به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۱۴۲۵۲۰

فرش قرمز برای ایران‌هراسی!

روزنامه بهار: یکی از مهمترین وجوه مثبت توافق هسته‌ای شکستن فضای ایران هراسی در جامعه جهانی بود. واقعیت آن است که تا پیش از دست یافتن به توافق هسته‌ای نگاه کشورهای جهان و مجامع بین المللی به ایران نگاه به کشوری بود که مسئولان نظام سیاسی حاکم بر آن در توهم «مدیریت جهان» به سر می‌برند و در پی آن هستند که تمامی قواعد بین المللی را تخریب کنند.در آن مقطع زمانی قرار گرفتن کشورمان در ذیل فصل هفت منشور ملل متحد نیز به این وضعیت بیشتر از گذشته دامن زد. برجام در کنار دستاوردهایی همچون رفع تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته ای، خروج ایران از فصل هفت، لغو قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل و. . . توانست فضای ایران‌هراسانه‌ای که اطراف کشورمان ایجاد شده بود را نیز در هم بشکند. یکی از الگوهای مدنظر تیم سیاست خارجی دولت اعتدال برای شکستن این فضا حضور در مجامع بین المللی و تلاش برای احقاق حقوق کشور ذیل الگوهای شناخته برای جامعه جهانی بوده است.

نشست داووس یکی از همین مجامع است که با وجود آنکه در ظاهر نشستی بیشتر اقتصادی است اما اثرات مستقیمی را در حوزه سیاست خارجی نیز به همراه دارد. در سال‌های اخیر حضور محمد جواد ظریف در در این اجلاس توانسته بود بار دیگر نام کشورمان را در داووس بر سر زبان‌ها بیندازد و همین حضور از برخی تلاش‌ها برای افزایش رویکرد ایران‌هراسی توسط بعضی مقامات کشورها جلوگیری کرد. اما امسال و با وجود حضور دونالد‌ترامپ و عادل الجبیر به عنوان به دو چهره‌ای که در یک سال اخیر تمام تلاش خود را برای مخدوش ساختن چهره کشورمان در سطح جهان و ناکام‌سازی توافق هسته‌ای از خود نشان دادند وزیر امور خارجه این میدان مهم را برای رقبا خالی کرده است! سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دلایل غیبت محمد جواد ظریف در نشست امسال داووس به خبرنگاران گفته است: «با توجه به اینکه ساختار جدید وزارت خارجه از روز یکشنبه اول بهمن در ابعاد وسیع اجرایی شدن آن آغاز شده آقای ظریف تصمیم گرفتند که با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین برای نظارت و مدیریت بر روند آن در تهران باشند و برنامه‌ای برای سفر خارجی پیش‌بینی نکرده بودند» برخی شنیده‌ها نیز علت این غیبت بی سابقه در سال‌های اخیر را به سخنرانی رییس جمهور ایالات متحده در این نشست مرتبط می‌دانند وبرخی نیز از عدم موافقت تصمیم‌گیران نظام برای این سفر وزیر امور خارجه به سوئیس خبر می‌دهند.

این که کدام یک از این گمانه‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است در این جا چندان محل بحث نیست زیرا چه دلیل ذکر شده از سوی آقای سخنگو را که شبیه یک شوخی است بپذیریم و قبول کنیم که نظارت و مدیریت ساختار جدید وزارت امور خارجه دلیل عدم حضور ظریف در اجلاس داووس بوده است چه گمانه‌های دیگر را پذیرا باشیم در این موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌کند که این عدم حضور سبب آن شده است که‌ترامپ و وزیر امور خارجه رژیم سعودی با خیالی آسوده و در صحنه‌ای بی رقیب هر چه که بخواهند علیه کشورمان بگویند. آقای ظریف و همراهان حرفه‌ای او در وزارت امور خارجه به خوبی از این امر آگاه هستند که پاسخگویی سریع، صریح و به موقع به برخی ادعاها کارایی بسیار بیشتری از پاسخگویی با تاخیر آن هم در جایی غیر از نشست مورد اشاره دارد. از همین رو این نقد به آنان و یا تصمیم گیرانی که به این نتیجه رسیده‌اند که این سفر به مصلحت نیست وارد است که چرا به همین سادگی و با دستان خودتان شرایط را برای بازگشت ایران هراسی فراهم می‌آورید؟!