به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۱۵۶۷۰۹

نماینده مجلس: ۹میلیارد دلار ارز دولتی گم شد

گروه اقتصادي: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که سرنوشت ۹ میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده است مشخص نیست گفت: شفاف‌سازی اولین گام برای جلوگیری از رانت با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
نماینده مجلس: ۹میلیارد دلار ارز دولتی گم شد
عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه نظارت برای اختصاص ارز 4200 تومانی به شرکت ها برای واردات کالاهای اساسی گفت: اولین گامی که باید در این بخش برداشته شود همانند همه موارد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شفافیت است. یعنی هیچ دلیلی ندارد کسی ارزی را برای واردات گندم یا کالاهای ضروری مانند دارو گرفته باشد و محرمانه باشد. وی افزود: در حال حاضر منشا اکثر اتفاقاتی که در کشور می افتد، به خصوص وام هایی که گرفته شده و معوق شدند و پرداخت نشدند به خاطر پنهان کاری بود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اختصاص 11 میلیارد دلار ارز دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: از این مقدار تنها 2 و نیم میلیارد دلار افشا شده و متاسفانه مشخص نیست نزدیک به 9 میلیارد دلار چه شده است. وی متذکر شد: اگر تاکنون موفق نشدیم تا ارز را تک نرخی کنیم، به خاطر کالاهای ضروری بوده است. تک نرخی کردن ارز یعنی رها کردن ارز در بازار تا با گردش مالی و اقتصادی در کشور قیمت خودش را بیابد. در حال حاضر ارز به 8 الی 9 هزار تومان رسیده در این صورت با این ارز نمی توان برنج و گندم از خارج از کشور خریداری کرد و امکان زندگی برای مردم نیست و دولت ناگزیر است برای دارو یا کالای اساسی، ارز را با قیمت پایین تری ارائه دهد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه میزان مصرف کالاهای ضروری در کشور کاملا مشخص است، گفت: مصرف گندم در کشور بین 11 تا 11 و نیم میلیون تن در سال است و 2.5 تا 2 میلیون و 700 هزار تن مصرف برنج سالانه است. ما 2 میلیون تن تولید برنج داریم و 700 هزار تن کسری داریم اگر ارز را دقیقا به همین اندازه اختصاص دهند، دیگر برای قاچاقچی منفعتی وجود نخواهد داشت. وی ادامه داد: میزان مصرف دارو نیز مشخص است و بیماران خاص مشخص هستند و اگر به تعداد مورد نیاز دارو، ارز را اختصاص دهند و این مقدار و شرکت وارد کننده را افشا کنند، تکلیف مردم مشخص می شود.

مردم
Europe
۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ۱۸:۴۸
بعد مدام در گوش مردم بخونید بیایید مقاومت کنیم ،اینجوری با طمع اختلاس و دزدی ! (360680)
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۱۸:۴۶
مقاومتش فقط واسه امثال ماهاست (360707)