به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۴۸۳۸۴

تلاش بی‌نتیجه روسیه برای فیلتر تلگرام

تلاش بی‌نتیجه روسیه برای فیلتر تلگرام
گروه بين‌الملل: پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام، در کانال خود نوشت: «۷ روز از تلاش روسیه برای مسدودسازی تلگرام در خاک این کشور می‌گذرد؛ این اقدامات تا حالا بی‌نتیجه بوده‌اند». اشاره‌ی دوروف به فیلترینگ تلگرام در روسیه است که از روز ۱۶ آوریل، با حکم دادگاه آغاز شده است. این حکم در پی آن صادر شد که تلگرام به خواست «سرویس امنیت فدرال روسیه» عمل نکرد. این سازمان از تلگرام خواسته بود که کلید رمزگذاری پیام‌های کاربران را در اختیار این نهاد امنیتی بگذارد.
 
دورف در پیامی تلگرامی از حامیان اینترنت آزاد در روسیه خواست از پنجره هواپیمای کاغذی به بیرون پرتاب کنند. پاول دورف در ادامه پیام خود نوشته «با خوشحالی فراوان باید اعلام کنم که تا حالا شدیدترین اقدام روسیه در زمینه‌ی سانسور اینترنت، حتی بعد از مسدود کردن تقریبا ۱۹ میلیون آی‌پی، با شکست مواجه شده است.» دورف پیش از این اعلام کرده بود که حتی بعد از این فیلترینگ گسترده، تعداد کاربران فعال تلگرام به‌لطف استفاده از ابزارهای جانبی، کاهش محسوسی نداشته است. آمار زیاد آی‌پی‌های مسدود شده، به رویکرد جدید تلگرام برمی‌گردد. بعد از این فیلترینگ، تلگرام بخشی از سرورهای خود را به سرورهای ابری غول‌های بزرگی همچون گوگل و آمازون منتقل کرد و به همین خاطر، روسیه ناچار به مسدود کردن آی‌پی‌های مربوط به این شرکت‌ها شده است. تعداد بالای آی‌پی‌های مسدود شده، خدمات شرکت‌های اینترنتی روسیه را هم دچار اختلال کرده است.

دورف در ادامه‌ی پیام تلگرامی خود از حامیان اینترنت آزاد در روسیه خواست در ساعت ۷ شب به وقت محلی به‌عنوان حرکتی نمادین یک هواپیمای کاغذی را از پنجره‌ی خود به بیرون پرتاب کنند. او در نهایت از افراد و شرکت‌های حامی جنبش «مقاومت دیجیتال» تشکر کرده و در نهایت به این نکته اشاره کرده که با توجه حرکت روسیه در راستای سانسور تمام و کمال اینترنت، حضور و مقاومت تمامی افراد و شرکت‌های حامی این جنبش، امری ضروری محسوب می‌شود.