به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۵۲۹۱۶
جامساز: فساد و رانت مانع تبدیل منابع به ثروت می‌شود

مردم حق دارند کاهش تورم را باور نکنند

گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه یا در حال گذار مواردی مانند سوء مدیریت، اختلاس، فساد و شوک‌های سیاسی باعث کاهش تولید می‌شود.
مردم حق دارند کاهش تورم را باور نکنند
محمود جامساز (کارشناس اقتصادی)  ضمن اعلام تردید نسبت به درصد تورم اعلامی از سوی دولت گفت: در مورد صحت و سقم  آمارهایی که دولت از مراجع مختلف منتشر می‌کند تردید وجود دارد و بعضا شاهد یک اختلاف عددی بالایی هستیم که این شکاف‌ها آمارهای اعلام شده را زیر سوال می‌برد.وی ادامه داد: علاوه بر این، این آمارها با واقعیت جامعه ما همخوانی ندارد و چون این بیشتر براساس محاسبات ریاضی  به دست می آیند و در محاسبات ریاضی زمانی که داده‌های صحیحی وارد سیستم شود می‌تواند خروجی صحیحی داشته باشد.جامساز با اشاره به نرخ بیکاری گفت: مثلا وقتی گفته می شود که نرخ بیکاری 10 درصد است  که با در نظر گرفتن افراد شاغل و جویای کار در قالب ارتباط ریاضی موضوع بی ربطی است. بعضا برای محاسبه افراد شاغل از معیار یک ساعت کار در هفته استفاده می‌شود و سوال این است که آیا با یک ساعت کار در هفته می‌توان نیازهای خود را پوشش داد؟ با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی می‌توان به این نتیجه رسید کهاین یک ساعت نمی‌تواند شغل باشد.وی تصریح کرد:‌  در مورد تورم هم همین طور است اگر هدف محاسبه شاخص قیمت برای طبقات کارگری، کارمندان.... باشد، باید به کالاهای مصرفی این گروه‌ها توجه کنیم  و نباید از کالاهای که جزو مصرف این گروه‌ها  نیستند در محاسبه شاخص استفاده شود و جزو  سبد مصرفی آنها بیاوریم، در غیر این صورت روی تورم واقعی تاثیر گذار است و باعث می‌شود کاهش تورم از سوی آحاد جامعه درک نشود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد:‌ مردم هر روز شاهد افزایش قیمت هستند و این افزایش قیمت تا  هفت یا هشت درصد هم  بالا  می‌رود و این‌ها جز اقلام مصرفی هستند بنابراین مردم حق دارند این کاهش تورم را باور نکنند.جامساز در مورد تورم گروه خوراک گفت:‌ معیشت در تمامی جوامع از اولویت مصرفی برخوردار هستند بنابرین اقلامی مانند خوراکی و آشامیدانی در سبد مصرفی خانوارها جایگاه بالایی دارد. متاسفانه در کشورهای در حال توسعه یا در حال گذار مواردی مانند سوء مدیریت، اختلاس،  فساد و شوک‌های سیاسی باعث کاهش تولید می‌شود.  وی ادامه داد: زمانی که تولید پاسخگوی نیازهای اولیه و معیشی نمی‌شود تقاضا نسبت به عرضه افزایش می‌یابد و  بدیهی است که در این شرایط تورم هم بالا می‌رود، در نتیجه فساد و رانت در این کشورها مانع تبدیل منابع به ثروت و حفظ تورم در سطح متعادل می‌شود.
مرجع : ایلنا