به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۳۹۳۹۶
مسیر روخانه گلدشت پاکسازی می‌شود

طبیعتی که بی‎گناه می‎میرد

گروه جامعه: روزهای گرم تابستان گذشت و طبیعت به پاییز رسیده طبیعتی که در پاییز باید رنگ هزار رنگ به خود بگیرد اما نخاله‎های ساختمانی نقش این طبیعت هزار رنگ را گرفته و به رنگ خاکستری تبدیل کرده است، طبیعتی که با وجود نخاله‎های ساختمانی چند وقت دیگر به خواب زمستانی فرو می‎رود بلکه شاید بعد از بیدار شده حالش خوب شود.
طبیعتی که بی‎گناه می‎میرد
نخاله‎های ساختمانی در کنار رودخانه گلدشت صدای این رودخانه را خفه کرده و پرندگان دیگر اشتیاقی برای خواندن بر روی شاخه‎های درختان کنار آن را ندارند. مشکلات زیست محیطی و نخاله‎های ساختمانی در حریم این رودخانه سال ‎ هاست که مردم را آزار می ‎ دهد و خاطر گردشگران را می‎آزارد. وجود زباله و چهره زشتی که به این رودخانه داده شده در حالی است که شهرداری بروجرد وظیفه ساماندهی و ایجاد مکانی مناسب برای جمع آوری و دفع نخاله‎ها را دارد و مطابق قانون نظارت بر وضعیت نخاله ‎ های ساختمانی بر عهده این نهاد است.

نخاله‎های ساختمانی شبانه در کنار و حریم رودخانه تخلیه می‎شود 
رضایی معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد دراین باره به خبرنگار ایسنا گفت: یک‌بار نخاله‎های ساختمانی از کنار رودخانه جمع‎آوری شده و مامور برای گشت و بازرسی در محل گذاشته شده است. متاسفانه نخاله‎های ساختمانی شبانه در کنار و حریم رودخانه تخلیه می‎شود ولی مدیریت پسماند با متخلفین در صورت مشاهده برخورد می‎کند. 
 
معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد تصریح کرد: در صورت مشاهده، متخلفین به مراجع قضایی ارجاع داده می‎شوند. صحبت‌های این معاون شهرداری بروجرد در حال عنوان می‌شود که سال ‎گذشته مصطفی مصطفی‎وند رئیس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا نصب سامانه ردیاب خودرو( GPS ) بر خودروهای حمل نخاله‎های ساختمانی را ضروری دانسته و گفته بود: متاسفانه خودروهای نخاله‌های ساختمانی اقدام به تخلیه فاضلاب شهری و نخاله‌های ساختمانی در مسیر جاده‌های اصلی و روستایی، مناطق تفریحی و حتی رودخانه‌ها می‌کنند. وی افزوده بود: وجود این‌گونه پسماندها و فاضلاب علاوه بر نازیبایی مناظر خطراتی را برای محیط زیست و سلامت شهروندان دارند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد تصریح کرده بود: قرار براین شده است که شهرداری ضمن ساماندهی خودروهای حمل فاضلاب و نخاله ساختمانی اقدام به نصب سامانه ردیاب بر روی این خودروها کند و با انجام این کار مبدا و مقصد تخلیه فاضلاب و نخاله مشخص می‌شود.  این تخلیه نخاله‏های ساختمانی گاهی با هدف تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری زمین‎های کشاورزی صورت می‎گیرد. 
 
این صحبت مسئول محیط زیست بروجرد زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که یک‌سال است که نه تنها سامانه‌ای نصب نشده بلکه هر روز بر میزان نخاله‌ها در گوشه و کنار این شهرستان افزود می‌شود و همچنان خودروهای حمل نخاله ‎ های ساختمانی اقدام به تخلیه این مواد در حریم رودخانه می‎کنند. به‌نیا، مدیر امور آب منطقه‌ای بروجرد نیز در این باره گفت: اکیپ برای بازرسی در این محل وجود دارد اما تخلیه شبانه انجام می‎شود. برای معرفی افراد به مراجع قضایی باید دلیل محکمه‌پسند داشته باشیم ولی به دلیل عدم مدرک تاکنون معرفی به دستگاه قضایی را نداشته‎ایم. باید ماشینهای حمل نخاله ‎ ها به دستگاه جی پی اس مجهزشوند همچنین کیانی، معاون عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد در این باره می‎گوید: تاکنون گزارشی داده نشده است و شهرداری موظف است که کار تخلیه را متوقف کند. مصوبه وجود دارد که نخاله‎های ساختمانی باید ساماندهی شوند و با ماشین‎های متخلف برخورد شود. معاون عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد گفت: باید ماشین‎های حمل نخاله‎ها به دستگاه جی پی اس مجهز شوند ولی متاسفانه انجام نشده است. 

مسیر روخانه گلدشت پاکسازی می‌شود 
علی کورانی‌فر معاون استاندار لرستان نیز در این باره گفت: منطقه گلدشت چون در منطقه استحفاظی شهرداری است وظیفه این دستگاه است که این منطقه را از نخاله حفاظت و مانع ریختن نخاله ساختمانی در مسیر رودخانه شود. گر ماشینی را ببیند که پسماند یا نخاله ساختمانی را در حریم رودخانه تخلیه می‌کند باید با آن برخورد و به دستگاه قضایی معرفی کنند. فرماندار ویژه بروجرد تصریح کرد: امور آب نیز متولی مسیر رودخانه است که این دستگاه نیز باید از این مسیر حفاظت کند.  با توجه با آغاز بارندگی که در پیش داریم جلسه گذاشته است که این مسیر از وجود نخاله‌های ساختمانی پاکسازی شود. وجود نخاله‎های ساختمانی در کنار و حریم رودخانه گلدشت باعث شده که مردم کمتر رغبت به گذراندن در این منطقه گردشگری داشته باشند و سبب از بین رفتن اکوسیستمها میشوند که امید می‌رود مسئولان هر چه سریعتر اقدامی عاجل در این رابطه داشته باشند. 




برچسب ها: طبیعت پاییز نخاله