به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۶ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۱۴۵۹۸۲

امامعلی رحمان: نوروز امسال برای ما تاریخی است

گروه بین‌الملل: امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در مراسم جشن نوروز در نوروزگاه شهر دوشنبه ، جشن امسال را برای دولت و ساکنان این کشور تاریخی دانست.
امامعلی رحمان: نوروز امسال برای ما تاریخی است
هر سال در تاجیکستان جشن رسمی تجلیل از نوروز 21 مارس ( یکم فروردین) در پایتخت یا منطقه‌های دیگر کشور برگزار می شد اما امسال به خاطر سفر رحمان رئیس جمهوری اش به آمریکا و حضور در نشست سازمان ملل ، با چهار روز تاخیر برگزار شد. به گزارش روز دوشنبه رسانه های تاجیکستان رحمان با توجه به حضورش در نشست سازمان ملل گفت: «همزمان با روز اول نوروز و در این جشن باستانی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پروژه 10 ساله بین المللی با عنوان « آب برای رشد پایدار» برای سالهای 2018 تا 2028 را رسما آغاز کرد که این رویداد در حقیقت مایه افتخار برای تمام مردم تاجیکستان است.

این موضوع از آن جهت برای تاجیکستان مایه افتخار نامیده شده است که تاجیکستان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است. این کشور هشت میلیون نفری ، 64 درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد و در جهان نیز در جایگاه ششم قرار دارد. مقامات می‌گویند، برای برگزاری مراسم نوروز امسال در پایتخت هزاران دانشجو، هنرمند و خواننده مشارکت کردند. خود رئیس جمهور تاجیکستان گفت، برای برگزاری این مراسم حدود پنج هزار نفر زحمت کشیده‌اند و من هم کوشش کردم، که از نیویورک خود را به این محفل برسانم .

نوروز یگانه جشن در تاجیکستان است، که ساکنان آن را چند روز تجلیل می‌کنند.به همین مناسبت چهار روز در این کشور تعطیل است . فردا سه شنبه یک مراسم عمومی دیگر در شهر پنجیکت تاجیکستان با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود. برنامه تجلیل از جشن نوروز در شهر دوشنبه پایتخت کشور فارسی زبان تاجیکستان که سالهایی طولانی در تسلط رژیم کمونیستی شوروی سابق بود ، طی چند سال اخیر احیا شده است و با ویژه برنامه هایی اجرا می شود. به گزارش ایرنا در تاجیکستان مراسم سیزده بدر و یا مراسم چهارشنبه سوری وجود ندارد و فقط جشن نوروز به شکل دسته جمعی و در سه تا چهار روز اول خلاصه می شود که به «جشن بزرگ» معروف است.
همه مردم شهر در محلی به نام نوروزگاه جمع شده و در این مکان، بخصوص روز اول برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی برای آنها اجرا می شود.

نوروزگاه شهر دوشنبه با گنجایش بیش از 20 هزار نفر 9 سال پیش ساخته و سپس با نمادهای فرهنگی ایرانی بازسازی شد. علاوه بر پایتخت هر سال یکی از مناطق تاجیکستان به عنوان میزبان رسمی نوروز معرفی می‌شود اما همزمان در تمام شهرها و روستاهای این کشور عید نوروز با شکوه برگزار می‌شود.