به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۱۵۰۷۷۰
پزشکیان:

بحران آب، مسلمان و کافر نمی‌شناسد!

گروه جامعه: نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علم، مهارت و عزم کافی برای حل مسائل کشور وجود ندارد، گفت: اگر دعواها در استان‌ها بر سر آب شروع شود مسلمان و کافر و چپ و راست نمی‌شناسد.
بحران آب، مسلمان و کافر نمی‌شناسد!
مسعود پزشکیان اظهار کرد: برای مدیریت در هر حوزه‌ای باید ابتدا پتانسیل و مهارت خود را بشناسیم، بدانیم که از کجا آمده‌ایم، الان وضعیت به چه شکلی است و قرار است مسیر پیش‌رو به چه شکلی پیش برود.وی افزود: این چهار عنصر مهم است و برای همه تصمیم‌گیری‌ها و تعیین همه نقشه راه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل مملکت ما همین است که این عناصر در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. باید بدانیم که قدم اول برای هر کاری جمع‌آوری داده‌ها است، بعد از این مرحله است که می‌توانیم تصمیم درست برای حل مشکلات بگیریم.نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نتوانیم داده‌های درست و علمی جمع‌آوری کنیم قطعا نسخه و نقشه راه تعیین شده برای حل مشکل موثر و شفابخش نخواهد بود. قدم اول برای هر تصمیمی داشتن اطلاعات کامل و جامع است. برای همین است که مدام نسخه می‌نویسیم و جواب نمی‌دهد چون بررسی‌ها و داده‌ها کامل نبوده است.

پزشکیان ادامه داد: اگر داده‌ها به جای علمی بودن، جناحی و سیاسی باشد راه به جایی نمی‌بریم. افزون بر جمع‌آوری داده‌های درست،‌ اجرای درست تصمیم هم اهمیت دارد به این معنا که اگر تصمیم درست را غلط اجرا کنیم باز هم به نتیجه نخواهیم رسید.وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و کنترل داده‌ها در عصر کنونی مثل آب خوردن است، گفت: خاک کشور در حال از بین رفتن است و اراضی از سوی زمین‌خواران تخریب می‌شود و هنوز ما می‌خواهیم با آنها مبارزه کنیم اما یا نمی‌توانیم، یا نمی‌خواهیم یا انگیزه کافی وجود ندارد.نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال‌ها پیش بحث کاداستر اراضی مطرح شد، گفت: سال‌هاست که کاداستر به شکل قانون در آمده اما به اجرا نرسیده است با این وجود به دنبال تشکیل ستاد مبارزه با زمین‌خواری هستیم در حالیکه اگر قانون کاداستر اجرا و داده‌های کافی جمع‌آوری می‌شد امکان زمین‌خواری وجود نداشت و نیازی به ستاد هم نبود.

پزشکیان تاکید کرد: مشکل این است که یا نمی‌دانیم، یا نمی‌خواهیم و یا نمی‌توانیم این داده‌ها را جمع‌آوری کنیم والا کنترل وضعیت بسیار ساده است. پیگیری موضوعی مثل زمین‌خواری نیاز به علم، مهارت و عزم دارد در حقیقت تمام امور مدیریتی نیاز به این سه عنصر دارد.وی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی نشان می‌دهد در مرحله جمع‌آوری داده‌ها و بقیه مراحل درست عمل نکرده‌ایم، گفت: زمین‌خواری‌ها به راحتی از طریق تغییر کاربری اراضی صورت می‌گیرد و واضح است که با نشستن در اتاق‌ها مشکلی در این زمینه حل نخواهد شد.این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر با طبیعت خشن باشیم، طبیعت نیز خشمگین می‌شود، گفت: با طبیعت نمی‌شود شوخی کرد. اگر طبیعت خشمگین شود رفتاری با ما می‌کند که هیچ یک از ما نمی‌توانیم در آن زندگی کنیم. کسی نمی‌تواند جلوی خشم طبیعت را بگیرد.

پزشکیان تاکید کرد: مسلما وقتی نتوانیم آب و خاک را مدیریت کنیم، توسعه و به تبع آن زندگی بی‌معناست. در شرایط حاضر در استان‌ها دعوا بر سر آب شروع شده است چون توان مدیریت آب را نداشته‌ایم، اگر این دعوا شروع شود مسلمان و کافر و چپ و راست نمی‌شناسد، باید در مجلس فکری برای این موضوع کنیم.وی با انتقاد از روند مدیریت منابع طبیعی کشور، گفت: بعد از تخریب و زمین‌خواری‌ها در منابع طبیعی، متولیان مربوطه تازه خبردار می‌شوند که چه اتفاقی افتاده است. لازم است علم، مهارت و عزم مبارزه با این تخریب‌ها را داشته باشیم. مسلما اگر سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای این موضوع داشته باشند حل این مساله در مسیر خوبی پیش خواهد رفت.نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به پرسش یکی از حضار در مورد سرنوشت فعالان محیط زیستی بازداشت شده، اظهار کرد: این موضوع را مجلس پیگیری می‌کند. همانطور که در سازمان محیط زیست مشکلاتی وجود دارد در وضعیت قضایی هم ایراداتی است. من برای پیگیری این موضوع نیاز به داده و اطلاعات دارم. نمی‌توانم بدون داشتن داده، نسخه خاصی بپیچم.
مرجع : ایسنا