به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۹ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۵۲۲۶
آمریکا نمی‌تواندمنتظر دیگران بماند

زمان اعلام‌نتایج‌بازرسی‌ها‌در‌سوريه

گروه بين الملل: دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده در خصوص حمله شیمیایی در غوطة شرقی دمشق به دو هفته زمان احتیاج دارد.
زمان اعلام‌نتایج‌بازرسی‌ها‌در‌سوريه
بان کی‌مون، کرد که نتایج نهایی بررسی نمونه‌های جمع‌آوری شده تا پیش از دو هفته آماده نخواهد شد. بان کی‌مون در نشست شورای امنیت در نیویورک این مساله را به اطلاع نمایندگان انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا رساند. سازمان ملل اعلام کرد که کارشناسان نتایج تحقیقات خود را فورا ارائه نخواهند کرد. مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که کمیته اعزامی از سوی سازمان ملل در خصوص حملات شیمیایی در سوریه به‌زودی مجددا به این کشور باز می‌گردند تا در خصوص حملات دیگر تحقیق و بررسی کنند.

از سوی دیگر بازرسان شیمیایی سازمان ملل صبح شنبه دمشق را ترک کردند و از مرز لبنان وارد بیروت شدند تا از آنجا راهی آمریکا شوند. تیم تحقیقاتی سازمان ملل قرار است گزارش خود را به دبیرکل سازمان ملل ارائه دهند تا بان کی‌مون نیز آن را به شورای امنیت ببرد. سخنگوی بان‌ کی‌مون ادامه داد: نمونه‌های جمع‌آوری شده در آزمایشگاه‌های مشخصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و جدول زمانی مشخصی برای زمان تکمیل این تحقیقات مشخص نشده است.

آمریکا نمی‌تواندمنتظر دیگران بماند
وزیر دفاع سابق آمریکا تاکید کرد: این خیلی خوب است که حمله به سوریه از سوی سازمان ملل یا متحدان آمریکا صورت بگیرد اما واشنگتن نمی‌تواند منتظر آنها بماند. لئون پانه‌تا، گفت: زمانی که سیاستی طرح شده باشد و ضرورت داشته باشد تا اقدامی صورت بگیرد، ایالات متحده باید فورا آن را به خاطر جهان و صلح جهانی انجام دهد. سخنان پانه‌تا اندکی پس از سخنرانی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و اعلام عزم آمریکا برای حمله به سوریه مطرح شد. پانه‌تا گفت که وزارت دفاع آمریکا سناریوهایی را برای انجام حمله به سوریه چندین ماه قبل به کاخ سفید ارائه کرده بود.
وی افزود: آنچه که ارتش آمریکا در آن تبحر دارد این است که زمانی که تصمیم چنین حملاتی گرفته می‌شود ارتش آمریکا بهترین اقدام را انجام می‌دهد. بزرگترین چالش این است که با یک اقدام، کار را تمام کنیم.
وزیردفاع سابق آمریکامدعی شد: دولت سوریه در انجام حملات شیمیایی علیه غیرنظامیان دست داشته است. حملات نظامی می‌توانند به صورت عامل بازدارنده در مقابل دولت دمشق که به حملات خود علیه مردم سوریه ادامه می‌دهد، مورد استفاده قرار بگیرند. لئون پانه‌تا گفت: حمله به تجهیزات نظامی دولت اسد، می‌تواند آغازی برای فصل دیگری در این جنگ وحشتناک باشد. این روند به صورت امیدوار کننده‌ای می‌تواند کاری بنیادی باشد که ما را قادر می‌سازد تا یک استراتژی دیپلماتیک را پیگیری کنیم که می‌تواند به صورت فوری به سازشی توافقی و مذاکره منجر شود و باعث به وجود آمدن صلح و ثباتی ضروری شود که سوریه به آن نیاز دارد؛ اینکه اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند.

وی در پاسخ به این سوال که تمایل مردم آمریکا نسبت به این حملات چیست، گفت: مردم از جنگ خسته شده‌اند. اما به صورت همزمان ما به مسئولیت خود در انجام وظیفه رهبری در جهان ادامه می‌دهیم. اگر سازمان ملل در این باره اقدام کند، امری خوب است اگر متحدان ما اقدام کنند نیز امری خوب است اگر هم دیگران به انجام اقدامی مناسب علیه سوریه دست بزنند، امری خوب است. لئون پانه‌تا به جای حمله نظامی، از متحدانش خواست تا به اقدام‌های دیپلماتیک آمریکا علیه سوریه بپیوندند.