به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۶۵۳۱

تلاش نجفی برای بازگرداندن الواح هخامنشی

گروه جامعه: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در حالی در نخستین روز از مهرماه به همراه رئیس‌جمهور به نیویورک سفر می‌کند که شنیده می‌شود دیدار با رئیس موزه متروپولیتن و همچنین پیگیری وضعیت گل نبشته‌های هخامنشی متعلق به ایران که به امانت در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو و با هدف مطالعه علمی قرار گرفته بود از مهم‌ترین برنامه‌های محمدعلی نجفی است.
تلاش نجفی برای بازگرداندن الواح هخامنشی
در ارتباط با برنامه‌های محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در نیویورکسیدمحمد بهشتی مشاور ارشد وی اعلام کرد: محمدعلی نجفی در سفر به نیویورک می‌تواند زمینه همکاری‌های علمی را با مراکز علمی، پژوهشی و موزه‌های آمریکا ایجاد کند. او همچنین به امضای تفاهمنامه‌ای میان ایران و موزه‌های «متروپولیتن» و «اسمیت سونیان» و دانشگاه مرکز شرق‌شناسی شیکاگو با هدف همکاری‌های علمی در سال‌های پیش از 11سپتامبر اشاره کرد که پس از حادثه 11سپتامبر در آمریکا همه آنها متوقف شدند. به گفته او اکنون و با سفر محمدعلی نجفی به آمریکا فرصتی پیش آمده است تا همکاری‌های علمی با مراکز علمی - پژوهشی، موزه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشور از سر گرفته شود. رئیس ایکوم ایران با تأکید بر اینکه ایران و آمریکا حرف‌های تازه‌ای در فعالیت‌های علمی دارند،افزود: اکنون زمان آن رسیده است تا فضا را از حالت گله‌گذاری خارج و به فضای همکاری‌های علمی تبدیل کنیم‌. ما درباره تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها، خواسته‌های بزرگ‌تری از مراکز تحقیقاتی می‌توانیم داشته باشیم.

سیدمحمد بهشتی نیز با تأکید بر لزوم برگرداندن حدود 300لوح هخامنشی از دانشگاه شیکاگو به ایران‌، گفت: در آن زمان، تفاهمنامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی و مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو با هدف انجام همکاری‌های علمی، مستندسازی و خواندن گل‌نبشته‌های هخامنشی امضا شد که متأسفانه با بروز مشکلاتی، مانند شکایت از ایران، ادامه کارها متوقف شد. مشاور ارشد رئیس سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر متفاوت بودن نوع دیدگاه دانشگاه شیکاگو به‌عنوان یک مرکز علمی، با فضاسازی‌های ایجادشده در آمریکا نسبت به الواح هخامنشی ایران، گفت: مصادره کردن الواح، برای حیثیت این مرکز علمی بسیار بد است، چون باعث می‌شود هیچ مرکز علمی - پژوهشی دیگری در دنیا با این مرکز همکاری نداشته باشد. براساس گزارش‌ها قرار است محمدعلی نجفی در سفر به نیویورک به همراه رئیس‌جمهور در دیدار با مسئولان دانشگاه شیکاگو درخصوص وضعیت 30هزار لوح هخامنشی امانت داده شده به آن دانشگاه با آنها گفت‌وگو کند.
مرجع : همشهری

۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۰:۱۱
تا زمانی که دانش حفظ و نگهداری و مرمت این گونه آثار به کشور وارد نشده و وضعیت موزه ها امن نیست لطفا نیاریدشون. (131575)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۲:۵۴
صد در صد موافقم تا زمانی که این تفکر طالبانی تو این مملکت هست امیدوارم این موقعیت جور نشود و این لوح ها هر جا هستند همانجا بمانند (131713)
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۵:۳۱
داداش رییس جمهورمون الان روحانیه ها احمدی رفتش. (131860)
اشکان
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۰:۱۴
درود بر نجفی. (131578)
یاسین
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۰:۱۹
احسنت به این ایرانی واقعی ... (131580)
فرداد
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۱۲:۴۲
دیگه الواح هخامنشی به چه دردمون میخوره !!!!!!!!!وقتی تاریخ قبل گذشته مارو از کتاب های درسی حذف کردن دیگه نسل اینده هخامنشی رو از کجا میشناسه؟بقول ان کاریکاتور که باعث توقیف یک روزه روزنامه شد مثل اینکه تا سی سال پیش دایناسورها در این کشور زندگی میکردند (131703)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ۲۲:۵۴
اقداماتی که در تخت جمشید و پاسارگاد جهت حفظ آثار آنجا انجام شده هنوز مربوط به زمان قبل از انقلاب است. (132102)