به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۱۴۳۰۱۸

ناصری: شرایط مردم و کشور بحرانی است

ناصری: شرایط مردم و کشور بحرانی است
گروه سياسي: یک فعال سیاسی اصلاح طلب دراین‌باره که اصلاح‌طلبان نباید برای حضور در ساختار قدرت از گفتمان اصلاح‌طلبی خود عبور کنند، توضیح داد: از رهبری جبهه اصلاحات گرفته تا پائین ترین رده آن هیچ‌گاه از چارچوب گفتمان خود عبور نکردند، اما آنچه مهم است شرایط کشور و مردم است و اکنون به‌قدری این وضعیت بحرانی است که اصلاح‌طلبان امروز معتقد به تشکیل جبهه نجات ملی هستند.

وقتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس مطرح می‌کنند که برای سال 1400 احتمال حمایت از یک کاندیدای اصولگرا وجود دارد، این مسئله به ذهن می‌رسد که اصلاح‌طلبان امروز در کشور از مواضع خود فاصله گرفته‌اند و برای باقی ماندن در ساختار قدرت حاضر هستند در برخی مواقع چشم شان را بر گفتمان خود ببندند. لیست معرفی شده برای مجلس شورای اسلامی و شورای شهر نمونه بارز این نوع از رفتار است. در لیست مجلس شورای اسلامی به نام «امید» افرادی قرار گرفتند که پس از ورود به مجلس صراحتاً بر مسیر سابق خود تأکید ورزیدند. علاوه بر این از میان کل این لیست که راهی خانه ملت شدند اکثراً منفعل هستند و در مورد شورای شهر هم وضع به همین منوال است.

شاید همین مسئله است که در اعتراضات اخیر مردمی نشان داده شد که معترضان، اصلاح‌طلب و اصولگرا را به یک چشم می‌بینند و به هیچ‌یک امید نبسته‌اند. عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با حمایت از کاندیدایی غیراصولگرا برای انتخابات 1400 گفت: هنوز برای این مسئله هیچ تصمیم‌گیری صورت نگرفته، اما درصورتی‌که موفق نشویم کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی کنیم همانند سال 92 و 96 که از یک کاندیدای اصولگرا (حسن روحانی) اعلام حمایت کردیم سال 1400 هم همین کار را انجام خواهیم داد.

وی درباره عقب‌نشینی اصلاح‌طلبان از مواضعی مانند آزادی اندیشه جهت حفظ جایگاه خود در ساختار قدرت ابراز کرد: ساختارهای اساسی تعیین‌کننده در جبهه اصلاحات با توجه به حوادث اخیر و بحران بین‌المللی بیش از هر چیز مصالح عمومی کشور برای آن‌ها مطرح است و دارای این توانایی هستند که هویت تاریخی و اصلاح‌طلبی خود را بابت سود مصالح عمومی مردم و کشور هماهنگ کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: بدین معنا، درصورتی‌که یک چهره توانمند در صحنه سیاست توانایی تحقق بسیاری از مطالبات اصلاح‌طلبان را داشته باشد، در راستای گفتمان اصلاح‌طلبی تلاش ورزد و مشکلات مردم را برطرف کند حتی درصورتی‌که یک اصولگرا باشد، ترجیح داده می‌شود که بر سرکار باقی بماند، اما مطالبات اساسی اصلاح‌طلبانه در کف جامعه محقق شود.

ناصری در این خصوص که برخی از راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی مانند «بهروز نعمتی» تا چه اندازه موفق به تحقق یافتن مطالبات اصلاح‌طلبان شد، تأکید کرد: آقایان نعمتی و جلالی استثناء هستند زیرا سیاست اصلاح‌طلبان در سال 94 این بود که با اصولگرایان معتدل برای انسجام بیشتر ائتلاف را بزرگ‌تر سازند، بنابراین به اصرار آقایان لاریجانی و روحانی این دو نفر در لیست فراکسیون امید تهران قرار گرفتند و دلیل آن‌هم این بود که جریان لاریجانی یا دولت لیست مستقل ارائه ندهد، والا تا روزها آخر هم بنایی بر حضور این دو نفر وجود نداشت.

این عضو بنیاد باران یادآور شد: به‌عنوان یک اصلاح‌طلب انتظار کنشگری اصلاح‌طلبی از این دو فرد مورد انتظارم نیست، اگرچه دیدگاه‌های آنان نسبت به گذشته تغییر کرده و اصلاح‌طلبان به حداقل خواسته‌های خود دست یافتند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: بارها به نمایندگان مجلس و شورا گفته شده که در این فرصت چهار ساله نقش خود را به‌درستی ایفا کنند. البته امثال آقای حیدری، مازنی و خانم سلحشوری نقش فعال و خوبی دارند. برخی هم منفعل هستند که درهرصورت به دلیل جامعه توسعه‌نیافته کشور است زیرا در صورت وجود حزب طبیعتاً نامزد تشکیلاتی خود را مورد کنترل درمی‌آوردند، ضمن اینکه هیئت‌رئیسه فراکسیون امید در مجلس آن‌چنان که باید قدرتمند ظاهر نشد.

ناصری اضافه کرد: شورای شهر هم به‌مانند مجلس رفتار کرده است، به‌طوری‌که برخی از اعضای آن بسیار خوب عمل می‌کنند و گروهی هم باوجودآنکه دغدغه شورای نگهبان را ندارند منفعل و کم‌تحرک‌تر شده‌اند. به هر صورت مسائلی در کشور وجود دارد که بر کار آن‌ها تأثیرگذار است.

این عضو بنیاد باران دراین‌باره که اصلاح‌طلبان نباید برای حضور در ساختار قدرت از گفتمان اصلاح‌طلبی خود عبور کنند، توضیح داد: از رهبری جبهه اصلاحات گرفته تا پائین ترین رده آن هیچ‌گاه از چارچوب گفتمان خود عبور نکردند، اما آنچه مهم است شرایط کشور و مردم است و به‌قدری اکنون این وضعیت بحرانی است که اصلاح‌طلبان امروز معتقد به تشکیل جبهه نجات ملی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اصلاح‌طلبان رسیدگی به زلزله کرمانشاه بسیار بسیار مهم‌تر از کسب یک کرسی بیشتر در مجلس شورای اسلامی است، بنابراین خط قرمز آن‌ها هویت شان است. اصلاح‌طلبان جایگاهی در جامعه کسب کردند که با یک کلمه تکرار در سال 92 توانستند برنامه اصولگرایان را به هم بریزند، بنابراین آن هویت، هویتی است که حفظ شده و قابلیت تعمیم یافتن در سطوح جامعه را دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: امروز وقتی رقیب جدی سال 76 آغاز گفتمان اصلاح‌طلبی را با توجه به مسائل کشور و حکومتی، سیاسی و اجرایی در کنار رهبری مطرح می‌کند بسیار دستاورد بزرگی برای کشور و اصلاح‌طلبان به‌حساب می‌آید. بنابراین ازآنجاکه اصلاح‌طلبان بدون دستیابی به جایگاه‌های انتخاباتی نمی‌توانند مسیر خود را پیش ببرند لذا سعی دارند در انتخابات حضور پیدا کنند زیرا به این جمع‌بندی دست یافتند که راه نجات کشور اصلاحات است و محقق شدن آن‌هم صندوق رأی است.

ناصری خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروز مردم با حضور در شبکه‌های اجتماعی و برخورداری از فن‌آوری جدید و فضای مجازی به‌خوبی شرایط را درک می‌کنند وبرآن تأثیر می‌گذارند. باوجودآنکه از نظر اقتصادی، بین‌المللی و منطقه‌ای حاکمیت را در شرایط خوبی نمی‌بینم، اما از حیث رشد آگاهی زمینه‌ای باز شده که نسل بعد از انقلاب به خواسته خود برسد، البته این امر هزینه‌بردار و زمان‌بر است.

این عضو بنیاد باران دراین‌باره که اعتراضات اخیر نشانگر مسئله مورد اشاره نبود و معترضان هردو جناح را رد کردند، گفت: مهم نیست و حتی درصورتی‌که حاکمیت به نتیجه‌ای برسد که رفراندوم برگزار کند و مردم گفتمانی غیراصلاح‌طلبانه را مورد انتخاب قرار دهند، حتماً برای آن احترام قائل می‌شوند ولی دغدغه‌شان توسعه گفتمان اصلاح‌طلبی است.

۱۳۹۶/۱۱/۲۲ ۰۰:۰۶
از یک انسان ضد تبعیض و عدالت‌خواه و آگاه به زمانه حمایت کنید ... (358176)
۱۳۹۶/۱۱/۲۲ ۰۱:۵۶
گفت و گو ملی برای خودش برجامی هست و باید دو طرف بیانیه زیاد بدهند (358203)