به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۱۴۴۹۹۲

عبدالله نوري: رفع حصر، اولویت مردم نیست

گروه سياسي: وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی مانند رفع حصر کمتر مطرح است و هیچکس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در خانه دارد، اولویتش رفع حصر باشد.
عبدالله نوري: رفع حصر، اولویت مردم نیست
حجت الاسلام عبدالله نوری در دیدار با جمعی از دبیران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، در پاسخ به سئوال برخی دانشجویان که معتقد بودند اصلاح ‏طلبان ‏به ‏جای ‏قرار ‏گرفتن در جایگاه منتقد وضع موجود، تبدیل به بخشی از وضع ‏موجود شده‌اند ‏و به ‏‏همین دلیل اثرگذاری ‏خود را در جامعه از دست داده‌اند، ‏گفت: با وجود ‏نقدهایی که وجود دارد، ‏از تصمیماتی که ‏شورای عالی ‏با محوریت جناب آقای خاتمی تا کنون گرفته است حمایت می‌کنم. البته ‏ممکن است ‏نقدهایی ‏‏داشته ‏باشم و معتقد هم نیستم که اصلاح طلبان، هیچ اشتباهی ندارند.
 
وی افزود: توجه داشته ‏باشید که در ارتباط با انتخابات مجلس دهم، اصلاح ‏طلبان از بین ‏‏افرادی که رد صلاحیت ‏نشدند، به لیست امید ‏رسیدند. فضای مجلس ششم که تحت ‏تأثیر شرایط ‏‏دوم خرداد 1376 شکل گرفت با مجلسی ‏که اصلاح طلبان، تن به ‏حداقل ها دادند ‏متفاوت ‏است و ‏طبیعتا با دارایی حداقلی هم نمی توان ‏انتظار ‏حداکثری داشت. نوری تاکید کرد: امروز تمامی تلاش جریان اصلاحات جلوگیری از اتفاقات ‏خطرناکی است که ‏می تواند برای کشور و مردم بحران آفرین باشد. از همین رو ‏خواستار انجام اصلاحات ‏اساسی در کشور است، اما بخش هایی از حاکمیت با اقداماتی که انجام ‏می دهد یأس جدی در ‏‏جامعه ایجاد ‏می کند. امروز ‏آنچه بیش از همه ‏‏اهمیت دارد، نجات کشور از بحران های قابل ‏پیش بینی و ‏غیرقابل پیش بینی است.‏ ‏نگرانی جریان اصلاحات این است که نه تنها برای کاهش تهدیدها کوششی نمی شود ‏بلکه بسیاری از اقدام‌ها یا اظهار نظرها، تهدیدها را تشدید می‌کند.

وزیر کشور دولت اصلاحات اضافه کرد: به عنوان نمونه همان گونه که از سوی آمریکا و اسرائیل و دیگر دشمنان منطقه‌ای برای ‏آسیب زدن به منافع ایران تلاش می شود، از ‏سوی جریانات تند و افراطی داخلی هم دانسته یا ندانسته اقدامات ضد منافع ملی انجام می شود و گاه دیده می شود توسط اقدامات افراد غیر مسئول، روابط ‏دیپلماتیک حتی با کشورهای دوست به مخاطره می افتد. وی گفت: درباره بسیاری از تصمیم هایی که با منافع کشور در ارتباط مستقیم است به ویژه در سیاست خارجی و روابط بین المللی و منطقه‌ای برای مردم توضیح اقناعی ارائه نمی‌شود و این‌ها می‌تواند برای ‏امنیت کشور خطر آفرین باشد.

نوری تصریح کرد: ‏شما به عنوان جوانان دانشجویی که دغدغه دارید، به ‏عنوان ‏نظر ‏مشورتی بگویید که در این ‏شرایط ‏پیچیده ی کشور و منطقه، جریان اصلاحات ‏برای ‏نجات ایران چه اقدامی انجام دهد؟ این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: آیا عاقلانه است که در مقابل چنگ و دندان ‏نشان دادن ‏ترامپ و ‏دوستانش که به احتمال ‏زیاد درصدد تجزیه ایران ‏هستند یا براندازان ‏خارج نشین که ‏کسی نمی داند ‏چه در سر ‏دارند، ساکت بود؟ و آیا در ‏این ‏شرایط بحرانی، عقلانی است که اصلاح طلبان هیچ ‏اقدام اصلاح گرایانه و بهبود خواهانه ای انجام ندهند؟

وزیر کشور دولت اصلاحات با ستایش از روحیه انتقادگری دانشجویان، گفت: "خوشبختانه رئیس جمهور محترم در ‏بیاناتش ‏‏از نقد استقبال کرده و به همین دلیل همه نقدها ‏به ‏سمت دولت متوجه شده ‏است. ‏امروز مسائل و چالش ‏‏های اقتصادی و ‏معیشتی مردم از اهمیت ویژه برخوردار است اما ‏اینکه همه ‏نقدهای ‏‏اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ‏به انتقاد از وضعیت اقتصادی و ‏‏معیشتی محدود ‏شود، ‏برای کمرنگ کردن سایر نقدها و به ‏حاشیه بردن نقد و نظارت بر ‏عملکرد سایر دستگاه ‏ها ‏و ‏نهادهایی است که عمدتا نزد مردم، غیر پاسخگو هستند.

نوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز کشور به بحران های مهمی‏ ‏گرفتار است. به عنوان مثال چنانچه ‏در کوتاه زمان برای ‏بحران آب ‏فکری اساسی نشود،‏ معضل کمبود منابع آبی در کشور و عدم ‏مدیریت درست آن به تنهایی می تواند تهدیدی جدی باشد. بحران ‏‏محیط ‏زیست که ایران را به سمت بیابان شدن ‏پیش می‌برد کمتر از معضل آب ‏نیست، ‏بلکه ‏هر دو ‏با یکدیگر در ارتباط اند. با بودجه های دولتی که در مقام اجرا و عمل 95 درصد ‏آن جاری ‏است و کمترین امکان ‏برای بودجه ‏عمرانی وجود دارد و شرکت های دولتی ‏که با کمبود نقدینگی تا نیروی انسانی مازاد و ده‌ها مشکل گوناگون مواجه اند و بخش خصوصی ‏که در ارتباط با سرمایه گذاری خود احساس امنیت نمی کند چگونه می توان در جهت ‏توسعه گام برداشت؟
 
نوری ادامه داد: "برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه هایی حتی مانند رفع ‏حصر ‏‏‏کمتر مطرح ‏است، هیچ کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در ‏خانه دارد، اولویت ‏‏اولش ‏رفع حصر باشد، اما ‏جای سوال است که وقتی ‏مسئولان کشور می دانند ‏‏مشکلات جدی ‏و پیچیده و بزرگی در کشور وجود دارد، ‏ایجاد محدودیت ‏برای آقای خاتمی و تداوم ‏‏حصر "آقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم رهنورد"، چه ‏‏کمکی به رفع ‏مشکلات و بحران های اساسی کشور می کند؟ این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود فسادهای گسترده در ‏کشور و علت عدم برخورد جدی و ریشه‌ای با آن و موضع اصلاح طلبان در برابر ‏‏‏مفاسد اقتصادی و ‏سیاسی، بیان کرد‏‎:‎‏ بی تردید فساد، تبعیض و بی عدالتی به ‏‏ویژه در ‏اشکال اقتصادی و سیاسی آن، از بحران‌های ‏‏مهمی است ‏که کشور را تهدید ‏‏می‌کند و بی ‏‏‏اعتمادی عمومی را در پی ‏داشته ‏است. این بحران‌ها بیش از هر چیز ‏‏می‌تواند از ‏‏‏‏نهادهایی سرچشمه بگیرد که بدون نظارت ‏و پاسخ گویی ‏‏قانونمند، قدرتی ‏‏فراقانونی ‏دارند و ‏از انواع امتیازات و رانت‌ها برخوردارند.

وی افزود: مهار این بحران‌ها در گرو رسانه های ‏آزاد و دستگاه قضائی سالم است که نگرانی از برخورد با نهادهای ‏‏قدرتمند نداشته باشد. ‎‏‏‏نوری افزود: پیشنهاد می کنم که موضوع رسیدگی ‏‏به دارایی تمامی مسئولین دستگاه های ‏اجرایی، قضایی، قانونگذاری، نهادها و دستگاه ‏‏های دیگر اعم از لشکری و کشوری و همه ‏ارگان هایی که به نوعی در ارتباط با حاکمیت ‏‏بوده اند و از امکانات عمومی و بیت المال بهره برده اند و ‏تمامی وابستگان آن ها از آغاز ‏‏انقلاب تاکنون برای یکبار و بگونه‌ای شفاف، علنی و البته غیرجناحی و باندی رسیدگی و در ‏اختیار مردم قرار گیرد. در ‏این ‏راستا حتی می توان از مردم نیز برای جمع آوری اطلاعاتی که ‏احیانا از طرق عادی غیر‏قابل ‏دسترسی باشد، کمک خواست.

وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه گفت که وقتی اسم رفراندوم و مراجعه به رأی مردم در موضوعات اختلافی به میان می آید نباید با واکنش تند روبرو ‏شود. نوری تاکید کرد: مرحوم امام خمینی در سخنان معروف سال 1357 در بهشت زهرا، به وضوح فرمودند که "هر کسی سرنوشتش با خودش است. الان هم ممکن است بسیاری از مردم به خصوص نسل جوان تا میانسال کشور، با سیاست‌هایی، موافق نباشند و نظرات دیگری داشته باشند و آن نیز از حقوق مسلم مردم است. نوری در پایان از دانشجویان خواست که با تشکیل کمیته ای، بر اساس همه دغدغه ها و ‏‏‏‏مطالبات خود، ‏راهکارهای عملی با در نظر گرفتن شرایط و واقعیات ارائه دهند و اظهار امیدواری کرد: این ‏راهکارها ‏نه ‏تنها به عنوان پیشنهاد به ‏اصلاح طلبان، بلکه به عنوان کمک به کشور، مورد توجه قرار گیرد‎

محمد
United Kingdom
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۰۸:۳۱
اولویت اول و اصلی رفع حصر هست چراکه پیام های زیادی دارد. (358809)
تیزهوشانی
United States
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۱۳:۳۶
از ایشان تشکر می کنیم که بر اساس شعارهای مردم در انتخابات به خطا گمان نبردند که رفع حصر خواسته ی اصلی رای دهندگانشان است و به طور خودجوش اعتقاد دارند مشکلات معشیتی که سیاستهای "حصر کنندگان" ایجاد کرده، برای پرت کردن حواس مردم کافی است.
بر همین اساس نیز، حفظ این مشکلات ضروری است، مبادا حقوق اقتصادی داده شود و مردم جسارت مطالبه ی حقوق اجتماعی از جمله اجرای قوانین و آزادی بیان و رفع حصر را پیدا کنند.
وعده ی حقوق اجتماعی تنها در حد شعار خوب است و برای جمع کردن رای. حقوق اقتصادی نیز تنها در حد حرف. (358816)
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ۱۶:۳۶
جناب نوری و دیگران اشتباه نکنید به عنوان یک جوان با هزاران مشکل اقتصادی اما دغدغه های سیاسی شدیدی از جمله رفع حصر دارم . .... (358824)