به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۶۷۰۰۶

كدام مقام دستور فیلترینگ تلگرام را داد؟

گروه سياسي: سايت رویداد ۲۴ نوشت: «تلگرام با دستور روحانی فیلتر شد» این تیتر اعجاب‌آور یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به اصولگرایان است که از قول آقای ضرغامی نقل شده و در شبکه‌های اجتماعی انتشار فراوان یافته است. با اینکه اصل خبر و نقل قول چیز دیگری است، ولی از هر زاویه که نگریسته شود تحریف و تقطیع و مصادره به مطلوب و ایهام و تلاش در جهت گمراه کردن خواننده در آن موج می‌زند!

عزت الله ضرغامی هم در کلام خود اشاره دارد که فیلتر تلگرام از سوی شورای امنیت ملی در جریان اعتراضات دی ماه 96 صورت گرفته است، ولی تاکید نمی‌کند که آن تصمیم کاملا مقطعی و برای مدت کوتاهی صورت گرفت و به محض پایان آشوب‌ها برداشته شد. گویا خودشان هم می‌دانند که فیلتر کردن مجاری اطلاع‌رسانی مردم کاری ناپسند است و تلاش می‌کند که رندی پیشه سازند و حقایق اصلی در این ارتباط را وارونه جلوه دهند!  خبرگزاری منتشر کننده هم سعی کرده است کار ناشیانه و ناتمام رئیس پیشین صدا و سیما را تکمیل کند و چنین وانمود کند که فیلتر تلگرام کار دولت بوده است!

به این خبر در درتاریخ ۱۷ اردیبهشت سال ۹۷ توجه کنید: «به گزارش ایسنا متن دستورفیلتر تلگرام که از سوی بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر شده، به شرح زیر است: با توجه به اعلام شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی و انقلاب تهران و تقاضا‌های فراوانی که در خصوص جلوگیری از فعالیت شبکه مذکور از ناحیه شهروندان به این دادسرا واصل شده هم چنین درخواست ضابطان و سایر نهاد‌های ذی ربط مبنی بر برخورد قانونی و اتخاذ تصمیم نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت بدون ضابطه و غیر قابل کنترل پیامرسان تلگرام ... دستور مسدودسازی پیام رسان تلگرام صادر و اعلام می‌گردد.»
 
اما پیش از آن موضوع فیلتر تلگرام بحث و جدل بسیاری در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد و اصولگران و دوستان ضرغامی با شدت و حرارت هرچه تمامتر آتش تهیه انجام آن را بر سر افکار عمومی ریختند وتلاش و روشنگری اصلاح طلبان و اعتدالیون و مقاومت شخص رئیس جمهور در این رابطه را ناکام گذاشتند. خبرگزاری جمهوری اسلامی همان زمان از شدت موافقت‌ها و مخالفت‌ها با فیلترکردن تلگرام مطلبی نوشته که خواندنی است: «واکنش‌های نمایندگان مجلس به مسئله فیلترینگ به ویژه مسدود سازی تلگرام سبب شد که برخی روزنامه‌های چاپ امروز آن را مقدمه‌ای برای ورود قوه مقننه به بحث فیلترینگ اعلام کنند. از دیگر سو واکنش انتقادی رییس جمهوری به فیلتر تلگرام همچنان در مطبوعات کشور مورد توجه و تحلیل است.»
 
رسانه‌های حامی دولت این واکنش را شفاف سازی موضوعات از سوی دولت می‌دانند، اما رسانه‌های منتقد آن را فرافکنی مشکلات از سوی رییس جمهوری تحلیل می‌کنند. روزنامه «ایران» در گزارش خود از ورود بهارستان به ماجرای تلگرام خبر داده و نوشته است: «تلگرام»، پیام‌رسان خارجی که از سوی طیف گسترده‌ای از مردم با ظن برخورداری از امکانات و امنیت مناسب مورد اقبال قرار گرفته بود، پس از گرفتار آمدن به حکم «مسدودسازی» صادر شده از سوی یک قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه، موضوع بحث مخالفان و موافقان این فیلترینگ قرار گرفته است.این بحث‌ها بوِیژه پس از موضع‌گیری اخیر رئیس جمهوری که در آن تأکید شده بود «فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام توسط دولت اجرا نشده و مورد تأیید دولت نیست» یک بار دیگر داغ شد.