به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۱۴۳۵۱۴

هشدار نسبت به فاجعه انسانی در غوطه شرقي

گروه بين‌الملل: طی سه روز بمباران هوایی مداوم منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق توسط هواپيماهاي جنگنده روسي و سوري، آمار قربانیان غیرنظامی از۱۰۰ نفر به ۲۵۰ نفر افزایش یافت. این موضوع زنگ هشدار فاجعه انسانی در این کشور را بار دیگر به صدا درآورده است.
هشدار نسبت به فاجعه انسانی در غوطه شرقي
به گزارش يورونيوز، استفان دی‌میستورا،فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه روز گذشته در واکنش به این حملات ضمن هشدار نسبت به تکرار فاجعه انسانی در سوریه اعلام کرد: «این موضوع خط تبدیل شدن به حلب دوم را دارد و امیدوارم از آن حوادث درس گرفته باشیم.» دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که این بیشترین آمار تلفات غیرنظامیان از زمان حمله شیمایایی سال ۲۰۱۳ است. از شامگاه یکشنبه، هجدهم فوریه، نیروهای هوادار بشاراسد با حمایت جنگنده‌های روسیه، حملات خود را با هدف آنچه بازپس‌گیری آخرین مناطق تحت کنترل شورشیان می‌خوانند، آغاز کردند.

امدادگران سازمان دفاع مردمی سوریه (کلاه سفید) در شهر دوما واقع در منطقه غوطه شرقی
به گزارش این سازمان مستقر در لندن تنها در روز سه شنبه ۱۰۶ تن در اثر بمباران هوایی نیروهای حامی دولت سوریه کشته شدند. سازمان ملل متحد می‌گوید که طی این حملات به مناطق تحت کنترل شورشیان، ۶ بیمارستان مورد اصابت بمب‌ها قرار گرفته و باعث کشته شدن بسیاری از مجروحان حاضر در این بیمارستان‌ها شده است. پپانوس مومتیس، هماهنگ‌کننده کمک‌های انساندوستانه سازمان ملل متحد در بحران سوریه می‌گوید: «من از گزارش‌های رسیده از بمباران بیمارستان‌ها در غوطه شرقی بسیار ناامید و وحشت‌زده هستم.»

رسیدگی به مجروحان در بیمارستانی در شهر دوما با وجود نبود امکانات
یک امدادگر سازمان دفاع مدنی سوریه (کلاه سفیدها) نیز وضعیت غوطه شرقی را به «روز قیامت» تشبیه می‌کند. ساکنان این منطقه در حومه دمشق می‌گویند که هیچ نشانی از زندگی در محله‌های غوطه شرقی نیست. بمباران تنها یک روی داستان فاجعه انسانی در این منطقه است. کمبود دارو، سوخت و غذا از مشکلات دیگری است که غیرنظامیان غوطه شرقی با آن دست به گریبانند. یکی از ساکنان این منطقه به الجزیره گفت: «به جایی رسیدیم که زمان حملات خانه خود را ترک نمی‌کنیم تا اگر بمبی اصابت کرد همه با هم بمیریم.» او می‌گوید: «اگر از بمب نمی‌ریم، از گرسنگی می‌میریم.»

غوطه شرقی محل سکونت نزدیک به ۴۰۰ هزار غیرنظامی است و در سه ماه گذشته دست‌کم ۷۰۰ نفر در این منطقه کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل نسبت به روی دادن فاجعه انسانی در این منطقه هشدار داده و بمباران هوایی دو روز اخیر را «جنایت جنگی آشکار» خوانده است. وخامت اوضاع در این منطقه تا به حدی است که روز گذشته، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گزارشی منتشر کرد که صفحه سفیدی بود که بالای آن نوشته شده بود: «گزارش آمار بالای قربانی شدن کودکان در میان تلفات غیرنظامیان در غوطه شرقی.» در پائین تیتر این گزارش تنها یک جمله آمده است: «هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند مرگ کودکان، مادرانشان، پدرانشان و کسانی که دوستشان دارد را توجیه کند.»
 
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید دلیل خالی بودن برگه این بیانیه این است که «ما نیز دیگر کلمه‌ای برای توصیف رنج کودکان و عصبانیت خود از این موضوع نداریم.» مدیر منطقه‌ای یونیسف گفته است: « کسانی که باعث این همه درد و رنج می‌شوند، آیا هنوز کلمه‌ای برای توجیه اعمال وحشیانه خود دارند؟» دولت بشار اسد عزم خود را برای سرکوب مخالفان و پایان جنگ در نقاط مختلف سوریه جزم کرده است و درگیری‌های منطقه غوطه شرقی نیز بخشی از گسترش نزاع در چندین جبهه در خاک سوریه طی ماه‌های اخیر بوده است.