به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۷ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۳۷۹۲

افشاي نقش حلقه "پرتو" در جنجال قم

گروه سياسي: در مجلسی که کمتر تحقیق و تفحص و پیگیری به نتیجه مشخصی می‌رسد، به ثمر نشستن پیگیری حادثه‌ای که در سال گذشته در حین سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس رخ داد، خود یک دستاورد مهم است؛ دستاوردی که هرچند هنوز مورد چالش برخی از نمایندگان است و‌ دعوا‌ها درباره آن ادامه دارد.
افشاي نقش حلقه "پرتو" در جنجال قم
به گزارش تابناك، اما گزارشی که مجلس در این باره تهیه کرده، هیچ گاه قرار نبود که علنی شود، ولی اعتراض کریمی‌قدوسی به کمیته حقیقت یاب مجلس و افشای برخی ‌جزيیات، نمایندگان عضو کمیته را مجبور کرد که آنان نیز جزییات بیشتری ارائه دهند و این گونه بود که از وجود حلقه‌ای به نام «حلقه پرتو» در این حادثه خبر دادند.

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته بررسی حوادث قم‌ می‌گوید: در این حادثه، برخی از افراد حلقه پرتو حضور داشته‌اند و مدارک به میزان کافی از حضور و نقش این افراد در آن حادثه در دست است. وی افزود: رأی ما محرز است. برخی ‌اعضای پرتو در شکل‌گیری این فتنه نقش داشته‌اند و ما این موضوع را در گزارشی، ‌مستند ثابت کرده‌ایم، اما هرگز نمی‌خواستیم که کل حلقه پرتو را به ‌نقش داشتن در این زمینه متهم کنیم. تنها تأکید کرده‌ایم که برخی از اعضای حلقه پرتو در به هم‌ خوردن سخنرانی رییس مجلس در قم نقش داشته‌اند.

در این باره باید گفت، اعضای کمیته بررسی حوادث قم از رییس مجلس انتظار دارند، صرف‌نظر از این ‌که این حادثه علیه او بوده، ‌تا پایان کار آن را ‌پیگیری کنند. مگر می‌شود‌ عده‌ای خودسر در این ممکلت به هر کسی که خواستند جسارت کنند، مراسم رسمی مربوط به نظام را برهم بزنند و چهره نظام را خدشه‌دار کنند؟ مگر اینجا مصر، عراق یا سوریه است؟ نیروهای خودسر فراموش کرده‌اند که این کشور ایران و نظام ما جمهوری ‌اسلامی است. مردم ما در کشوری با نظام مردمسالاری دینی تحت امر مقام معظم رهبری زندگی می‌کنند. در این کشور قانون حاکم است و هر کسی که اعتراض یا حرفی دارد، باید از راه قانون‌ عمل کند. بین این فتنه در قم و دیگر فتنه‌ها، هیچ تفاوتی نیست؛ باید ریشه همه فتنه‌ها خشک شود.

اما کریمی قدوسی این اظهارات را به چالش می‌کشاند و می‌گوید: اعضای کمیته مدعی هستند با ۹ مرجع تقلید دیدار کردند و به نقل از آن‌ها می‌گویند، اگر گروه پرتو که وابسته به مؤسسه‌ امام خمینی در قم است، ریشه‌کن نشود، قم آرامش نمی‌یابد. آشتیانی، نماینده قم، این موضوع را بررسی کرده و گفته: این ادعا از سوی مراجع تقلید درباره گروه پرتو کاملا خلاف است و مراجع تقلید، هرگز چنین کلماتی به کار نبردند.

وی با بیان این که کمیته بررسی حادثه قم با گزارش خود به دنبال نوعی اختلاف بین علما، مراجع تقلید و نیروهای ارزشی با بصیرت و انقلابی کشور است، تأکید کرد: ما این گزارش را به نفع آرامش کنونی کشور ‌و حتی ‌به نفع آقای لاریجانی نمی‌دانیم. به آن‌ها گفتیم اگر این گزارش منتشر شود، به ضرر آقای لاریجانی به عنوان رئیس قوه است.

وی افزود: کسانی که به آقای لاریجانی معترض شده بودند، پس از بیانات مقام معظم رهبری به دادستانی قم مراجعه کرده و با ابراز پشیمانی خواسته بودند که آن‌ها را محاکمه کنند. آن‌ها گفته بودند، چون آقا از دست ما ناراحت است، برای ما حکم زندان بنویسید تا برویم زندان و آرام شویم. ‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که در گزارش حادثه قم برخی نهاد‌ها متهم شده‌اند، گفت: این آقایان بدون این که با مسئولان این نهاد‌ها گفت‌وگو کنند و حرف آن‌ها را بشنوند، به صرف برخی پیامک‌های رد و بدل شده، آن‌ها را زیر سؤال برده‌اند که این جفای بزرگی به انقلاب است.