به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۴۸۶۴۲
مکرون:

گمان می‌کنم ترامپ از برجام خارج شود

گروه سياسي: «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در پایان سفر خود به واشنگتن گفت که همتای آمریکایی خود را «قابل پیش بینی» می داند و گرچه از نظر او اطلاع ندارد، اما گمان می‌کند که وی «به دلایلی داخلی» از توافق هسته ای با ایران خارج شود.
گمان می‌کنم ترامپ از برجام خارج شود
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری بازفید، مکرون که در دانشگاه جرج واشنگتن سخنرانی می کرد، این اقدام را بخشی از «راهبرد افزایش تنش» دولت آمریکا خواند و گفت که با این وجود، به «دونالد ترامپ» پیشنهاد حفظ برجام را داده است.رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به تغییر موضع پیوسته دولت آمریکا و عدم پایبندی آن به توافق‌های بین‌المللی گفت: این سیاست شاید در کوتاه‌مدت پاسخگو باشد، اما در میان‌مدت یا بلندمدت، عاقلانه نخواهد بود.وی درخصوص رئیس جمهوری آمریکا گفت: مردم می‌گویند که رئیس جمهور ترامپ قابل پیش‌بینی نیست، اما من خلاف آن فکر می‌کنم. او بسیار قابل پیش‌بینی است.مکرون ادامه داد: به تعهدات انتخاباتی وی نگاه کنید. [ترامپ] دو روز پیش بار دیگر در دفترش گفته بود که برجام را بدترین توافق تاریخ، یک کابوس، فاجعه و غیره و غیره می‌داند.رئیس جمهوری فرانسه در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد که گرچه در این سفر نتوانسته است تغییری در دیدگاه همتای آمریکایی خود ایجاد کند، اما موفق به زمینه‌سازی برای مدیریت شرایط بعد از فروپاشی احتمالی برجام شده است.وی در این رابطه گفت: گمان می‌کنم آمریکا تحریم‌های بسیار شدیدی [علیه ایران] وضع کند. می‌‎خواهم که در آن شرایط نقش یک میانجی بی‌طرف را داشته باشم.
مکرون در بخش دیگری از صحبت های خود با تکرار ادعاهای تکراری علیه ایران افزود: به ترامپ گفتم که اگر فردای پیروزی بر داعش [از حضور در سوریه] کناره بگیرید، زمین بازی را به ایرانی‌ها واگذار خواهید کرد.
رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: تجربه وی در مواجهه با کره شمالی این است که اگر موضع سفت و سختی داشته باشید، طرف مقابل را به اقدام واداشته و در آن زمان می‌توانید برای یک توافق خوب یا توافقی بهتر تلاش کنید. این همان راهبرد افزایش تنش است و می‌تواند مفید واقع شود.
رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافته و به پرسش خبرنگاران در خصوص برجام و مسائل مرتبط پاسخ داده بودند.در روزهای گذشته و همزمان با سفر مکرون به آمریکا، گزارش‌هایی از احتمال حصول «توافقی تکمیلی» میان آمریکا و اروپا در ارتباط با برجام مطرح شده بود.«برایان هوک» سرپرست تیم دیپلماتیک آمریکا برای گفت وگو با اروپا درخصوص برجام، روز چهارشنبه در همین رابطه گفته بود: فکر می‌کنم فرانسه و آمریکا درک بهتری از لزوم اتخاذ رویکردی مستحکم‌تر در قیاس با گذشته [نسبت به موضوع ایران] را دارند. گمان می‌کنم فرصتی برای این موضوع مهیا باشد، اما هنوز کار زیاد و اختلاف‌هایی باقی مانده و زود است که بگوییم آیا قادر به دستیابی به توافقی با اروپایی‌ها خواهیم بود یا نه.سفر رئیس جمهوری فرانسه در حالی پایان می‌یابد که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خود را برای سفر به آمریکا در روزهای آتی آماده می کند. انتظار می‌رود که برجام از محورهای اصلی گفت وگوهای وی با مقام‌های آمریکایی باشد.رئیس جمهوری آمریکا مطابق با قانون مصوب کنگره این کشور تا تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) فرصت دارد تا در رابطه با تداوم تعلیق تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری کند.
برچسب ها: مکرون ترامپ برجام