به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۴۳۵۶۰

آمریکا با مصادره الواح هخامنشی مخالفت کرد

گروه بين‌الملل: دیوان عالی ایالات متحده در حکمی با درخواست مصادره الواح هخامنشی برای پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار انتحاری سال ۱۹۹۷ میلادی در بیت المقدس مخالفت کرد.
آمریکا با مصادره الواح هخامنشی مخالفت کرد
دولت ایران به اتهام «همدستی» در این انفجار از سوی دادگاه فدرال آمریکا به پرداخت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت به مجروحان انفجار ۲۱ سال پیش محکوم شده است. قربانیان انفجار سال ۱۹۹۷ در بیت المقدس به دلیل عدم پرداخت غرامت از سوی ایران خواستار مصادره الواح دوره هخامنشی که در موزه شیکاگو نگهداری می شود، شده بودند. این الواح باستانی در دهه ۱۹۳۰ به آمریکا قرض داده شدند و از آن زمان تاکنون در شیکاگو نگهداری می شوند. برخی از قدیمی ترین کتیبه های گلی جهان در میان این الواح است. تصمیم روز چهارشنبه دیوان عالی آمریکا امکان دریافت غرامت از راه مصادره آثار فرهنگی را برای شاکیان پرونده های مشابه دشوار می کند. تصمیم عالی ترین نهاد قضایی ایالات متحده با هشت رای موافق و بدون مخالف گرفته شد. یکی از قضات دیوان عالی در این رای گیری شرکت نکرد.


حکم روز چهارشنبه دیوان عالی آمریکا از آن نظر اهمیت دارد که مشخص می کند امکان مصادره چه نوع اموالی براساس قانون فدرال مصوب سال ۱۹۷۶ وجود ندارد. در انفجار انتحاری ۲۱ سال پیش در بیت المقدس که توسط سه عضو گروه حماس انجام شد، پنج نفر کشته شدند. گروهی از مجروحان این انفجار و خانواده‌های آنها در محاکم فدرال آمریکا علیه ایران به اتهام همدستی در این انفجار اقامه دعوی کردند. رای دیوان عالی آمریکا تائید تصمیم یک دادگاه تجدیدنظر در شیکاگو است که در سال ۲۰۱۶ با مصادره الواح هخامنشی در این پرونده مخالفت کرده بود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از نظر حقوقی با مصادره آثار باستانی ایران مخالفت کرده بود. از نظر دولت آمریکا اقامه دعوی علیه دولت‌های خارجی در ایالات متحده می تواند همراه با «پیامدهای جدی برای سیاست خارجی» این کشور باشد. علاوه بر این دولت دونالد ترامپ از تاثیر احتمالی اینگونه شکایت ها بر نحوه برخورد دیگر کشورها با اموال آمریکا در خارج از این کشور ابراز نگرانی کرده بود. تصمیم روز چهارشنبه دیوان عالی آمریکا احتمالا تعیین کننده سرنوشت دیگر شکایت‌ها و اجرای احکام مشابه علیه ایران نیز خواهد بود. چهار گروه از مجروحان حملات دیگر نیز برای دریافت غرامت خود درخواست مصادره اموال بانک ملی ایران به ارزش ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار را مطرح کرده اند.