به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۱۳۹۴۱۷
گفتگوی «بهار» با فریده اولادقباد

منتظر لایحه تأمین امنیت زنان هستیم

می‌گل هشترودی- روزنامه بهار
زنان همواره با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و برای حضور در عرصه‌هاي سیاسی و اجتماعی با مشکلات فراوانی رو به رو هستند. بار‌ها اتفاق افتاده که زنی به دلیل نوع پوشش برای حضور در عرصه‌اي منع شده و یا مجبور به تغییر نوع پوشش شده است و یا با ورود به عرصه‌اي مورد انواع و اقسام تهمت‌ها و توهین‌ها قرار گرفته است و چه بسا به دلیل همین برچسب‌ها به طور کلی عرصه سیاسی و اجتماعی را کنار گذاشته و با وجود تمام توانایی‌ها برای حفظ آبرو عطای آن را به لقایش بخشیده و فاصله گرفته است.اما در این بین زنانی هم هستند که استوارانه با وجود تمام تلاطم‌ها ایستاده‌اند و دوش به دوش مردان برای احقاق حقوقی برابر تلاش می‌کنند. فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات حضور زنان در عرصه‌هاي سیاسی اجتماعی با «بهار» به گفت‌وگو نشست.
***

 یکی از مشکلات زنان برای وارد شدن به عرصه‌هاي سیاسی و اجتماعی نوع پوشش آن هاست؛ با توجه به این‌که خانم جنیدی مشاور رئیس جمهور به دلیل پروتکل اداری مجبور به تغییر نوع پوشش شد، به نظر شما نوع پوشش چقدر مي‌تواند به حضور زنان در عرصه‌هاي سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار باشد؟
من فکر مي‌کنم در رابطه با حجاب ممنوعیت خاصی وجود نداشته است، در حال حاضر خانم‌ها در مجلس هفده نفر هستند که یکی از آن‌ها پوشش مانتو و شلوار و روسری دارد. ایشان هم تائید صلاحیت شده‌اند و هم در حال حاضر در مجلس با یک حجاب کامل اما بدون چادر در حال فعالیت هستند. یعنی اگر مانتو و شلوار ممنوعیت بود قطعا نباید از همکاران من تائید صلاحیت می‌شدند.بنابراین من فکر می‌کنم اگر یک فرد حجابی را که در دین مبین اسلام است و چارچوب‌هايي را که در رابطه با ارزش‌ها و باور‌هاي جامعه است رعایت کند هم تائید صلاحیت خواهد شد و هم مانند همکار من به خوبی در مجلس کار می‌کند و مي‌درخشد.
 مشکل دیگری که زنان هنگام ورود به عرصه‌هاي سیاسی و اجتماعی با آن روبه‌رو هستند موضوع «برچسب خوردن» است، مثل خانم مینو خالقی که به دلیل مشکلاتی از این دست مجبور شد از عرصه  فعالیت فاصله بگیرد، به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟
من فکر می‌کنم با توجه به این که زنان در استان‌هاي مختلف با فرهنگ‌هاي خاص خود زندگی می‌کنند، یعنی احتمال دارد زنی که در یک استان با شرایط فرهنگی و خورده فرهنگ‌هاي خاص خودشان زندگی می‌کند، از نظررفتاری و اخلاقی یا قومیتی بیش‌تر رصد ‌شود و شاید برچسب‌هايي به او زده شود که خیلی از آن‌ها به نا حق باشد ولی این وظیفه مسئولین بالا دست ما است که نظارت خود را دقیق و موشکافانه انجام دهند تا مسبب آبروی زنی نباشند. در واقع مسئولین بالادستی با نظارت دقیق، جدی و موشکافانه می‌توانند از این قبیل مشکلات جلوگیری کنند وگرنه ما استان‌هايي را داریم که فرهنگ‌ها و خورده فرهنگ‌هاي خاص خود را دارند، احتمال دارد در تهران موضوعی ارزش به حساب بیاید اما در استانی که از نظر توپولوژی کوچک است، آن موضوع ارزش به حساب نیاید ما باید برای این موضوع به خورده فرهنگ‌ها دقت کنیم.
 لایحه تامین امنیت زنان به کجا رسید؟
ما منتظر هستیم که این لایحه از دولت به مجلس بیاید و در فراکسیون زنان روی آن کار خواهیم کرد، این سند، سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی و فرهنگی است که در برنامه پنجم توسعه کشورمان بوده و رصد کردن و نظارت بر آن و همچنین بندهایی که در برنامه ششم توسعه بر آن‌ها تاکید شده است برای ما مهم است.
 نکته خاصی در رابطه با حضور زنان در عرصه‌ها مد نظرتان نیست؟
نکته‌اي که باید بیش تر از همه روی آن تاکید داشته باشیم این است که مسئولین بالادستی ما و همچنین مسئولینی که در صدر هستند باید در رابطه با زنان نظارت جدی، دقیق و موشکافانه را داشته باشند که اگر خدایی نکرده در استانی برای یکی از زنان برچسب‌هايي وجود دارد که خلاف واقع است، این برچسب‌ها را رصد کرده و شفاف سازی کنند.