به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۹:۴۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۳۸۸۹
یک مقام اطلاعاتی بلندپایه پنتاگون:

جنگ سوریه ممکن است سال‌ها طول بکشد

گروه بين الملل: یک مقام اطلاعاتی بلندپایه پنتاگون عنوان ساخت اگر جلوی شورشیان افراطی در سوریه گرفته نشود آنها می‌توانند بر دیگر گروه‌های پراکنده مخالف بشار اسد تسلط پیدا کنند و جنگ داخلی در سوریه ممکن است سال‌ها طول بکشد.
جنگ سوریه ممکن است سال‌ها طول بکشد
دیوید شید، معاون رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا در اظهارات اخیر خود از هیچ گونه مداخله توسط آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه حمایت نکرد و تاکید داشت که چنین کاری به عهده سیاستگذاران است اما ارزیابی تیره و تاری که وی از خطرات ایجاد شده از سوی جبهه النصرة و شاخه القاعده در کشور عراق و همچنین دورنمای به طول انجامیدن جنگ داخلی در سوریه ارائه داد می‌تواند باعث مصمم‌تر شدن حامیان مداخله بیشتر آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه شود. دیوید شید در سخنرانی در اجلاس امنیتی اسپن در ایالت کولورادو گفت که دست کم در میان مخالفان سوری ۱۲۰۰ گروه را می‌توان برشمرد. وی تاکید کرد که بسیاری از این گروه‌ها از مشکلات محلی نظر نبودن آب آشامیدنی در روستاهایشان ناراضی هستند.

شید افزود: من بسیار نگران هستم افراط گرترین عناصر شورشیان سوری در صورتی که مهار نشوند بر دسته‌های بزرگ‌تر گروه‌های مخالف سوری غلبه پیدا خواهند کرد. این اظهارنظر شید تلاش برای مشروعیت بخشیدن به لزوم مداخله خارجی در سوریه تلقی می‌شود. وی تاکید کرد که جنگ داخلی در سوریه ممکن است از چند ماه تا چندین سال به طول بینجامد و بن بست طولانی مدت در این کشور می‌تواند بخش‌هایی از سوریه را در معرض کنترل احتمالی از سوی نیروهای افراط گر قرار دهد. دیوید شید با اشاره به این سناریو که ممکن است بشار اسد به جای دیگر برود و دیگر بخش‌های سوریه در معرض تصرف گروه‌های دیگر قرار بگیرد، گفت: این گروه‌ها هنگامی که کار تمام شود دیگر به خانه باز نخواهند گشت. وی افزود: آنها برای این مکان‌ها خواهند جنگید و برای دورانی طولانی در سوریه هستند.

شید افزود که او و مقامات سازمان اطلاعات آمریکا هرگز تصور نکردند که حکومت بشار اسد به سرعت سقوط می‌کند.
این اظهارات وی در تضاد با پیش بینی‌های مقامات آمریکایی در یک سال پیش است مبنی بر اینکه روزهای حکومت بشار اسد به شماره افتاده است. وی خاطرنشان ساخت: موضع سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا این بود که سقوط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه زودتر از آغاز سال جاری میلادی رخ نخواهد داد و به وضوح چنین اتفاقی رخ نداده است.
این در حالی است که مقامات آمریکا به دنبال آن هستند تا به برخی از شورشیان سوری سلاح تحویل دهند و این طرح آنها پس از آنکه برخی نمایندگان کنگره آمریکا از بابت رسیدن این سلاح‌ها به افراط گران اظهار نگرانی کردند به بن بست خورده است.دیوید شید در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند نیروهای مخالف سکولار باید تقویت شوند و یا با گروه‌های شورشی افراط گر باید مقابله کرد، گفت: من فکر می‌کنم که صحبت کردن قطعی در این باره چندان راحت نیست.

وی افزود: این واقعیت وجود دارد که این گروه‌ها در صورتی که مهار نشوند بزرگتر خواهند شد. جبهه النصرة در حال قدرت پیدا کردن در سوریه است و این یکی از موارد نگرانی جدی برای ما است. اظهارنظرهای دیوید شید در حالی بود که شورشیان متعلق به ارتش آزاد سوریه از بابت آنچه که سرعت کم حمایت غرب از خود خواندند، اظهار گلایه می‌کنند. دیوید شید تاکید کرد که شناسایی شورشیان خوب از بد کاری بسیار دشوار است. وی عنوان کرد: اما من فکر می‌کنم که این چالشی است که کاملا ارزش پیگیری دارد. دیوید شید در پاسخ به اینکه آمریکا چطور می‌تواند به جنگ سوریه کشیده نشود، گفت: من معتقدم که اتکا به هم‌پیمانانمان در منطقه بهترین راه حل ما است. وی خاطرنشان ساخت: ما می‌دانیم که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نگرانی جدی نسبت به حکومت بشار اسد دارند و من فکر می‌کنم که تعداد قابل توجهی از هم‌پیمانان ما آماده حتی همکاری نزدیک‌تر با ما هستند.

محسن
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۱۷:۳۳
جنگ سالها طول بکشه مهم نیست .مهم این است که باید کل کشور سوریه را باز سازی کنیم خدا به داد ما برسد (94028)
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۱۷:۴۴
همینجوری ادامه پیدا کنه امریکا مجبور میشه پابه پای بشار اسد با تندرو های سلفی بجنگه خدا نابود کنه اونایی که سوریه رو ویران کردن و باعث کشته شدن اون همه بیگناه شدن حتی اگه خود من در این جنایات نقش کوچکی داشته باشم (94036)