به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۳۳۸۸۳

ایران و آمریکا؛ ضرورت مذاکره یا ...؟

ایران و آمریکا؛ ضرورت مذاکره یا ...؟
روزنامه بهار: ایران و آمریکا؛ پرونده‌ای به در ازای چهار دهه است. گروه هایی در هر دو کشور نسبت به رابطه و مذاکره بین این دو کشور بی تمایل هستند و از اهرم‌های در اختیارشان هم برای ایجاد مانع بر سر راه مذاکره استفاده می‌کنند. در کنار این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این قریب به چهل سال هم شاهد چند استثنا در این ممنوعیت مذاکره بین مسئولان رسمی ایران و آمریکا بوده‌ایم که مهمترین آن پرونده هسته‌ای بوده است. مذاکرات هسته‌ای که در نهایت به برجام رسید. توافقی که در آن هم خطوط قرمز اصلی نظام حفظ شده و هم تحریم‌های مرتبط با این پرونده برطرف شده است.

با نگاهی به گفته‌های طرف‌های گوناگون برجام از شب امضای این توافق تا امروز همواره شاهد آن بوده‌ایم که همه طرف‌ها بر این نکته تاکید می‌کردند که «اجرای برجام» نسبت به دست یافتن به برجام با همه پیچیدگی‌ها و سختی‌هایش کاری سخت‌تر است. واقعیت آن است که برجام توافقی پیچیده و چند لایه است که برخی مفاد آن مانند هر توافق دیگری شبیه به آن دارای تفاسیر متعدد است و همین عدم تفسیر واحد از برجام سبب آن می‌شود که اجرای آن پیچیدگی‌های بیشتری را نسبت به تدوین آن داشته باشد. از همین رو اجرای دقیق برجام نیاز به هماهنگی و رایزنی بسیاری دارد. ممنوعیت مذاکره ایران و آمریکا بنا بر گفته رهبری انقلاب به سایر پرونده‌های بین دو کشور مرتبط است. در نتیجه نمی‌توان ممنوعیت مطرح شده از سوی ایشان را مانعی بر سر راه مذاکره مقامات دو کشور برای اجرای برجام دانست.

سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ایالات متحده فرصت مناسبی بود که  مقامات ارشد دیپلماسی دو کشور برای اولین بار در زمان دولت‌ترامپ نشستن پشت میز مذاکره را تجربه کرده و موانع پیش رو در راه اجرای برجام را برطرف سازند. اختلافات به وجود آمده در اجرای توافقی با مختصات برجام را نمی‌توان با درشت گویی پشت‌تریبون‌ها حل و فصل کرد و ایده‌های «ترامپی» مانند خروج از برجام مایه خسارت برای همه طرف‌ها خواهد شد.

به نظر می‌آید که دیر یا زود وزرای امور خارجه ایران و آمریکا می‌بایست به مذاکره مستقیم با یکدیگر روی بیاوند، که این تنها راه رسیدن به فهم مشترک در مسیر اجرای برجام خواهد بود. تندروهای وطنی باید همواره این را به خاطر داشته باشند که برجام ساده به دست نیامده است که بخواهیم با بهانه‌تراشی‌های واهی و مرتبط کردن تحریم‌های غیر هسته‌ای به برجام بر سر راه اجرای این توافق سنگ‌اندازی کرده و فضای سیاسی – رسانه‌ای کشور را به دلیل رقابت‌های جناحی تبدیل به فضای ضد برجامی کرده و از گشایش‌های ایجاد شده به واسطه این توافق غفلت کنیم. برجام تصمیم نظام و توافقی برای همه است که شکست در اجرای آن به ضرر همه خواهد شد.

حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ۱۴:۱۲
بعید میدانم در این فضا و زمان تندروهای دوکشور موافق مذاکرات باشند (354763)