به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۳۴۳۵۹
از حمیدرضا عارف تا مصطفی طبسی

مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران

گروه سیاسی_ رسانه ها:
روزنامه هفت صبح در گزارشی نوشت: اظهارات اخیر فرزند محمدرضا عارف درباره ماجرای «ژن خوب» بار دیگر توجه ها را به پدیده آقازاده ها جلب کرده است. هر چند در هجمه ها به پسر عارف انگیزه های سیاسی قابل ردیابی است اما در مجموع افکار عمومی هیچ گاه دیدگاه مثبتی نسبت به آقازاده ها نداشته.
 
آنها همیشه متهم بوده اند به رانتخواری و استفاده از موقعیت پدران شان برای پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی. به این بهانه فهرستی تهیه کرده ایم از آقازاده های مشهور جناح های سیاسی ایران. البته که این فقط اسامی افرادی است که در رسانه ها شناخته شده هستند؛ وگرنه تعداد آقازاده هایی که زندگی آنها زیر ذره بین نیست خیلی بیشتر از این فهرست هاست.
 
نام هایی از این فهرست بیرون هستند که گاهی اخبار غیررسمی درباره فعالیت های آنها منتشر می شود و زود هم فراموش می شود مثل عکس های حاشیه ساز منتسب به فرزند علی آبادی معاون تربیت بدنی دولت نهم یا فعالیت های رسانه ای اخیر فرزند جت الاسلام زم. همین حالا خبر پرونده مربوط به یک شکایت مالی از پسر معصومه ابتکار بر سر زبان هاست یا ماجرای مربوط به دختر نعیمه اشراقی در کانادا یا پرونده مربوط به پسر حجت الاسلام فلاحیان که به یک قتل غیرعمد ختم شد و داستان پسر آن مدیر صنایع مس در دولت دهم و عکس های اوقات خوشش در خارج از کشور.
 
داستان آقازاده ها داستان طول و درازی است. داستان آقازاده های بیزینسمن و داستان آقازاده های سیاست ورز، و تازه یادمان باشد این پرونده می تواند به دامادها و برادرها هم وصل بشود. ایرانی هستیم دیگر، از آن بالا تا آن پایین همه خانواده دوست!
 
گروه دیگری از آقازاده ها هم هستند که خودشان رسما ردای سیاستمداران را بر تن کرده اند و حتی برخی از مدیران ارشد نظام هستند. علی مطهری، سورنا ستاری، علی جنتی، مهدی خزعلی، محمدرضا و علیرضا بهشتی، فرزندان آیت الله طالقانی، محمد مهدی تندگویان، مهدی مفتح و ... از جمله چهره هایی هستند که صرفا اعتبار خود را از نام پدران سرشناس شان نمی گیرند.
 
هر چند مطمئنا نسبت شان با پدران سرشناس شان موجب راه هموارترشان در پیچ و خم های سیاست یا صدارت بوده است، بنابراین قرار دادن نام آنها را باید از فهرست آقازاده های جنجالی کنار گذاشت به خصوص که بعضی از آنها با افکار سیاسی پدران شان زاویه دارند.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
1. محمد یاسین رامین (فرزند محمد علی رامین معاونت مطبوعاتی احمدی نژاد)
 نام یاسین رامین دو مرتبه به شدت مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. اولین بار وقتی که ماجرای ازدواج او با مهناز افشار پیش آمد و دومین بار به دلیل پرونده قضایی اش. او رئیس شرکت رشد، یکی از شرکت های وابسته به هلال احمر است که در زمان تحریم ها نقش شرکت واسطه را برای واردات دارو ایفا می کرد و همین اتفاق گویا با اما و اگرهایی همراه شد تا جایی که هلال احمر در سال 95 از او شکایت و یاسین رامین را روانه زندان کرد. دادگاه برای فرزند رامین وثیقه 29 میلیاردی تعیین کرد و تجربه زندان او بیشتر از 6 ماه طول نکشید. البته پرونده او همچنان باز است و هنوز هیچ اتهامی ثابت نشده است.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
2. الیاس قالیباف (فرزند باقر قالیباف شهردار تهران)
«او یک معلم است»؛ این توصیفی بود که پدرش در واکنش به شایعه سازی ها پیرامون فرزندش بیان کرد اما فعال بودن الیاس در رسانه های وابسته به پدرش بر کسی پوشیده نیست. تهران امروز، سایت فردا و ... از جمله مواردی بودند که سکانداری شان در دست پسر سردار بود. البته ناگفته نماند که به روایت خبرآنلاین در کنار این فعالیت رسانه ای، الیاس با موسسه مهر هشتم در بلوار سعادت آباد و ایجاد مدرسه های زنجیره ای، طبق گفته پدرش مشغول فعالیت فرهنگی است.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
 
3. مهدی احمدی نژاد (فرزند محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم)
مهدی، تنها فرزند رئیس جمهور سابق است که در کنار نام پدرش، نام پدر همسر خود یعنی رحیم مشایی را نیز یدک می کشد. نه تنها ازدواج سیاسی او که حتی ادامه تحصیل او در دانشگاه صنعتی شریف شعبه کیش موجب شد تا با یک حساب و کتاب سرانگشتی، خبر تحصیل با هزینه خاص این پسر احمدی نژاد مورد توجه قرار بگیرد. روزی هم غلامحسین کرباسچی در انتقاد از فعالیت های اقتصادی پسر احمدی نژاد خواسته بود که «راجع به حضور پسر آقای احمدی نژاد در شستا و معاملات اقتصادی شان در کیش» تأمل شود.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
4. میثم مظفر (فرزند حسین مظفر نماینده پیشین مجلس و از مدیران ستاد قالیباف)
میثم مظفر تا همین چند هفته پیش مدیرعامل تاکسیرانی تهران بود. حسین مظفر در برابر انتقادهایی که به حضور پسرش در تاکسیرانی شده بود گفته بود: «میثم ما قبل از این معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود و قبل از آن هم قائم مقام شهردار بود و حتی قبل از آن نیز پست هایی داشته که وزرای ما آن را نداشتند. اتفاقا میثم ما به جرم مظفر بودن از مناصب بالا محروم مانده است. ایشان از هجده سالگی در تشکیلات بوده و اداره جلسات 2000 نفری را به عهده داشته است. او مشاور منطقه آزاد کیش و مدیرکل اتحادیه دانش آموزان کشور بوده و به عنوان مشاوران جوان رئیس جمهور فعالیت می کرده است. همچنین ایشان عضو هیات مدیره موسسه آی تی و معاون سازمان فرهنگی شهرداری بوده و قرار بود شهردار یکی از مناطق شود.»
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
5. فریدالدین حداد عادل (فرزند غلامعلی حداد عادل نماینده ادوار مجلس)
مهم ترین تصویر از فریدالدین، تصویری بود که در زمان انتخابات مخابره شد. زمانی که ابراهیم رئیسی در قامت یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برای ضبط گفتگو به صدا و سیما رفته بود، این فرید حداد عادل بود که تلاش کرد تا با قرار گرفتن در کادر دوربین، نشان دهد همیشه قرار نیست در پشت صحنه بماند و با همراهی رئیسی تلاش کرد که پیامی را به دیگر نامزد اصولگرا یعنی قالیباف مخابره کند.
 
او چندان هم از فعالیت های سیاسی و رسانه ای دور نبود چه آن که سیاستگذاری در رسانه های اصولگرا مانند پنجره، مثلث، هفته نامه همشهری جوان و ... (در دوره های مختلف) را در کارنامه خود دارد. فریدالدین مدیریت مدرسه فرهنگ که پدرش بنیانگذارش بوده را نیز بر عهده دارد. در واقع او یک پایش در سیاست و پای دیگرش در فرهنگ است، مانند پدرش که به دلیل این دوگانگی لقب «ادیب سیاستمدار» را گرفته است.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
6. فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر هاشمی (فرزندان آیت الله هاشمی)
 فاطمه فرزند ارشد آیت الله است که بیشتر در حوزه بیماری های خاص فعالیت می کند. فرزند دوم خانواده هاشمی، محسن است؛ چهره ای که برخلاف دیگر اعضای خانواده اش تا جایی که ممکن است خود را از فضای سیاسی دور نگه داشته. او که بیشتر تخصص را بر رفتار و کار خود حاکم کرده است، 13 سال ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را عهده دار بود و چند سال بعد از شهردار شدن قالیباف از این سمت کنار رفت. او نیز از جمله چهره های اصلاح طلبی است که با حضور در لیست امید، توانست رأی کافی برای حضور در شورای شهر تهران را به دست بیاورد.
 
فائزه و مهدی هاشمی، بیشترین حاشیه ها را برای خانواده هاشمی ایجاد کرده اند. فائزه در کنار فعالیت های سیاسی، نیم نگاهی نیز به فعالیت رسانه ای داشت. حضور در مجلس پنجم، مدیرمسئول نشریه توقیف شده زن و تجربه 6 ماه زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام نکاتی است که باید در توصیف فائزه هاشمی به آن پرداخت.
 
مهدی نیز مانند خواهرش فائزه، زندان را تجربه کرده است. او از سال 94 به اتهام رشوه و ارتشاء به 10 سال زندان محکوم شد. او در دوره ای ریاست سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده داشت. یاسر هاشمی، آخرین فرزند آیت الله که نامش با دانشگاه آزاد و مجمع تشخیص مصلحت نظام گره خورده است و رئیس دفتر پدر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما بعد از فوت آیت الله در جریان تغییر و تحولات دانشگاه آزاد، سمت ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد از او گرفته شد.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
7. محمد علیخانی (فرزند قدرت الله علیخانی نماینده پیشین قزوین در مجلس)
وقتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان فهرست مورد حمایت خود را برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد، آنقدر زمان اندکی تا روز انتخابات مانده بود که کمتر کسی توجه کرد فرزند نماینده پیشین مجلس یعنی محمد علیخانی هم در این فهرست قرار گرفته. این برخلاف وعده ای بود که زعمای اصلاح طلب مبنی بر قرار نگرفتن فرزندان چهره های سیاسی در فهرست داده بودند.
 
محمد علیخانی البته قبل تر در مجلس هفتم نماینده قزوین بوده و در این دوره هم به لطف قرارگیری در فهرست مورد حمایت اصلاح طلبان توانست آرای لازم برای ورود به شورای شهر را کسب کند. او در دوره ای قائم مقام سازمان ترافیک شهرداری تهران هم بوده و به عنوان مشاور وزیر نفت در دولت یازدهم فعالیت می کرد.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
8. فاطمه حسینی (فرزند صفدر حسینی رئیس سابق سازمان صندوق توسعه ملی)
همزمانی حضور او در مجلس دهم و قرار گرفتن نام پدرش در لیست دریافت کنندگان حقوق های نامتعارف، موجب شد تا ترکش های این اتفاق، او را هم بی نصیب نگذارد. او متولد 1364 است و به واسطه قرارگیری در فهرست مورد حمایت اصلاح طلبان توانست وارد مجلس شود. اصولگرایان حرف و حدیث هایی در مورد فعالیت های اقتصادی همسر او مطرح کرده اند، ضمن این که او با مدرک کارشناسی ارشد در دوران تبلیغات انتخاباتی مجلس خود را دکتر معرفی کرده بود. نطق او در دفاع از فعالیت های اقتصادی پدر و همسرش، انتقادهای بسیاری را برانگیخت. اظهارنظری با کلیدواژه «سفره انقلاب» به او منتسب است که هیچ منبع رسمی را نمی توان پیدا کرد که او واقعا چنین جملاتی را در دفاع از پدرش بیان کرده باشد.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
9. حمیدرضا عارف (فرزند محمدرضا عارف، معاون رئیس جمهور در دولت هشتم و رئیس شورای عالی اصلاح طلبان)
حمیدرضا عارف یک فعال اقتصادی است و در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کند. او در سال 1384 و در سن 27 سالگی یکی از افرادی بود که شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی را برای عقد قرارداد و راه اندازی اپراتور دوم تلفن همراه به ایران آورد. هر چند که خودش گفته دولت وقت نقش او را در انعقاد این قرارداد نادیده گرفته است. حمیدرضا عارف در انتخابات اتاق بازرگانی هم ثبت نام کرده بود که در نهایت موفق به کسب رأی لازم برای ورود به پارلمان بخش خصوصی نشد.
 
(تصاویر) مشهورترین آقازاده‌های سیاست در ایران 
10. مصطفی طبسی (فرزند آیت الله واعظی طبسی تولیت فقید آستان قدس رضوی)
«زلال بی انتها» نام مستندی بود که نام مصطفی را بر سر زبان ها انداخت. داستان از زمانی شروع شد  که سحر ریحانی در مصاحبه ای به عنوان تهیه کننده این مستند از هزینه یک میلیارد و پانصد هزار تومانی این فیلم و کمک قابل توجه مصطفی طبسی در قامت رئیس دفتر تولیت آستان قدس خبر داد. این افشاگری با حاشیه های بسیاری همراه شد تا جایی که جمعی از چهره های شناخته شده فرهنگی و رسانه ای کشور در نامه ای خطاب به تولیت آستان قدس، خواهان بررسی این موضوع شدند.