرمی نیز بین 3 تا چهار هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود. بر این اساس هر لیتر شیر نیز در حدود سه هزار تومان قیمت دارد و مصرف یک لیون شیر در وعده افطار می تواند هزینه ای سه هزار تومانی را برای خانواری چهار نفره به همراه داشته باشد . بسته 500 گرمی چای که می توان تکافوی مصرف یک ماه خانوار روزه دار ایرانی را بدهد در حدود 23 تا 25 هزار تومان فروخته می شود.از سوی دیگر هر کیلو قند و شکر به ترتیب بین 3 تا 4500 تومان فروخته می شوند.

البته این میزان می تواند حداقل مصرف نیم تا یک ماه خانواده ایرانی را تامین نماید.اگر هزینه تهیه هر بشقاب حلوا با توجه به بهای آرد و روغن و زعفران و گلاب حدودا 10 هزار تومان برآورد شود. هر قرص نان سنگک یا بربری نیز بین 800 تا هزار تومان قیمت دارد . به این ترتیب بهای تهیه یک افطار ساده و سنتی برای خانوار چهار نفره بدون در نظر گرفتن هزینه چای و قند و شکر ، بین 30 تا 40 هزار تومان است. باید در نظر گرفت برخی سمنو و شله زرد و سبزی خوردن و خامه و مربا و عسل و ... را نیز در این سفره جای می دهند که به فراخور قیمت ها ، بهای آن افزایش می یابد.قیمت سفره افطار برای یک خانواده چهار نفره به این ترتیب با اضافه شدن اقلاکی از این دست قابلیت افزایش تا حدود صد هزار تومان را نیز داراست.