به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۲ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۱۳۴۰۱۴

این سلفی ۵۰ میلیون بار بازدید شد

گروه عکس: یک حیوان چگونه می تواند از خود سلفی بگیرد. این را باید از یک عکاس مشهور به نام دیو اسلتر پرسید. اسلتر شش سال پیش در پارک ملی جنگلی اندونزی و در گرمای 45 درجه مشغول عکاسی از میمون ها بوده است. او تجهیزات مختلفی از عکاسی به دنبال خود داشته است.
به گزارش جام جم آنلاین، یک میمون سیاه کاکل دار در آن ماجراجویی عکاس آمریکایی باعث می شود تا بزرگ ترین جنجال کپی رایت آن هم بر سر یک سلفی رقم بخورد.این عکاس حیات وحش اکنون با بنیاد جهانی مسئول دانشنامه ویکی پدیا وارد جنگ حقوقی کپی رایت شده است. چرا؟ داستان خیلی جالب است.
 سلفی

او در جریان پروژه عکاسی خود در اندونزی متوجه می شود میمون های سیاه کاکل دار این جنگل بدون ترس به او و تجهیزاتش نزدیک می شوند. در جریان این سه روز وقتی یک بار دیوید اسلا‌تر دوربینش را تنظیم کرده بود، یکی از میمون‌ها که رو به لنز قرار داشته دستش را دراز کرده و در همان حال از خودش یک سلف‌پرتره گرفته است. عکسی که حالا طبق تعاریف نوعی سلفی به شمار می‌آید و از قضا سلفی جالب و پرخواهانی هم از آب درآمده است. دیوید اسلا‌تر بعد‌ها نسخه‌های متعددی از این عکس پرطرفدار را به قیمت ۲ هزار پوند می‌فروشد ولی از زمانی که وبسایت پرمخاطب ویکی‌پدیا میمون را مالک اصلی عکس اعلام می‌کند و عکس را به عنوان جزوی از مالکیت عمومی به شمار آورده کسی حاضر به خریدن اصل عکس از عکاس نشده است.

اکنون دیوید اسلا‌تر معترض است که اگر چه عکس را خود میمون گرفته ولی چون او مالک دوربین و تنظیم‌کنندهٔ آن است بنابراین کپی‌رایت عکس به او تعلق دارد و اقدام سایت ویکی‌پدیا ناقض قانون کپی‌رایت است و عمومی شدن عکس به او ضرر مالی رسانده است.ولی از آن طرف ویکی‌مدیا یا نهاد اداره‌کنندهٔ ویکیپدیا معتقد است مالک عکس کسی است که دکمهٔ شا‌تر را فشار داده و چون او یک میمون است و قانون کپی‌رایت هم فقط شامل انسان‌ها می‌شود بنابراین این قانون دربارهٔ این عکس مصداق ندارد و این سلفی حیوانی در اصل اثری متعلق به عموم مردم است و کپی‌رایت شخصی ندارد.


از‌‌ همان زمان بود که دیوید اسلا‌تر از ویکی‌مدیا خواست این عکس را از عکاس خریداری یا کلا از روی وبسایتش حذف کند ولی مدیران ویکی‌پدیا محکم سر حرفشان ایستاده‌اند و این سلفی جنجالی را فاقد حق رایت شخصی می‌دانند. به هر حال از آن زمان تاکنون نسخه‌های مختلفی از این سلفی این میمون خندان با برش‌ها و زوایای چرخش مختلف در حال دست به دست شدن بر روی اینترنت است. جنگ حقوقی بین این عکاس حیات وحش و ویکی پدیا ادامه دارد.این گونه در حال انقراض میمون پس از این اتفاق بسیار مورد توجه قرار گرفته است.این همان سلفی بسیار مشهوری است که بیش از 50 میلیون بار بازدید شده است.
 
سلفی