به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۳۳۵۹۴

شهربانو امانی: شورایعالی پروژه‌ نبود

شهربانو امانی-فعال سیاسی اصلاح‌طلب در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت: اصلاح‌طلبان جمع شدند که با یک برنامه منسجم در سیاست حضور فعال داشته باشند و گام اول این انسجام، موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 همراه ائتلاف با اعتدال‌گرایان با تدبیر و همگرایی بود. گام دوم ضمن انسجام بیشتر و با حضور اشخاصی از شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلبان و اشخاص ملی و تاثیرگذار که در احزاب نبودند، تشکیل شد و اسمش را شورای عالی گذاشتند تا برای شرکت در انتخابات مجلس دهم حضور پیدا کنند. بر همین اساس شوراهای عالی شهرستان‌ها و استان‌ها هم تشکیل شد و یک هم‌افزایی را با خود به همراه آورد. در گام دوم پیروزی شورای عالی، کاندیداها با همان فرآیند عقلانی وارد مجلس شدند.

گام سوم هم انتخابات ریاست جمهوری و پشتیبانی تمام‌قد از ادامه موفقیت روحانی برای ریاست جمهوری و هم انتخابات شوراها که در هشت کلان شهر کشور و مراکز تهران و خصوصا شهر تهران، اصلاح‌طلبان به پیروزی رسیدند، بود. با وجود این، در حال حاضر تقریبا یک‌سوم استان‌های ما هنوز نتوانستند این هم‌افزایی را بین خود ایجاد کنند، اما در شورای عالی کشوری که روز پنجشنبه اولین نشست خود را بعد از انتخابات ریاست جمهوری با حضور شوراهای عالی مراکز استانها و منتخبین اصلاح طلب شهرهای بزرگ برگزار کرد، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان معتقد بودند شورای عالی اصلاح طلبان به عنوان یک سرمایه است. که فرآیندی را تعریف کرده و خروجی آن موفقیت گام‌به‌گام اصلاح‌طلبان بوده است. اینکه شورا می‌تواند ضمن مرتفع کردن نقاط ضعف و مشکلات، نقاط قوت را تقویت کند و به شکل جبهه‌ای راه را برای پاسخگویی به مطالبات مردم که به گفتمان اصلاح‌طلبی رای دادند، ادامه دهد.

در حالی که بیش از 70 درصد جامعه نظرات و برنامه‌های اصلاح طلبی را می‌پسندند، کلمه تکرار خاتمی به عنوان سرمایه‌ای مهم در سپهر سیاسی کشور تاثیرگذار است و توانست به رای‌آوری اصلاح طلبان کمک کند. ضمن اینکه باید این سرمایه اجتماعی را حفظ کرد، باید به هم‌افزایی و اضافه کردن این سرمایه و نهادینه کردن هرچه بیشتر سرمایه اجتماعی گفتمان اصلاح‌طلبی صحه گذاشت.

همچنین نمی‌توان گفت شورای عالی پروژه‌ای بوده است. پس از انتخابات مجلس دهم، این گفت‌وگو بین اصلاح‌طلبان به وجود آمد و خوشبختانه بعدا ضمن ارزیابی و پایش عملکرد شورای عالی در انتخابات هفتم اسفند 94، رفع اشکالات شد. عده‌ای معتقد بودند که شورای عالی پروژه‌ای کار کرده و وقتی انتخابات تمام شد باید منحل شود. همین بحث اکنون بعد از انتخابات 29 اردیبهشت مطرح شده اما عده کثیری از اصلاح‌طلبان و حتی در استان‌هایی که نتوانستند اجماع کنند، معتقد نیستند که شورای عالی باید منحل شود، بلکه می‌گویند ضعف‌های شورای عالی باید رفع شده و نقاط قوت آن تقویت شود. بخش مهمی از تاثیرگذاری گفتمان اصلاح‌طلبی هنرمندان و ورزشکاران و سایر مراجع رجوع جامعه هستند. برای تقویت این گفتمان باید فعالیت جبهه‌ای را ادامه داد. ضمن اینکه این فعالیت را تقویت می‌کنیم، باید برآیند نیروهای جبهه‌ای را بیشتر کمک کنیم تا دستاورد این فرآیند بیشتر از امروز باشد. اصلاح‌طلبان در انتخاباتی که اجماع بین اصلاح‌طلبان بود برنده شده و نشان می‌دهد رویکرد جامعه به گفتمان اصلاح‌طلبی و روش‌های اصلاح طلبان برای ادامه کشور مثبت است.

از جمله نواقصی که از طرف شورای عالی سیاست‌گذاری وجود داشته، این است که برخی از استان‌ها فرمول پیشنهادشده را رعایت نکرده و نتوانستند به اجماع برسند، یا برآیند نیروهای اصلاح‌طلبان صفر بوده و کرسی‌ها را واگذار کردند. این عدم انسجام نیروهای اصلاح‌طلبان را در این حوزه نشان می‌دهد. در کشور ما حزبی کار کردن نهادینه نشده است، اگر نهادینه بود حق با کسانی بود که می‌گفتند شورای عالی باید منحل شود. اما در سال 84 که رقابت درون‌جبهه‌ای و حزبی برگزار شد، ما میدان رقابت را به جریان رقیب واگذار کردیم و همه این هزینه‌ها به مملکت تحمیل شد. در حال حاضر اصلاح‌طلبان متوجه شده‌اند که تجربه کار جبهه‌ای در شرایط فعلی کشور می‌تواند مفید باشد و این فرصتی را ایجاد می‌کند که احزاب بیشتر از گذشته به نهادینه کردن تحزب در کشور روی آورند.

جریان رقیب روحانی از روز بعد از انتخابات مثل همه دوره‌ها نبود. وقتی دیدند که برنده ریاست جمهوری روحانی است، خصوصا در حوزه فرهنگی و اجتماعی فضایی را ایجاد کردند و با در دست داشتن‌تریبون اعلام کردند که در این چهار سال رسما خواهند ایستاد. مخالفان اصلاح‌طلبی می‌دانند که اگر اصلاح‌طلبی نهادینه شود نمی‌توانند به افکار عمومی فشار بیاورند. بنابراین مهم‌ترین راهبرد جریان رقیب این است که درون اصلاح‌طلبان اختلافات را دامن بزنند و بزرگنمایی کنند. تاکید بر این است که دولت، شورا و مجلس با تقویت جامعه مدنی و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی برنامه‌‌ها و عهدهایی که در زمان انتخابات با مردم بسته شده را محقق کنند. این هم در فضایی آرام و قابل سنجش عملی می‌شود. اکثریت اصلاح‌طلبان هم معتقدند به جای اینکه به اختلافات دامن بزنند، نقاط قوت را تقویت کنند. اینکه شورای عالی با تجزیه تحلیل و نقد از درون کار خود را ادامه دهد و این سرمایه‌‌ مهم مراقبت و تقویت شده و به سطح جامعه کشیده شود.

مانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ۱۴:۵۶
اصلاح طلبان به هوش باشند گرفتار تله ای که جناح مقابل برایشان گذاشته اندو آن تفرقه است نشوند ,میخواهند به همان بلایی که خود گرفتارند شما را هم مبتلا کرده که در انتخاباتهای بعدی شکست بخورید . (354656)
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۲۶ ۰۷:۵۶
با نظر شما موافقم (354666)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ۱۶:۴۱
پرهیز از اختلاف و تفرقه اصلاحات که بنفع اصولگرایان است و... (354658)
۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ۱۷:۰۸
چی بگم که شرایط خاصی هست و اصلاحات و اعتدال مغرور نشوند نمونش ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه ازاد و... (354661)